Folie til havedam
Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 11-03-08 19:04

Hej herinde...

Jeg er ved og lave en havedam og skal have lagt en bund. Jeg får delte
meninger hvor vidt jeg kan bruge en PVC presenning eller ej i stedet for et
PVC folie som koster 10 x så meget.
Hvad mener I ?????????????

Mvh. Malene

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-08 19:18

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> delte meninger hvor vidt jeg kan bruge en PVC presenning eller ej
> i stedet for et PVC folie som koster 10 x så meget.

Vi begik den fejltagelse at bruge PVC-folie i vores havedam. Den
lækkede efter et år som en si, og vi skiftede derfor til gummifolie.
Vi handler hos"Superkoi", og du kan se det her på deres hjemmeside.
Det koster kr. 69,- pr. m2, hvor PVC koster kr. 29,- og det er
faktisk intet værd. Gummifolien kan man lime hvis den går i stykker
(vores er totalt tæt selv efter 5-6 år), så du får næppe brug for at
skulle reparere den. Du vil ikke fortryde det hvis du vælger
gummifolien. Det kan faktisk bedst betale sig i længden, men du skal
lige huske at der også skal fibertex underlag i bassinet først. Det
skal man bruge under al slags folie. :

http://www.superkoi.dk/cms.ashx/online-butik/s%c3%b8gning?search=folie

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 11-03-08 19:25

Hej Tove ...

Jeg må lige tilføje at den presenning jeg taler om, er den slags man f.eks.
bruger til lastbiler ....

Mvh. Malene

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-08 19:29

> Hej Tove ...
>
> Jeg må lige tilføje at den presenning jeg taler om, er den slags
> man f.eks. bruger til lastbiler ....
>
> Mvh. Malene

Hej igen Malene.

Har lige spurgt min mand, men det blev han frarådet i sin tid. Han
havde nemlig også overvejet presenning, men fik at vide at der for
det første kan være et lillebitte hul i den, hvilket der ofte er, og
den vil også mørne med tiden og blive utæt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-08 19:41

> [...]
> det første kan være et lillebitte hul i den, hvilket der ofte er,
> og den vil også mørne med tiden og blive utæt.

Jeg burde også lige have tilføjet at vi brugte omkring 50m2
gummifolie til vores bassin. Vi gav kr. 3.450,- for det, og det har
vi ikke fortrudt. Vores bassin kan rumme 10 m3, altså 10.000 liter
vand.

Så kommer der selvfølgelig alt det andet til. Jeg tænker på en god
kraftig pumpe, luftpumpe, filter med uv-lampe + alt det løse. Vi har
efterhånden ofret adskillige tusinde kroner, men bassinet er pengene
værd. Nu ved jeg ikke om du skal have fisk i dit bassin, eller om
det bare skal være et "pyntebassin" med planter. Det er jo også
kønt. Fiskene koster jo også noget hvis man gerne vil have det. Det
er så dejligt beroligende med et bassin, hvor man kan se på fiskene
i timevis og høre vandet plaske.

Du kan se vores bassin her:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9990

Der plejer også at være nøkkeroser, de var bare ikke kommet op
endnu. Guldfiskerøret var heller ikke sat i som det plejer. Sådan et
rør er lige noget fiskene kan bruge. .-)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-08 20:52

On Tue, 11 Mar 2008 19:18:14 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Vi begik den fejltagelse at bruge PVC-folie i vores havedam. Den
>lækkede efter et år som en si, og vi skiftede derfor til gummifolie.

Hvis det er en meget stor dam så bør man bruge gummifolie.
Men at sige at pvc (eller pe-) folie ikke er noget værd, det er lidt
groft.

Vi har på mit arbejde solgt store mængder af pe-folie gennem flere år,
uden problemer.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-03-08 21:59

> Hvis det er en meget stor dam så bør man bruge gummifolie.
> Men at sige at pvc (eller pe-) folie ikke er noget værd, det er
> lidt groft.

