Gamle fliser med aviser på bagsiden.
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 12-03-08 10:35

Under det påbegynde arbejde i koloni haven er jeg gået i gang med at
hive en masse store gamle fliser op af jorden, de er på størelse med
alm. fortorvs fliser, og vejer et ondt år. Men opdagede ved et tilfælde
at der på bagsiden af alle fliserne var gamle aviser afbilledet i
betonen, dog spejlvendt. Det har endnu ikke været muligt for mig at
finde et årstal da de desværre er ret utydelige. Men jeg ved rimelig
sikkert at de har lagt i jorden omkring 30år.

Min egen teori går på at man i gamle dage lå aviser i formene til
fliserne, og aviserne så hang fast på undersiden af betonen/færdige
flise og blev lagt med i jorden, med tidens tand har tryksværten så
fæstet sig til betonen mens papiret blev opløst.

Er jeg helt galt på den?, eller ligger der måske en spændene historie
bag disse avis fliser?

Mvh. Daniel.

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-03-08 10:43

"Daniel W Johansen" <Danielwj2@FJERNgmail.com> wrote in message
> [...]
> og blev lagt med i jorden, med tidens tand har tryksværten så fæstet sig

Det var også forklaringen min belægningsmand gav mig da jeg viste ham de
gamle fliser med tryksværte under. Kunne ikke forstå hvorfor man havde lagt
et lag aviser under da man anlagde terrassen...

Kunne heller ikke rigtig tyde noget på vores. Det var noget andet da vi
dampede tapetet af, der kom det inderste lag aviser af stort set intakt. Det
gjorde at det tog lidt længere tid at fjerne det hele når man lige skulle
læse om månelandinger og lignende undervejs

Keller

Fra : Max

Dato : 12-03-08 16:30

Hej Daniel

> [...]
> flise og blev lagt med i jorden, med tidens tand har tryksværten så
> fæstet sig til betonen mens papiret blev opløst.

Den teori går vidst ikke, fliser støbes med bagsiden op i formen,
mon ikke aviserne blev lagt mellem fliserne under tørringen ?

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-08 17:44

On Wed, 12 Mar 2008 16:29:39 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Den teori går vidst ikke, fliser støbes med bagsiden op i formen,
>mon ikke aviserne blev lagt mellem fliserne under tørringen ?

Jeg har de forband... store fortovsfliser i massevis, også med aviser på
bagsiden. Jeg er ret sikker på de i hvert fald ikke er lavet med
bagsiden opad. I kanten af nogle af den er der nemlig som om de er løbet
ud gennem bunden af formen......

Det værste er at de fliser ikke er lige tykke - de svinger helt op til
en lille cm. Nogle fliser kan endda være tykkere i den ene ende end i
den anden.

Ikke skægt når man skal bruge dem igen. Men når nu man har dem og de er
så solide, så skal de også bruges - jeg lagde 136 stk i lørdags .......
så mangler jeg kun at få lagt ..... 170
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 12-03-08 19:01

Hej Mads

> [...]
> på bagsiden. Jeg er ret sikker på de i hvert fald ikke er lavet med
> bagsiden opad. I kanten af nogle af den er der nemlig som om de er

Jeg tror mere at der har været fyldt for meget i formen, forøvrigt
var uens tykke fliser meget almindelig for år tilbage, de blev jo
lagt af brolæggere sådan nærmest med håndkraft. Jeg har selv
fået ryddet haven for en masse af den slags fliser og erstattet
dem med almindelige moderne fliser.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-08 09:36

On Wed, 12 Mar 2008 19:01:15 +0100, "Max"

>Jeg tror mere at der har været fyldt for meget i formen, forøvrigt
>var uens tykke fliser meget almindelig for år tilbage, de blev jo
>lagt af brolæggere sådan nærmest med håndkraft. Jeg har selv

Jeg skal prøve at kigge efter ved lejlighed - for jeg mener også der er
noget på bunden af fliserne som ligner aftryk af brædder. Som om der har
lagt brædder i bunden af formen, en avis og så cementen i. Men stadig
med oversiden opad.

Men jeg aner ikke noget om processen med at støbe fliser. Jeg kan nemt
have fået nogle forkerte ideer ind i mit hoved

>fået ryddet haven for en masse af den slags fliser og erstattet
>dem med almindelige moderne fliser.

De er også noget pænere ....
Jeg hader gamle fliser, de er grimme at se på og trælse at få lagt ned.
Men jeg skal bruge dem som kørerunderlagt for pallevogne og lign. syd
fro laden, på ca. 100 m2. Det behøver ikke være flot og der er ingen
grund til at ofre mange tusinde kroner på nye fliser når jeg nu har de
gamle.
Men i gårdspladsen kommer der nye fliser - der gider jeg ikek se på de
gamle, så hellere undvære fliser til jeg får råd til nye
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-03-08 11:28

On Thu, 13 Mar 2008 09:36:29 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
>Men jeg aner ikke noget om processen med at støbe fliser. Jeg kan nemt
>have fået nogle forkerte ideer ind i mit hoved

Jeg husker tydeligt (det er kun 45 år siden hvordan min far lavede
fliser:

En støbeform af taglægter til måske fem fliser, med aviser som
underlag. Så er det bare at fylde beton lige til kanten og vibrere det
lidt med skovlen, og ellers vente på at det er tørt nok til at formen
kan fjernes.
--
OV1A Jens

Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-08 03:21

> Hej Daniel

> Den teori går vidst ikke, fliser støbes med bagsiden op i formen,
> mon ikke aviserne blev lagt mellem fliserne under tørringen ?

De kan vel også være strøgne, og derfor med aviser i bunden?
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 12-03-08 18:22

"Daniel W Johansen" <Danielwj2@FJERNgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og blev lagt med i jorden, med tidens tand har tryksværten så fæstet sig

I gamle dage brugte man simpelthen stentavler til nyhedsformidling. Dine
fliser _er_ aviser. Hvorfor de har ristet runerne spejlvendt har jeg dog
ikke noget bud på

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Max

Dato : 12-03-08 18:58

Hej Martin

Sådan skrev vi dengang :)

--
Mvh Max

Fra : JOB

Dato : 12-03-08 21:02

> [...]
>>
> I gamle dage brugte man simpelthen stentavler til nyhedsformidling. Dine
> fliser _er_ aviser. Hvorfor de har ristet runerne spejlvendt har jeg dog

Stakkels avisbud (-;
JOB

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 12-03-08 22:06

Jeg takker for svarene, så blev jeg det klogere :). Og i mit tilfælde
drejede det sig heldigvis kun om 30 stk der alle fik en god kamp sten
smidt ned over sig for delling i mindre stykker og lidt sparing af rygen
:) alm. fliser som både er pænere og mere medgørelige bortgives
alligevel så ofte i avisen så valgte at de disse havde set deres sidste
dage i min have.

Mvh. Daniel

Fra : Jørgen E.

Dato : 12-03-08 23:12

> [...]
>
> Er jeg helt galt på den?, eller ligger der måske en spændene historie bag disse avis

Tror du ikke måske de kan være "hjemmelavet" ? For 30 år siden er
altså ikke "gamle" dage hvad fliseproduktion angår. Men tager du
rigtig gamle dage var det ikke ualmindeligt at man på landet lavede
betontagsten f.eks. for at bruge tiden til noget produktivt og tjene
lidt på det også.