Hvordan fjerner man bambus?
Fra : Ronty

Dato : 16-07-01 20:02

Hejsa... jeg har lige købt et hus og der er desværre en masse bambus
forskellige steder i haven. Jeg vil meget gerne have det fjernet, men det er
vist ikke så nemt igen. Nogen gode råd? Hvordan gør man det bedst/billigst?

på forhånd tak

Hasan Rahman

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 16-07-01 20:23

"Ronty" <ronty@samfundsnasser.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> vist ikke så nemt igen. Nogen gode råd? Hvordan gør man det

Klor er godt til det meste i haven og hjemmet, og til at fjerne bambus har
jeg også brugt det med stor succes. Først klipper du lige bambusen ned,
graver evt. lige en ring omkring bedet og så giver du den 5-8 liter direkte
på rødderne. 3-4 dage efter har du ikke længere nogen bambus, men hvis det
regner inden for disse dage kan det dog være klogt at smide et par ekstra
liter på.

Held og lykke med det

Mette

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-07-01 21:22

> Klor er godt til det meste i haven og hjemmet

Brugen af klor bør helst undgås, da det nemt reagere med andre stoffer og
danner giftige forbindelser. Visse steder i Sverige har de sågar helt
forbudt brugen af klor af hensyn til miljøet (og i sidste ende os selv), og
flere af de store svenske supermarkedskæder har helt fjernet klorholdige
produkter fra hylderne.

Se f.eks.:

http://www.greeninfo.dk/faktaark/37xklor.htm

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Michael Thomsen

Dato : 16-07-01 21:44

Det var dog den mest VÆMMELIGE måde at fjerne den på !!!

Jeg har fjernet et par stykker vha følgende
1 drænspade
1 alm solid spade
1 stor økse
1 kande kaffe

Fremgangsmåden er ret enkel :
Klip bambusen så langt ned som muligt
grav rundt langs kanten af rødderne / ind under planten
huk passende stykker af roden af med øksen
- tag en kop kaffe...
Det tager vel et par timer for en halvstor bambus og giver god motion +
kaffetørst

Mvh
Michael Thomsen

Mette Tornager Eriksen <metteerik92@NOSPAMhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ivenq$936$1@sunsite.dk...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-01 06:07

On Mon, 16 Jul 2001 22:44:12 +0200, "Michael Thomsen" <mig@mig.dk>
wrote:

> [...]
>Klip bambusen så langt ned som muligt
>grav rundt langs kanten af rødderne / ind under planten
>huk passende stykker af roden af med øksen

Jeg har gravet nogle stykker op, lige fra dem som kun er 50 cm i
diameter til en som var omkring 1,20 meter.
De små får man nemmest op hvis man lader være med at klippe toppen af,
så har man nemlig den at trække i.
Ellers er fremgangsmåden den samme, når renden er gravet hele vejen
rundt rykker jeg i planten, ud mod et par af siderne. Så kan man mærke
om det er en plante man kan få op i et hug eller om man skal i gang
med at klippe toppen af og have startet øksen.

> - tag en kop kaffe...
>Det tager vel et par timer for en halvstor bambus og giver god motion +
>kaffetørst

Det er også klogt at have en tør trøje eller 2 parat. Man kommer til
at svede som et svin.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Crane

Dato : 17-07-01 06:42

Hvis du ikke gider lave en skid så ring til anlægsgartner der har en
stub/rodfræser,
når du har klippet den ned, bliver den fuldstændig pulveriseret af
rodfræseren.
Det koster ca. 450 i timen, men hvis du selv har klippet dem ned går det
enormt hurtigt.

Jens

Fra : Borge

Dato : 17-07-01 11:03

> [...]
> regner inden for disse dage kan det dog være klogt at smide et par ekstra

Mage til miljøsvineri skal man lede længe efter.

Klip stænglerne af i jordhøjde. De nye skud der kommer, kan man nemt tage
med græsklipperen.

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 17-07-01 14:26

"Borge" <borge_jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Mette Tornager Eriksen <metteerik92@NOSPAMhotmail.com> skrev i en

> direkte
>
> Mage til miljøsvineri skal man lede længe efter.

Hmm hvad så med at bruge salmiak i stedet, eller endnu bedre; fut møget af
med en dunk petrolium.

Mette

Fra : Borge

Dato : 17-07-01 20:22

> Hmm hvad så med at bruge salmiak i stedet, eller endnu bedre; fut møget af
> med en dunk petrolium.

Nej for helvede!

Kan du ikke fatte at man ikke hælder kemikalier i jorden?

