Er omfangsdræn virkelig nødvendig?
Fra : jonesnet@gmail.com

Dato : 12-03-08 06:55

Hejsa

Jeg har et hus fra 1910, hvor kælderen ligger ca. ½ under jorden -
altså omkring 1,3 m dybde incl sokkel.
Gulvet er beton, og kælderen er generelt tør.
Dog er der et sted, hvor der komme vand ind gennem en revne i soklen,
men kun når det regner rigtigt meget. Den tidligere ejer har lagt
omfangsdræn, men vi fik at vide i forbindelse med købet af huset, at
det aldrig havde virket ordentlig.

Lige uden for revnen i muren tror jeg der løber en kloakledning fra
den ene tagrende.

Når vandet kun kommer ind ved kraftig regn, så er der vel ingen grund
til at tænke i dræn osv.? Drænet har vel kun sin berettigelse i
tilfælde af konstant fugt fra for høj grundvand?

Mit eget bud af hul i kloakledningen, men jeg vil gerne have det hele
på det tørre, da jeg skal til at lave en terrasse med fliser hele
vejen hen langs huset...

Håber I kan gøre mig lidt klogere på hvornår man skal bruge dræn, og
hvornår man ikke skal...

/J

Fra : Max

Dato : 12-03-08 14:40

Hej

> Håber I kan gøre mig lidt klogere på hvornår man skal bruge dræn, og
> hvornår man ikke skal...

Prøv at læse her:

http://kortlink.dk/4wpz

og så allier dig med kendere på området og tålmodighed.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-08 14:34

Den 12/03-2008 klokken 05:54, skrev
jonesnet@gmail.com
i <533e83bd-5c1c-4e09-85ec-acf4b642f106@n75g2000hsh.googlegroups.com>:

> [...]

> Mit eget bud af hul i kloakledningen, men jeg vil gerne have det hele på
> det tørre, da jeg skal til at lave en terrasse med fliser hele vejen hen

Ja, det lyder _meget_ sandsynligt.
Ved mit hus - fra begyndelsen af 60'erne - havde jeg samme problem. Selv
om jeg har omfangsdræn, startede der vandindsivning i kælderen, når det
havde regnet 2 dage i træk.
Udenfor var der lige i nærheden en tagnedløbsbrønd.

For at fejlsøge gjorde jeg dette:

Lige efter en regnperiode, når indsivningen lige netop var ved at stoppe,
stak jeg haveslangen ned i den mistænkte nedløbsbrønd.
Efter mindre end 15 min. startede indsivningen igen.
Årsag: Afløbsstutsen på den 'gode gamle' betonbrønd var knækket.

Nu har kloakmesteren udskiftet den med en moderne plastic brønd, og
kælderen er atter tør.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : jonesnet@gmail.com

Dato : 12-03-08 11:36

On Mar 12, 2:40 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej

> Prøv at læse her:
>
> http://kortlink.dk/4wpz
>
> og så allier dig med kendere på området og tålmodighed.

Er der måske noget login halløj, som jeg ikke har mulighed for at
vide, for det eneste der står er noget om 4 forskellige
blomstermarkeder...

/J

Fra : jonesnet@gmail.com

Dato : 12-03-08 11:50

On Mar 12, 2:33 pm, "Kjeld Nielsen" kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk
wrote:
> [...]
> Årsag: Afløbsstutsen på den 'gode gamle' betonbrønd var knækket.
>
> Nu har kloakmesteren udskiftet den med en moderne plastic brønd, og

Det var da en god idé! Jeg sætter mig straks ned i kælderen og venter
på regnvejr!

/J

Fra : jonesnet@gmail.com

Dato : 12-03-08 11:53

On Mar 12, 6:35 pm, jones...@gmail.com wrote:

> Er der måske noget login halløj, som jeg ikke har mulighed for at
> vide, for det eneste der står er noget om 4 forskellige
> blomstermarkeder...
>
> /J

ahhh, der er bare en meget lang redirigeringstid, som jeg ikke havde
tålmodighed til at vente på...
Tak for linket

/J

Fra : Leonard

Dato : 13-03-08 14:26

On Wed, 12 Mar 2008 05:54:41 -0700 (PDT), jonesnet@gmail.com wrote:

> Mit eget bud af hul i kloakledningen, men jeg vil gerne have det hele
> på det tørre, da jeg skal til at lave en terrasse med fliser hele
> vejen hen langs huset...

