Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Metode til test af flash kort ?
Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-08 11:45

Måske ikke et direkte fotoemne, men et emne der relevant for de fleste
digital fotografer.

Fra tid til anden ser vi her i gruppen spørgsmål, der relaterer sig til
fejl på hukommelseskort. Når man køber et nyt kort, stoler man på at det
virker i "alle hjørner", men det kan være et stort projekt at skulle
fotografere et par nye 32Gby kort helt fulde, og bagefter se alle
billeder igennem for at undersøge, om der skulle være fejl på nogle enkelte.

Jeg har fundet programmer, til at teste hastighed på kortene. Der findes
"chkdsk" under windos, som checker at filsystemet er intakt. Kommandoen
"format" havde i floppydiskens storhedstid en /C, der testede
sektorerne, men den er der ikke mere (XP).

Jeg har ikke fundet programmer, der har til formål at undersøge om
kortene faktisk virker. Findes der en metode, eller et program, der kan
skrive/læse teste et kort, så man har en rimelig sikkerhed for at de
virker HELT ?

Bo //

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-03-08 12:24

chkdsk /f /r skulle også tjekke sektorer som ikke er i brug.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-08 13:46

Henrik Manley wrote:
> chkdsk /f /r skulle også tjekke sektorer som ikke er i brug.

Jeg ved ikke hvad den checker, men den kan "kontrollere" et 16Gby kort
på under 15 sekunder. Så det kan ikke være andet, end at filsystemet
ikke er åbenlyst deftek.

Bo //

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-03-08 14:08

> Jeg ved ikke hvad den checker, men den kan "kontrollere" et 16Gby kort på
> under 15 sekunder. Så det kan ikke være andet, end at filsystemet ikke er
> åbenlyst deftek.

Også med "/r". Har aldrig prøvet med flashkort kun på harddiske men det
burde være det samme. Køre jeg chkdsk uden parameter tjekker den disken
igennem 3 trin og med "/r" bruger den 5 trin og det tager en krig....

Dette på en løs harddisk formateret med NTFS

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-03-08 13:42

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> faktisk virker. Findes der en metode, eller et program, der kan
> skrive/læse teste et kort, så man har en rimelig sikkerhed for at de

Måske du kan have glæde af
http://www.hdtune.com/
(hvis du kører MS-Windows).

Den melder ikke fejl på det kort jeg lige prøvede

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-08 14:42

Bo Bjerre skrev bl.a.:

> [...]
> Kommandoen "format" havde i floppydiskens storhedstid en /C, der
> testede sektorerne, men den er der ikke mere (XP).

Jo, den er bare blevet grafisk i systemadministration. Funktionen er præcis
den samme. Format og chkdsk er rigeligt til formålet, du får næppe adgang
til dit kort på niveauer, der ligger under dette.

Claus