Det er det jeg kalder miljøsvineri - og offentligt at opfordre andre til
sådan noget, gør det kun værre.

Skån miljøet og spar os for den slags sovjetmetoder, brænd den væk på
naturlig måde eller grav den op hvis den skal helt væk.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-01 20:50

On Tue, 17 Jul 2001 21:21:58 +0200, "Borge" <borge_jensen@get2net.dk>
wrote:

>Mette Tornager Eriksen <metteerik92@NOSPAMhotmail.com> skrev i en

>Nej for helvede!

Må vi lige bede om kammertonen?
Den slags der sætter dig meget nær mit evige kill-filter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Borge

Dato : 17-07-01 22:17

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Må vi lige bede om kammertonen?
> Den slags der sætter dig meget nær mit evige kill-filter.

Undskyld, Mads!
Jeg bliver bare så gal når nogen kan finde på at opfordre andre til at hælde
klor, salmiak eller petroleum ud i naturen - vi har giftgrunde nok i Danmark
og skulle nødeg have flere.

Jeg har en helt igennem økologisk have og er meget miljøbevidst (uden dog at
være miljøflipper eller miljøaktivist) så derfor bliver jeg ekstra opmærksom
når jeg læser sådan noget, og kan bare ikke lade være med at kommentere
det - jeg ser virkelig rødt når jeg ser sådan noget.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-01 07:53

On Tue, 17 Jul 2001 23:16:58 +0200, "Borge" <borge_jensen@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>klor, salmiak eller petroleum ud i naturen - vi har giftgrunde nok i Danmark

Enig, det er noget grisseri med klor.

> [...]
>når jeg læser sådan noget, og kan bare ikke lade være med at kommentere
>det - jeg ser virkelig rødt når jeg ser sådan noget.

Meninger er gode at have, men hvis de bliver smidt ud højtråbende og
fulgt af masser af bandeord og personlige angreb så bliver de sjældent
taget seriøst.

Hvis folk vil bruge godkendte midler en sjælden gang til meget
besværlige ting, så er det fint med mig - så snart man ukritisk smider
om sig med diverse sjove sager, det være sig køkkensalt eller klor, så
bryder jeg mig ikke om det.

Men nok om det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-07-01 23:17

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> fulgt af masser af bandeord

Så vidt jeg kan se har Borge kun brugt ét bandeord:

> og personlige angreb så bliver de sjældent
> taget seriøst.

Hvor ligger det personlige angreb? Det kan jeg slet ikke se.

> det være sig køkkensalt eller klor

Hvad er der galt med køkkensalt - er det ikke et naturligt middel?

Jeg bruger køkkensalt (faktisk tøsalt, som er billigere (er det ikke det
samme?)) mellem mine fliser, i den tro at det er noget der er kommet fra
jorden (havet) og dermed er et naturligt middel. Det fungerer faktisk bedre
end RoundUp og andre ukrudstmidler - det tørrer græs og mælkebøtter
fuldstændig ud - og myrerne kan heller ikke lide det.

Jeg er naturligvis enig i at man ikke skal hælde alt muligt ud i haven,
hverken klor, salmiak eller petroleum - men er salt virkelig farligt for
naturen under mine fliser?

Ikke kun et spørgsmål til dig, Mads, jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg
gør noget forkert ved det - ellers kommer Borge vel efter mig
--
Allan

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 18-07-01 23:47

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er naturligvis enig i at man ikke skal hælde alt muligt ud i haven,
> hverken klor, salmiak eller petroleum - men er salt virkelig farligt for
> naturen under mine fliser?

Man kan jo lidt firekantet og meget generelt sige at alle grundstoffer der
koncentreres i for store mængder på ét sted, for det meste vil vise sig at
være skadelig for den økologiske balance på det pågældene sted. Således er
det derfor også svært at sige hvad der er farlige og hvad der er
ikke-farlige stoffer, det afhænger af mængden.

Nogle stoffer er naturligvis mere indlysende farlige end andre f.eks olie,
klor, kviksølv, benzin/benzen, salmiak o.s.v. Men i bittesmå mængder er
eksempelvis salmiak jo ligefrem spiseligt, hvilket understreger at det er
mængden der er afgørende.

NaCl (alm. køkkensalt) er på spisebordet ufarligt men overdriver du brugen
af det i haven får planterne let for meget i gennem rødderne og kan i sidste
ende dø af det. Dertil kommer så endvidere at salten svider i dyrepoter. Må
jeg i stedet anbefale dig at svide ukrudtet med varme og drysse med grus om
vinteren.