Når du anlægger terrasse med fliser langs hele huset, vil den lede
overfladevandet væk fra huset, så hvis du vil noget med afløb og dræn
skal det være udenfor disse fliser. Jorden under fliserne vil næsten
ikke modtage fugt fra oven og dit omfangsdræn vil blive endnu mindre
nødvendigt.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Max

Dato : 13-03-08 14:58

Hej Leonard

> [...]
> skal det være udenfor disse fliser. Jorden under fliserne vil næsten
> ikke modtage fugt fra oven og dit omfangsdræn vil blive endnu mindre

Sådan kan man ikke se på det, jeg bor i en gammel bungalow hvor
der er fliser på alle 4 sider, helt op til huset og på grund af leret og
de vandførende lag er jorden under fliserne nøjagtig lige så våd
som jorden alle andre steder på grunden.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 13-03-08 15:59

On Thu, 13 Mar 2008 14:58:06 +0100, Max wrote:

> [...]
> de vandførende lag er jorden under fliserne nøjagtig lige så våd
> som jorden alle andre steder på grunden.

OK, men så er det jo ikke regnvand, der skaber fugten i jorden?
Hvis fugten kun er der når det regner eller lige har regnet, så vil
fliserne lede det meste af overfladevandet væk fra huset.

Fra : Max

Dato : 13-03-08 16:18

Hej Leonard

> OK, men så er det jo ikke regnvand, der skaber fugten i jorden?

Naturligvis er det regnvand, det kommer jo i lagene når det regner.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 13-03-08 16:35

On Thu, 13 Mar 2008 16:17:42 +0100, Max wrote:

> Naturligvis er det regnvand, det kommer jo i lagene når det regner.

Hvis det er regnvand, så kommer det ikke direkte ovenfra. Og medmindre
der er et lerlag, som ligefrem samler og leder regnvandet hen til
soklen, så vil der blive mindre fugt under fliserne langs huset end der
er uden fliser.

Fra : Max

Dato : 13-03-08 16:37

Hej Leonard

> [...]
> der er et lerlag, som ligefrem samler og leder regnvandet hen til
> soklen, så vil der blive mindre fugt under fliserne langs huset end

Naturligvis, men det med lerlagene der løber vand i er meget almindelige.

--
Mvh Max

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 13-03-08 16:03

Efter 35 år i branchen mener jeg også at det må være en tagbrønd hvor tuden
er knækket

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-03-08 03:05

<jonesnet@gmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]
Har haft nøjagtig samme problem.

Den tilkaldte kloakmester troede dog ikke rigtigt på at det var et
omfangsdræn der skulle til, og rådede os derfor til at få lavet
TV-inspektion af alle rør i systemet.
Det viste sig at være en god idé, for tilslutningen mellem nedfaldsbrønd og
stikledning viste sig at være gabende åben (en såkaldt klasse 3-samling).
Faktisk fandt inspektionsfolkene flere af den slags og de spurgte hurtigt om
vi havde rørskadeforsikring.
Det havde vi heldigvis, og det tog kun 2 dage at få forsikringsselskabet til
at godkende skaden, da der jo var billeder af det hele.

Da der så blev gravet op viste det sig, at der lige ved siden af der hvor
nedfaldsbrønden var utæt, var et kæmpe hulrum under huset, hvor vandet
simpelthen havde eroderet al jorden væk.
Dermed stod der - ved kraftigt regnvej - meget vand ind under huset. Det
pressede på fundamentet, og fandt en vej ind.

Siden det er blevet lavet er der ikke kommet så meget som en eneste dråbe,
så det var bestemt pengene værd.
Ved samme lejlighed fik vi sat en spulebrønd på egen grund, da vi deler
skelbrønd med naboen, og der derfor er langt ind under vores hus hvis der
skal spules.

Ole Gaarde Kristensen