Adgang til buffet
Fra : Lene Larsen

Dato : 12-03-08 16:17

Man kommer til en buffet - et stort retankulært bord med mennesker hele
vejen rundt.

Hvad er god opførsel?

Da der er mennesker hele vejen rundt om buffen så "starter" køen jo ikke
nogle steder,
da det er skrugen uden ende. Lige meget hvor man går ind, går man ind forand
en.

Når det tynder lidt ud er der mere luft, men man går stadig ind forand en.

Er det ikke ok at man klemmer sig ind et par steder og tager det man ønsker,
frem for at stå hvileløst og vente til man er nået 2/3 rundt om bordet for
at få et stykke brød.

Hvad er god skik på det område?

Mvh.

Lene

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-03-08 17:20

"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det ikke ok at man klemmer sig ind et par steder og tager det man
> ønsker, frem for at stå hvileløst og vente til man er nået 2/3 rundt om

Jeg kan næsten se det for mig.
50 mennesker der kæmper for at komme først til det lige netop de vil have.
Hvad synes du selv?

Steen.

Fra : Lene Larsen

Dato : 12-03-08 17:53

Jeg mener selv at det er et problem at lige meget hvor man springer ind i
"køen" så springer man een over.
Når der er folk hele vejen rundt så starter køen jo ingen steder.

Normalt bryder jeg ind og tager et par ting der ofte ligger diagonalt over
for hinanden på bordet og derved sparer jeg 10 min i en "tåbelig" kø.
Men det giver ofte løftede øjenbryn og dumme kommentarer fra dem der
hvileløst står i kø hele vejen rundt om bordet for at få et stykke brød.

Hvad gør i andre?

Lene

Fra : Max

Dato : 12-03-08 19:04

Hej Lene

> Hvad gør i andre?

Tager en stol med op til bordet, så slipper man for
alt det renderi, og man kan jo ikke stille sig bag i
en kø, der står jo allerede en.

--
Mvh Max

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-03-08 17:32

"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Er det ikke ok at man klemmer sig ind et par steder og tager det man
> ønsker, frem for at stå hvileløst og vente til man er nået 2/3 rundt om

Det er sikkert 'god skik' at stå i kør - men det er en afsindig ineffektiv
måde at klare paragrafferne på. Man nedsætter 'afleveringskapaciteten'
voldsomt i forhold til at gå direkte til det, man vil have. Hvorfor vente på
at en foran vil have brød og dernæst spegesild, når man bare vil have
laksen, som ingen pt. tager men kun står i kø foran.

vh
Jan

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 12-03-08 18:01

On Wed, 12 Mar 2008 16:16:37 +0100, "Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk>
wrote:

> [...]
>frem for at stå hvileløst og vente til man er nået 2/3 rundt om bordet for

Spørg pænt om lov, eller bed en af de andre om at tage et stykke brød
til dig.

Da jeg for mange år siden for første gang stod ved en buffet, vidste
jeg heller ikke hvad jeg skulle gøre. Så jeg kiggede i smug på hvad de
andre gjorde og så gjorde jeg bare lige som dem. Det fungerede fint.

Går de fleste ikke med uret rundt om bordet?

Brødet skal som regel nederst, så buffeten "starter" vel ved brødet.

Men begynd med at tage en tallerken, så går det hele meget nemmere!

Se hvad de andre gør.

Lad være med at mase, lær at sige "undskyld, kan jeg ikke lige snige
mig til at ..." eller spørg den nærmeste om du må smutte "uden om",
lad være med at træde nogen ned/over tæerne.

Se hvad de andre gør.

Og pas på hvor du står og hvor du har din tallerken; nogen mennesker
kan finde på at bakke uden at se sig for!.

Prøv også at se hvor meget de andre tager på tallerkenen, og om de
"henter" flere gange.

Husk bestik!

Almidelig høflighed er aldrig af vejen.

Hvis der er noget du er i tvivl om, så prøv at spørge en eller anden.

Vel bekomme!

sayonara
Martin Mose Larsen

Huskede jeg at sige: "Se hvad de andre gør"?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-03-08 18:26

Lene Larsen wrote:
> Man kommer til en buffet - et stort retankulært bord med mennesker hele
> vejen rundt.
>
> Hvad er god opførsel?
[...]
> Hvad er god skik på det område?

God opførsel *burde* være at alle forsyner sig så hurtigt de kan, og
bevæger sig så hurtigt rundt om bordet som de kan, for ikke at være til
gene for andre.

Men okay, jeg er som regel også meget sulten når jeg ankommer til sådan
en buffet, og derfor kan jeg godt være lidt irriteret på folk der står
og ikke kan beslutte sig for hvad og hvor meget de vil have.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-03-08 23:28

> [...]

> Er det ikke ok at man klemmer sig ind et par steder og tager det man
> ønsker, frem for at stå hvileløst og vente til man er nået 2/3 rundt

Man starter hvor tallerkenerne står og så går man bordet rundt derfra.
Ved buffet bruger man kun tallerkenen én gang, så man starter passende
med at hente en ny tallerken ved næste tur til bordet.
Dem som laver buffet sørger så for at der er lidt intelligens bag den
måde man kommer til tingene på - brødet før silden, forretter i
begyndelsen, hovedretter i midten og desserter evt på et helt andet
bord. Ting der serveres sammen bør stå sammen. Er tjenere og anrettere
nogle tumper så har de ikke gjort sådan, så er det bare almindelig
pli som sætter reglerne for hvordan man tager tingene.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Max

Dato : 13-03-08 16:21

Hej Kim

> anrettere nogle tumper så har de ikke gjort sådan, så er det bare
> almindelig pli som sætter reglerne for hvordan man tager tingene.

Desværre findes der også mange gæster der er nogle tumper
og slet ikke kan finde ud af at sammensætte et måltid og mange
fatter ikke at det er ok at hente mad flere gange.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-03-08 23:45

"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er god opførsel?

> Hvad er god skik på det område?

Aner det ikke, men jeg føler mig voldsomt priviligeret over at bo i et land,
hvor dén slags problemer optager os

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-03-08 22:10

On Thu, 13 Mar 2008 16:20:57 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Desværre findes der også mange gæster der er nogle tumper
> og slet ikke kan finde ud af at sammensætte et måltid og mange
> fatter ikke at det er ok at hente mad flere gange.

jeg antog her at når man direkte forespørger omkring færden omkring en
buffet, så havde man nok den første del på plads i opdragelsen