M.v.h.

Mette

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-01 00:48

Mette Tornager Eriksen skrev

> NaCl (alm. køkkensalt) er på spisebordet ufarligt men
> overdriver du brugen af det i haven får planterne let for
> meget i gennem rødderne og kan i sidste ende dø af det.

Det er faktisk det der er meningen med det - mellem fliserne - hvor jeg ikke
ønsker græs, mælkebøtter, vejbred, smørblomst og hvad der ellers gror - men
er salt farligt for naturen - det er det eneste jeg ønsker at vide?

> Dertil kommer så endvidere at salten svider i
> dyrepoter.

Mine 2 hunde www.vebel.dk/hund er på stranden hver dag året rundt, og har
endnu ikke taget skade at at få poterne dyppet i saltvand - de bader faktisk
i det.

Jeg har heller ikke set dyrepoteskader på grund af den smule salt jeg fodrer
revnerne i fliserne med.

> Må jeg i stedet anbefale dig at svide ukrudtet med
> varme og drysse med grus om vinteren.

Nu bliver du jo helt seriøs, Mette, jeg er faktisk helt forbavset

Jeg har faktisk et ukrudtsbrænder, men den er ikke så effektiv som salt. Til
gengæld er den meget fin til at få liv i grillen i en fart - hermed et godt
forslag givet videre.

--
Allan

Fra : Aino

Dato : 19-07-01 07:18

Allan Vebel wrote:

> [...]
> ønsker græs, mælkebøtter, vejbred, smørblomst og hvad der ellers gror - men
> er salt farligt for naturen - det er det eneste jeg ønsker at vide?

Jeg forstår ikke spørgsmålet: Du vil bruge et middel, der dræber 'græs,
mælkebøtter...og hvad der ellers gror', og vil så vide, om det er
farligt for naturen?

Hvis du mener på længere sigt, så er svaret (også) ja. Hvor Round-Up
hurtigt bliver nedbrudt til uskadelige stoffer, gør salt det ikke. Det
er stadig salt, og befinder sig i jorden indtil det til sidst havner i
grundvandet. Ingen af stederne hører det til naturligt.

Derudover er det ulovligt at bruge ikke-godkendte bekæmpningsmidler, det
gælder også haveejere.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 19-07-01 11:51

> Mine 2 hunde www.vebel.dk/hund er på stranden hver dag året rundt, og har
> endnu ikke taget skade at at få poterne dyppet i saltvand - de bader
faktisk
> i det.

Min gravhund kunne ikke lide det, men det kan jo være at den var lidt sart.

> Jeg har heller ikke set dyrepoteskader på grund af den smule salt jeg
fodrer
> revnerne i fliserne med.

Nej men om vinteren er der mig bekendt mange hunde der ikke er så glade for
at gå tur langs en saltet vej.

> Nu bliver du jo helt seriøs, Mette, jeg er faktisk helt forbavset

Ja se sådan kan jeg lige pludselig overraske

mvh

Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-01 08:19

On Thu, 19 Jul 2001 00:16:34 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Så vidt jeg kan se har Borge kun brugt ét bandeord:

>Hvor ligger det personlige angreb? Det kan jeg slet ikke se.

Citer det hele, det der er taget ud af sammenhæng. (Det er faktisk
quote-fucking der vil noget det der, men den slags skal vi ikke
diskutere her)

Det var nærmere en generalisering.

> [...]

>Jeg er naturligvis enig i at man ikke skal hælde alt muligt ud i haven,
>hverken klor, salmiak eller petroleum - men er salt virkelig farligt for

Ja, salt er ikke godt. Der er eksempler på vandboringer som er blevet
ødelagt fordi de nærliggende veje er blevet saltet om vinteren.
Du kender jo heller ikke doseringen på det. Og som sædvanlig med
ukrudtsmidler kan for lidt vise sig slet ikke at have nogen effekt. Og
dobbelt så meget virker ikke nødvendigvis dobbelt så godt.

Rygtet vil vide at salt aldrig nogensinde ville kunne blive godkendt
som ukrudtsmiddel her i landet.

