At få hjemmelavet ketchup til at hold
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 10-03-08 12:28

Jeg har et par gange lavet min egen hjemmelavede ketchup, og med et godt
resultat til følge (opskriften er desværre hemmelig, men der er mange
gode derude på nettet så bare søg hvis i vil eksperimentere)
Men hvordan er det lige med at få det til at holde sig, gætter på jeg
skal over i nogle atamon skyllede flasker men der skal jo nok også nogle
andre konserveringsmidler til for det kan holde sig. Nogle forslag og
bud på det? og er der evt. mulighed for at konservere den så meget at
den kan holde sig uden for køl.

På forhånd tak.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-03-08 12:34

"Daniel W Johansen" <Danielwj2@FJERNgmail.com> wrote in message
> Jeg har et par gange lavet min egen hjemmelavede ketchup, og med et godt
> resultat til følge (opskriften er desværre hemmelig

Hvorfor er den egentligt det?
Hvad skade er der i at andre også smager den?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-03-08 12:39

Daniel W Johansen skrev:

> Men hvordan er det lige med at få [hjemmelavet ketchup] til
> at holde sig, gætter på [...]

Jeg har ingen problemer med at få hjemmelavet ketchup til at holde
sig, men metoden er en hemmelighed.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Steen Suder

Dato : 10-03-08 19:06

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg har ingen problemer med at få hjemmelavet ketchup til at holde
> sig, men metoden er en hemmelighed.

Den metode anvender jeg også med stor succes.

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 12:49

"Daniel W Johansen" <Danielwj2@FJERNgmail.com> skrev i meddelelsen
>(opskriften er desværre hemmelig, men der er mange gode derude på nettet så
>bare søg hvis i vil eksperimentere)

Nej, hvor latterligt.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-08 12:52

Daniel W Johansen <Danielwj2@FJERNgmail.com> on mandag 10. marts 2008 at
12:27 +0100 wrote:
>(opskriften er desværre hemmelig, men der er mange
>gode derude på nettet så bare søg hvis i vil eksperimentere)

Så er du faktisk ret sikker på at der er rigtig mange der gerne vil hjælpe
dig

Her plejer vi faktisk at dele vores viden med hinanden - du havde da vel
ikke forventet at der er nogen der stiller viden til rådighed, når du
skjuler din egen?????

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-03-08 13:58

"Daniel W Johansen" <Danielwj2@FJERNgmail.com> skrev i en
meddelelse news:47d51b3d$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk
> [...]
> Nogle forslag og bud på det? og er der evt. mulighed for at
> konservere den så meget at den kan holde sig uden for køl.

Hvis du laver ketchup af f.eks. 1 kg. tomater, vil jeg nok anbefale
at du foruden at skylle flaskerne/glassene med atamon, også
tilsætter den færdigkogte ketchup et par teskefulde atamon, og
stiller det køligt til det skal bruges. Det kan faktisk holde sig
ret længe, blot du husker det med at stille det køligt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : padre

Dato : 10-03-08 14:17

"Daniel W Johansen" <Danielwj2@FJERNgmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvordan er det lige med at få det til at holde sig, gætter på jeg

Hvad gør du, siden det ikke fungerer?

Personligt ville jeg simre det grundigt, og så hælde det på sterile
henkogningsglas, som jeg så gav en halv til trekvart time i ovnen ved 100
grader alt efter glassenes størrelse.

på den måde kan det holde sig i flere måneder selv uden atamon eller
lignende.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 10-03-08 21:03

"Daniel W Johansen" skrev i en meddelelse

> Jeg har et par gange lavet min egen hjemmelavede ketchup, og >med et godt
> resultat til følge (opskriften er desværre hemmelig, men der er >mange
> gode derude på nettet så bare søg hvis i vil eksperimentere)

kunst er når man deler sit værk med andre

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 10-03-08 22:43

Hør nu her, takker til dem der faktisk har givet et svar på spørgsmålet
og til jer andre.. hvad er de rette ord, tag jer sammen? Jeg har altid
gerne ville dele ud af erfaring, opskrifter, råd osv. Men netop denne
opskrift her er jeg blevet bedt om at holde til kroppen af personen jeg
har fået den af, hvorfor og hvem det er vedkommer ikke jer. Men for at
komme spørgsmålene om i måtte få opskriften på forkant valgte jeg fra
starten af at skrive den desværre var hemmelig.. og så bliver jeg
alligevel høvlet ned?? jamen tak.

