Spinat: Grænse for indtag?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-03-08 12:32

Hej gruppe

Spinat indeholder forholdsvis meget nitrat, og derfor er der sand-
synligvis en anbefalet øvre grænse for indtag af spinat, men hvor
går den? Jeg har googlet rundt uden at kunne finde noget konkret.
Kan nogen af jer huske at være stødt på en side der omhandler
emnet?

Fødevarestyrelsen nævner [¹] at »[der er] fastsat en acceptabel
daglig indtagelse (ADI) på 3,65 mg nitrat pr. kg legemsvægt pr. dag«,
og det ser ud som om EU har fastsat en øvre grænse på 2,5-3 g nitrat
pr. kg frisk spinat (og 2 g nitrat pr. kg frossen spinat). I [¹]
nævnes desuden at det gennemsnitlige indtag af nitrat er 45 mg/dag.

Så hvis jeg lidt forsigtigt regner med at der er 3 g nitrat pr. kg
spinat, og hvis jeg skønmalerisk sætter min vægt til 70 kg, så får
jeg en øvre grænse på

(70 kg * 3,65 mg/kg - 45 mg) / 3000 mg/kg ~= 70 g spinat

Lyder det som om jeg har regnet rigtigt?

På forhånd tak.

Mvh
Klaus

[¹] http://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/exeres/623ACBBB-7D94-4305-BCF6-309238717398.htm?wbc_purpose=Basic&
[²] http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/euu/arkiv/bilag/2001_200202/20020348/
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-03-08 13:05

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in

> Lyder det som om jeg har regnet rigtigt?

Nitrat indholdet i spinat er ihvertfald lige pessimistisk nok. 1,5-2 mg er
mere realistisk.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-03-08 13:51

Kent Oldhøj skrev:

> Nitrat indholdet i spinat er ihvertfald lige pessimistisk nok.
> 1,5-2 mg er mere realistisk.

Den er jeg med på. Jeg brugte med vilje den øverste grænse for
NO3, så er det lidt plads at sprælle på.

Kender du mon nogen værdier for økologisk (eller biodynamisk)
spinat? Gerne med link(s).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-03-08 22:58

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:fr5v89$ekp$1
@zdani.szn.dk:

> Kender du mon nogen værdier for økologisk (eller biodynamisk)
> spinat? Gerne med link(s).

Desværre ikke. Men jeg faldt dog over dettte:

http://www.eap.mcgill.ca/Publications/EAP38.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-03-08 23:14

Kent Oldhøj skrev:

> http://www.eap.mcgill.ca/Publications/EAP38.htm

Tak for linket.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 12-03-08 13:37

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> [...]
> jeg en øvre grænse på
>
> (70 kg * 3,65 mg/kg - 45 mg) / 3000 mg/kg ~= 70 g spinat
>
> Lyder det som om jeg har regnet rigtigt?

Hej Klaus

Ved du hvad der sker hvis man spiser mere?

Jeg spiser nu ikke spinat hver dag, men når vi spiser spinat så er det i
tærter eller som flødestuvet spinat til pasta. Ved de lejligheder bruger
vi typisk 5-600g frossen spinat og det er vi 2 om at spise. Dermed
overskrides grænsen jo betragteligt jfr dine beregninger o.0

Jesoer

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-03-08 14:27

Jesper Mehlsen skrev:

> Ved du hvad der sker hvis man spiser mere?

Så spiser man mere, det er det eneste der er sikkert. :)

Fødens indhold af nitrat kan omdannes til nitrit, som kan medføre
methæmoglobinæmi - en hæmning af de røde blodlegemers evne til at
binde ilt [¹]. Endvidere kan nitrit danne nitrosaminer sammen med
protein, og disse nitrosaminer regnes for kræftfremkaldende.

> [...]
> lejligheder bruger vi typisk 5-600g frossen spinat og det er vi
> 2 om at spise. Dermed overskrides grænsen jo betragteligt jfr

Min umiddelbare tanke er at det er det gennemsnitlige indtag der
gælder, og ikke om man engang imellem overskrider en teoretisk
værdi. Desuden skal man huske på at min beregning med fuldt overlæg
var en smule pessimistisk.

Og endelig ku' I måske pynte lidt på regnskabet ved at benytte
økologisk spinat.

Mvh
Klaus

[¹] http://www.google.com/search?q=spinach+blue+baby+syndrome