Det er så bare min mening. En af vore venner havde det samme
problem. Hans holdt også kun omkring et års tid selvom hans bassin
(lige som vores), var foret efter alle kunstens regler, så lidt er
der nok om det.

> Vi har på mit arbejde solgt store mængder af pe-folie gennem
> flere år, uden problemer.

Det er jo ikke sikkert at I har fået tilbagemeldinger fra dem der
har været uheldige. Det er også en stor ulempe, at selv den mindste
rift ikke kan repareres hvis det er den billige pvc-folie. Det kan
måske også skyldes at vort bassin er for stort til den folie, og at
det muligvis er godt nok til små bassiner, men jeg er i hvert fald
glad for gummifolien.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-08 08:11

On Tue, 11 Mar 2008 21:58:59 +0100, "Tove Krieger"

>Det er jo ikke sikkert at I har fået tilbagemeldinger fra dem der
>har været uheldige. Det er også en stor ulempe, at selv den mindste

Selvfølgelig ville ikke alle klage over huller - men hvis folien var så
ringe, så ville vi i hvert fald have hørt fra _nogen_.
Der kommer et par stykker hvert år som har fået hul i deres dam, men det
er altid gamle damme - 5-8 år gamle.

> [...]
>måske også skyldes at vort bassin er for stort til den folie, og at
>det muligvis er godt nok til små bassiner, men jeg er i hvert fald

Vi har ikke problemer med at reparere folien - problemet er at finde
hullet
Det har dog indtil nu været PE- folie vi har kørt med (det skifter i år
til pvc, som åbenbart er blødere). Vi har noget tykt, dobbeltklæbende
stads, som sættes på i en ubrudt ring omkring hullet, og så en lap folie
ovenpå. Det kan lade sig gøre, men man skal være omhyggelig.
Man kan til pvc-folien få noget lim - sikkert vældig giftigt, lugter i
hvert fald ikke godt. Det brugte vi en enkelt gang til at lime to meget
store stykker sammen, det gik mig bekendt også godt.

Først til store damme tror jeg det bliver træls - jeg ville i hvert fald
ikke bruge andet end gummifolie til en stor havedam (30+ m2 overflade.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-03-08 11:48

> [...]

Hej Mads.

Du har da helt klart en meget stor viden om folier til dammen, som
jeg ikke har. Vi var uheldige med pe-folie, men det behøver
selvfølgelig ikke at betyde at det er totalt uanvendeligt. Det var
komplet umuligt for os at finde alle hullerne, derfor opgav vi. Jeg
synes også at pe-folien i forhold til gummifolien er utroligt
u-handy at bakse med, det er meget stift og svært at forme efter
ønske, så jeg var glad og tilfreds da vi skiftede til gummifolien.
Selvfølgelig er det dyrt, men hvad er efterhånden ikke det ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-03-08 17:40

On Wed, 12 Mar 2008 11:48:29 +0100, "Tove Krieger"
> [...]

>synes også at pe-folien i forhold til gummifolien er utroligt
>u-handy at bakse med, det er meget stift og svært at forme efter

Ja, pe-folie skal kun udlægges på en meget varm dag
Det er også derfor vi nu på arbejdet skifter til pvc - den skulle efter
sigende være mere medgørnlig end pvc.

>ønske, så jeg var glad og tilfreds da vi skiftede til gummifolien.
>Selvfølgelig er det dyrt, men hvad er efterhånden ikke det ?

Gumifolie er ikke dyrt - det er kostbart
Gummifolien er meget svær at lave huller i. Hvordan den er at lappe hvis
det alligevel sker aner jeg ikke - men jeg er ret sikker på problemet
mere er at finde hullet
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 19:43

"Malene Günther Gomez" <chipmis@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg er ved og lave en havedam og skal have lagt en bund. Jeg får delte
> meninger hvor vidt jeg kan bruge en PVC presenning eller ej i stedet for

Lad være, i fortryder, jeg kender flere der har prøvet det samme med kaos
til følge, vi har nu haft vores havedam i 10 år med folie, uden der har
været problemer