Til dem der svarede seriøst, (Padre og Tove)
Så har min metode indtil blot være at lade det simmere i et godt stykke
tid og så hælde det på flasker der havde været skyllet med kogende vand
og det er nu ikke fordi den nåede at ændre smag før jeg smed den ud men
tænkte når det var friske tomater (det er faktisk tomat rester der har
været frosset ned og når jeg så har nok laver jeg en potion ketchup,
nemt og gratis) så var holdbarheden begrænset når jeg ikke brugte midler
så hælder den modvilligt ud efter en 2 uger.

Måske har det været dumt, men har da bla. prøvet med tomat saucer der
efter en uge i køleskabet viste mug på overfladen (disse har så hellere
ikke været i skyllede lufttætte beholdere men blot skåle med film over)

Men tak for svarene til jer 2 i hvertfald, nu har jeg lidt at prøve med
næste gang :)

Fra : Max

Dato : 11-03-08 17:08

Hej Daniel

> Men netop denne opskrift her er jeg blevet bedt om at holde til
> kroppen af personen jeg har fået den af, hvorfor og hvem det er

Hvorfor så fortælle om at det er hemligt, for at gøre dig selv
interesant eller hvad ?

--
Mvh Max

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 11-03-08 22:49

Det svarede jeg faktisk på i overstående post, men kan da godt uddybe
det. Havde jeg blot spurgt efter metoden at få hjemmelavet ketchup til
at holde sig, ville der jo have været op til flere der havde spurgt
efter opskriften. Det ses meget ofte her i gruppen og det er fedt, går
selv ind for at opskrifter skal deles. Men er hellere ikke typen der
bryder et løfte.

Fra : Max

Dato : 12-03-08 09:35

Hej Daniel

> efter opskriften. Det ses meget ofte her i gruppen og det er fedt, går
> selv ind for at opskrifter skal deles. Men er hellere ikke typen der
> bryder et løfte.

Så kunne du jo bare have givet en opskrift, du vil have hjælp, men
ikke hjælpe andre, det stemmer ikke rigtig sammen.

--
Mvh Max

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 12-03-08 10:16

Så selvom jeg er aktiv i forvejen her i nyhedsgruppen så skal jeg
stadigvæk give noget til gengæld for at få hjælp?

Med andre ord, hvis Mor Dorte spørger efter en opskrift på sandkage skal
hun poste en opskrift på brunsviger for at få hjælp ?

-

Jeg gav ydermere den hjælp i første post at jeg skrev "men der er mange
gode derude på nettet så bare søg hvis i vil eksperimentere" det er
altså ikke nok eller?, jeg skal simpelthen sidde og poste links fra
google fordi vi lever i 2008 og folk stadigvæk ikke selv kan finde ud af
at søge på google eller hvad?

Fra : Max

Dato : 12-03-08 11:21

Hej Daniel

> Så selvom jeg er aktiv i forvejen her i nyhedsgruppen så skal jeg
> stadigvæk give noget til gengæld for at få hjælp?

Det er jo det grupperne drejer sig om ikke, og jeg kan ved guderne
ikke fatte at nogen mener at det er nødvendig at holde en opskrift
hemmelig, mine opskrifter kan folk da gerne få, de ender alligevel
ikke med samme produkt som jeg

> Med andre ord, hvis Mor Dorte spørger efter en opskrift på sandkage
> skal hun poste en opskrift på brunsviger for at få hjælp ?

Det er jo ikke det det drejer sig om vel ?

Og så ville det også være rart hvis du citerede korrekt.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 12-03-08 13:18

Max skrev:
> [...]
> ikke med samme produkt som jeg

> Det er jo ikke det det drejer sig om vel ?
>
> Og så ville det også være rart hvis du citerede korrekt.