>Ikke kun et spørgsmål til dig, Mads, jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg
>gør noget forkert ved det - ellers kommer Borge vel efter mig

Jeg mener at salt er noget skidt i haven, der er vel en grund til at
bønderne ved vadehavet frygter at få deres marker oversvømmet.
Så hvis du bruger det skal jeg også nok komme efter dig

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-01 10:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> Citer det hele, det der er taget ud af sammenhæng.
> (Det er faktisk quote-fucking der vil noget det der, men
> den slags skal vi ikke diskutere her)

Naturligvis. Fut: news:dk.admin.netikette

Jeg har bare klippet det væk jeg ikke svarer på - ifølge
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

> Jeg mener at salt er noget skidt i haven

Hm, det er jo det samme salt - på de samme fliser - som jeg bruger til at
salte om vinteren. Jeg kan ikke lige se forskellen

--
Allan

Fra : Mette Tornager Eriks~

Dato : 18-07-01 13:49

> [...]
>
> Skån miljøet og spar os for den slags sovjetmetoder, brænd den væk på
> naturlig måde eller grav den op hvis den skal helt væk.

Jeg har 6 kilo trotyl og et par detonatorer liggende fra min tid som
sovjetspion (men jeg ved ikke om det er økologisk) Kan det mon ikke
eventuelt bruges istedet ? (hvis man altså først graver en rande)

hilsen

Mette

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-07-01 07:08

Grav en rende rund om den. Med en kraftig vandslange kan du spule jorden væk
under den, medens du med den anden hånd drikker en grøn tuborg. Når øllet er
drukket kan man evt lige hjælpe til med den anden hånd og skubbe/grave
"mudderet væk. Når al jorden under den er væk er den lige til at bære ud
til storskrald.

Metoden forudsætter at den ikke er meget større end 1x1 meter. Alternativt
må den hugges over på midten med omtalte økse. Det er ikke særligt nemt.

Jeg har taget en op på 1*1,5 meter (i et stykke) på ovennævnte metode, samt
et par mindre

Det er helt unødvendigt at bruge "grimme" kemikalier til sådan en praktisk
opgave.

/Bjarke

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-07-01 08:34

On Mon, 16 Jul 2001 21:01:48 +0200, Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:
> [...]
>vist ikke så nemt igen. Nogen gode råd? Hvordan gør man det bedst/billigst?

Tja, jeg trækker dem op.

Men det kræver at du har et nogenlunde stort træ i haven.

Og så naturligvis at du bruger en del udveksling.

Jeg bruger 2 5'er blokke og et langt ræb. Det giver mig 10
ganges udveksling og derved kan et par mand trække et ton.

Så metoden er altså:

1. Ikke at klippe den ned.
2. Slå et dobbelt halvstik omkring så stor en del af busken som muligt.
3. Rikke tov og taljer op mellem bambus og træ.
4. Trække i tampen.

Når så bambussen er kommet op, så ligger den typisk på græsplænen og
er lige så dum som den plejer.

Her kan man så igen trække den i mindre portioner. Dette kræver
dog 2 træer...

Ræb og taljer er iøvrigt også nyttige hvis man gerne lige vil af med
en stub i haven.
Men her kommer man altså også selv til at grave lidt.

Men hwa... Det er vel derfor man har opfundet øllet.

/Morten

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-07-01 20:32

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> Jeg bruger 2 5'er blokke og et langt ræb.

Ka' man virkeligt bøvse en bambus op?

Jan

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-07-01 08:47

Jan Boegh wrote:

> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message

> Ka' man virkeligt bøvse en bambus op?

Heh!

Ja der skal nok en del Cola til, men hvis chockbølgerne er kraftige nok
skulle det vel ikke være helt umuligt :)

Mvh
Roberto

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-07-01 10:33

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> skrev i en
> en masse bambus forskellige steder i haven.
> Jeg vil meget gerne have det fjernet

Jeg har med stor succes brændt dem væk.

Klip dem hele ned, grav en rende rund om og lav et godt bål. Start tidligt
og hav godt med brænde, for den skal ulme væk i løbet af mange timer. Du kan
jo sagtens have flere bål i haven.

Samme metode har jeg brugt på store stubbe som jeg ikke gad at grave op.
Skal der bare skal sås græs, er det en fin metode - du er sluppet af med al
dit haveaffald - og så kan du jo bruge bålet til grill om aftenen.

--
Allan

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 18-07-01 10:55

Man kunne jo også stikke dem en stang dynamit, se lige denne (klik på
"haven")

http://bambus.dk/

Thomas

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 18-07-01 16:11

Den med dynamit ser da fedest ud

Som et godt supplement til opgravningen kan du prøve at låne et flise
brænkjern hos en entreprenør. Det er en ca. 1,60 m lang jernstang som er god
til at brække hele bambusen op af jorden med.

--
MVH

Jens Peter Sørensen

Thomas Jørgensen <overvindinge@city.dk> skrev i en