Bootcamp - vælg OS ved opstart?
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 13-03-08 15:19

Hej

Jeg har fået installeret Vista via bootcamp og det gik faktisk meget
nemt, men er det ikke meningen at man burde kunne vælge om man vil
starte mac OS elller Vista op ved at holde Option key ned under opstart.

Der sker intet på min macbook pro når jeg holder option key i bund under
opstart. Hvad mangler jeg at gøre?

mvh. Brian

Fra : Per Rønne

Dato : 13-03-08 17:48

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote:

> [...]
> starte mac OS elller Vista op ved at holde Option key ned under opstart.
>
> Der sker intet på min macbook pro når jeg holder option key i bund under

Måske trykker du for sent på tasten?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 14-03-08 00:18

Per Rønne skrev:

> Måske trykker du for sent på tasten?
Hej

Jeg har prøvet at trykke selv inden jeg trykker på tænd knappen, men der
sker stadig ingenting.

mvh. Brian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-08 02:03

Brian Bendtsen wrote:

> Jeg har prøvet at trykke selv inden jeg trykker på tænd knappen, men der
> sker stadig ingenting.

Det kan jeg nu bekræfte. - Virker heller ikke her længere. vi har her i
aften siddet og bøvlet med at installre XPPro, - hvilket lykkedes langt
om længe, men nu kan jeg ikke vælge boot, - XP dukker ikke op i
'Startdisk'. - Så det kunne godt se ud til, rEfit kunne være løsningen -
også for mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-08 06:16

> [...]
> om længe, men nu kan jeg ikke vælge boot, - XP dukker ikke op i
> 'Startdisk'. - Så det kunne godt se ud til, rEfit kunne være løsningen -

Lignende problemer er jeg skam da også stødt ind i, da jeg første gang
installerede Windows med BootCamp.

Problemerne opstod fordi jeg i Windows-installationsprogrammet ikke
striks havde holdt mig til BootCamp manualen. BootCamp danner nemlig
ekstra partitioner, som bruges til administration ... gør man noget med
dem, virker det ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-08 15:52

Per Rønne wrote:

> [...]
> striks havde holdt mig til BootCamp manualen. BootCamp danner nemlig
> ekstra partitioner, som bruges til administration ... gør man noget med

Det er jeg klar over. På MacPro'en lavede den udover hovedpartitionen 3
andre meget små. - Så det er ikke det, der er problemet, men den nægtede
at acceptere FAT32 som modtager-tabel...

Desuden prøvede vi igen her til morgen, inden han skulle videre til et
møde, - 'rEfit' virker ikke her - hverken direkte, indirekte via
Terminal eller nogen som helst form for shellscript....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-08 15:59

> Det er jeg klar over. På MacPro'en lavede den udover hovedpartitionen 3
> andre meget små. - Så det er ikke det, der er problemet, men den nægtede
> at acceptere FAT32 som modtager-tabel...

hvor stor er din windows/bootcamp partition ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-08 16:20

Thomas von Hassel wrote:

> hvor stor er din windows/bootcamp partition ?

Var opr. på 80gb/FAT32 til C drev og 170gb/FAT32 til D drev. Blev så
slettet og ændret til hhv 32gb til C drev og 205gb til D drev - resten
til driver- og admin partitioner... - Lige lidt hjalp det. XPPro ville
ikke acceptere FAT32... - XPPro er i øvrigt en fuld SP2 version...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-03-08 16:59

> [...]
> driver- og admin partitioner... - Lige lidt hjalp det. XPPro ville ikke
> acceptere FAT32... - XPPro er i øvrigt en fuld SP2 version...

og du har prøvet at rulle tilbage til nul via Bootcamp Assistent og
prøve igen forfra ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-08 18:09

> og du har prøvet at rulle tilbage til nul via Bootcamp Assistent og
> prøve igen forfra ?

Gerne med max 32 G hvis der bruges FAT32, og ellers med NTFS? Det er jo
tydeligt sådan noget Erik har fiflet med. Endda med to partitions til
Windows.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-08 18:30

Per Rønne wrote:

> Gerne med max 32 G hvis der bruges FAT32, og ellers med NTFS? Det er jo
> tydeligt sådan noget Erik har fiflet med. Endda med to partitions til
> Windows.

Alle muligheder blev afprøvet før omformattering til NTFS. - Og så er
det altså ikke unormal, at en stor Hd i en Windows baseret PC deles i to
til hhv. C og D drev, - det har jeg da gjort mange gange...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 14-03-08 20:23

> Alle muligheder blev afprøvet før omformattering til NTFS. - Og så er
> det altså ikke unormal, at en stor Hd i en Windows baseret PC deles i to
> til hhv. C og D drev, - det har jeg da gjort mange gange...

Ja, af en eller anden for mig uforståelig grund er der nogle der gør
det.

Men nu taler vi jo om Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-08 18:23

Thomas von Hassel wrote:

> og du har prøvet at rulle tilbage til nul via Bootcamp Assistent og
> prøve igen forfra ?

Jep! - Kun aksept af NTFS...

mvh. Erik Richard

Fra : Alex Henriksen

Dato : 13-03-08 20:35

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> nemt, men er det ikke meningen at man burde kunne vælge om man vil
> starte mac OS elller Vista op ved at holde Option key ned under opstart.

Hejsa Brian.

Prøv med denne her: http://refit.sourceforge.net/

rEFIt is a boot menu and maintenance toolkit for EFI-based machines like
the Intel Macs. You can use it to boot multiple operating systems
easily, including triple-boot setups with Boot Camp. It also provides an
easy way to enter and explore the EFI pre-boot environment.

Virker helt fint her.! Har OSX, WinVista & Ubuntu inde.!

--

Regard Alex Henriksen / OZ2AFY