Jeg kan nu godt finde en grund. Min svigermor har været ansat i Beauvais
/ Den gamle Fabrik (samme virksomhed) og er nu gået på pension. Hun har
for 100 år siden været involveret i at lave de krydderi-koncentrater som
Beauvais-ketchup bliver tilsat for at få den helt rigtige smag. Selvom
man kan se ingredienserne på en flaske ketchup fra Beauvais, så kan man
ikke se opskriften. Min svigermor laver af og til sin egen ketchup, med
den opskrift Beauvais benyttede, men den er altså hemmelig. Selv vi i
familien kan ikke få den fra hende, da den jo er klassificeret som
fabrikshemmelighed. Måske posteren af denne tråd er i samme pine? Uanset
hvad, så kommer vi jo nok ikke ret langt ved at hagle hinanden ned.

Det er iøvrigt ærgerligt at det sker så meget i denne gruppe - det ser
man ikke i eksempelvis dk.edb.mac hvor aktiviteten er enorm og folk
generelt skriver pænt og konstruktivt. :)

Vedrørende svar: Jeg ville også bruge metoden med at pasteurisere din
ketchup ved enten at komme den i ovnen på glas som Padre beskriver,
eller komme glassene med indhold og låg på i en stor gryde fyldt med
vand og lade dem simre her i 45 min.

Jesper

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-03-08 13:42

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> on onsdag 12. marts
2008 at 13:18 +0100 wrote:
>Måske posteren af denne tråd er i samme pine? Uanset
>hvad, så kommer vi jo nok ikke ret langt ved at hagle hinanden ned.

Men det kunne fyren jo bare have skrevet - det er da rimeligt nok. Jeg
tror det var det udefinerlige (tonen), der fik en del af os til tasterne.
Synes stadig det virker lidt hovskisnovski, når den slags kommer uden
forklaring, men det er nok bare mig.
Jeg synes nu ikke at der er så forfærdelig meget brok her i gruppen,
heldigvis. Men du har ret i at specielt Mac-gruppen er forbilledlig.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : padre

Dato : 12-03-08 18:26

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Men det kunne fyren jo bare have skrevet - det er da rimeligt nok.

Han skrev jo at opskriften desværre var hemmelig, personligt valgte jeg at
fortolke det sådan, at det ikke var ham selv, der havde bestemt det, hvorfor
skulle han ellers skrive "desværre" ?

Fra : -V-

Dato : 12-03-08 11:45

On Mar 12, 1:42 pm, "Frank Løkkegaard" <f...@net.dialog.dk> wrote:
>specielt Mac-gruppen er forbilledlig.

Det er fordi Macfolk er nogle ukritiske hippie-lallehoveder, som tager
alt der er hvidt for gode varer.

Sådan, så er *den* sat i gang.

-V-

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-03-08 19:58

-V- <valdemarj@gmail.com> on onsdag 12. marts 2008 at 18:45 +0100 wrote:

>Det er fordi Macfolk er nogle ukritiske hippie-lallehoveder, som tager
>alt der er hvidt for gode varer.
>

>Sådan, så er *den* sat i gang.

Du bruger selv mac??

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-03-08 22:04

> Du bruger selv mac??

Næppe:

rv:1.8.1.12)"

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-03-08 13:13

> Næppe:

> rv:1.8.1.12)"

Nåeh, det kan man nu ikke vide - et af mine meget cafélattesmarte
familliemedlemmer havde anskaffet sig en smart hvid MacBook med det fineste
lysende æble på låget og følte sig nu rigtigt hjemme blandt kollegaerne i
modebranchen. Desværre havde hun et hav af problemer med at afvikle de ting,
hun havde /brug/ for.
Efter en månedstid kom hun glædesstrålende og fortalte at det, vi havde sagt
om Mac, ja det passede slet ikke. Hun havde slet ingen problemer mere.

Løsningen: Hun havde fået installeret Vista på kræet

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html