Inspiration: Koteletter, bagt mos med port~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-03-08 18:08

Kære gruppe!

Ingen indkogning, gourmetsaltning eller andet langtidshalløj denne
gang. Bare nogle gode svinekoteletter, lidt svampe (portobello) en
rest parmesan og så en løgkompot på rødløg, skalotteløg og hvidløg.

- nå ja, og så lidt om Bandolappellationen i Sydfrankrig, hvor der
laves mørke, nærmest sorte, vine på mourverdre-druen.

http://www.bergholt.net/koteletter_med_bagt_kartoffelmos_og_loegkompot_rose_bandol.html

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Mad & vin - opskrifter & smagenoter)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-03-08 19:21

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Ingen indkogning, gourmetsaltning eller andet langtidshalløj denne
> gang. Bare nogle gode svinekoteletter, lidt svampe (portobello) en
> rest parmesan og så en løgkompot på rødløg, skalotteløg og hvidløg.

Jeg synes også salvie smager dejligt i sådan en løgkompot.

Men jeg har aldrig hørt sådan en dims omtalt som en fedtskummer. Det
hedder da en hulske. :) Men den bruges godt nok også til at skumme
fedt, det indrømmer jeg. Jeg bruger nu mest min til at fiske
grøntsager op af fond inden det skal laves til sovs.

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 13-03-08 08:14

On Tue, 11 Mar 2008 19:21:08 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Jeg synes også salvie smager dejligt i sådan en løgkompot.

Salvie - det skal prøves. Koriander og salvie er dog krydderier, jeg
har det lidt vanskeligt med -- nå ja, og dild.

> [...]
>fedt, det indrømmer jeg. Jeg bruger nu mest min til at fiske
>grøntsager op af fond inden det skal laves til sovs.

Selvfølgelig hedder det ikke en fedtskummer. Hulske, ja. Rettet. Tak!

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Confit igen-igen, æbledessert med
creme fraiche og vanilje & karamelsuppe).