Q: vedr jordmængde fra byggegrund
Fra : [wanker]

Dato : 11-03-08 09:59

Hej.

Vi bygger i øjeblikket et længehus på 160 kvm, som ligger på en 864
kvm stor grund.
Byggefirmaet har vurderet at det var nok at afsætte kr 20.000 til
jordkørsel.
Grunden er næsten plan. Dvs ingen bunker, skråninger eller bjerge på
den.

Men som kom chokket:

En ekstra regning på kr 64600 !?!
Mængden af jord udgør iflg byggefirmaet (og vognmanden) hele 496
kubikmeter......

Jeg kan sku ikke helt gennemskue om det lyder rigtigt, og vil gerne
bede om lidt rådgivning.

Ved ikke om det betyder noget, men mængden af sand som er kørt på,
udgør 123 kubikmeter.

Alle svar modtages med kyshånd.

Fra : V Hansen

Dato : 11-03-08 17:19

[...]

500m2 er ½ meter jord på en 1000m2 grund over det hele,
så det lyder som om du må kunne se om det kan passe.
123 m2 sand er tilsvarende 10 cm på en 1000m2 grund.

venlig hilsen
Vibeke

Fra : Michael

Dato : 11-03-08 17:45

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> så det lyder som om du må kunne se om det kan passe.
> 123 m2 sand er tilsvarende 10 cm på en 1000m2 grund.

Øhh?? Nå man bygger hus på en 1000m2 grund støber man jo ikke fundament på
SAMTLIGE 1000m2 vel? Huset er 160m2 og fundamentet derfor det samme.

Til spørgeren: Jeg synes knap 500m3 lyder vildt. Hvis der graves ud ned til
1m over det hele bør der være 160m3 jord, så hvordan byggefirmaet får det
til det 3-dobbelte er da lidt mystisk. Der er næppe gravet ud ned til 3m
formentlig...

Bed om yderligere dokumentation

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-03-08 21:40

"Michael" <a@b.dk> writes:

> [...]
> byggefirmaet får det til det 3-dobbelte er da lidt mystisk. Der er
> næppe gravet ud ned til 3m formentlig...

Jeg har hørt om byggegrunde hvor der skulle lægges 1000 m^3 sand
under huset, inden der kunne bygges forsvarligt. Hvis det er det der
er sket i dette tilfælde, burde den geotekniske undersøgelse nok have
givet et fingerpeg inden byggeriet gik i gang.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 11-03-08 21:10

Det vil sige at du har betalt 84.000 for at komme af med jord ??

nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor langt de har måttet køre det men normalt
er jord noget som vognmanden kommer af med gratis og derfor plejer prisen
for bortkørsel at være lav..

en lastbil tager 10-12 m2 af gangen lad os sige de har bortkørt 40 læs, det
giver en pris på 2000 kr pr læs de har kørt væk..

når man googler en timepris på en lastbil så ligger den på max 500 kr/t, det
giver så at de skulle have kørt med hvert læs i 4 timer......

Det lyder helt forkert, med mindre det er forurenet jord vi snakker om..

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 11-03-08 22:26

"[wanker]" <elevcity@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Vi bygger i øjeblikket et længehus på 160 kvm, som ligger på en 864
>kvm stor grund.
>Mængden af jord udgør iflg byggefirmaet (og vognmanden) hele 496
>kubikmeter......

Har du ikke haft din daglige/ugentlige gang på byggepladsen ? har du i givet
fald dagligt set en bunke jord blive større og større ? eller i det
mindste - en rimeligvis stor bunke som så ind i mellem "forsvandt" ?

Hvis grunden tidligere var plan og stadig er plan og du kan se at der på
grundens andre ca. 600 m2 ("haven") ikke har været kørt jord væk så har
byggefirma/vognmand et forklaringsproblem.

De har sandsynligvis givet dig en for lav pris på et eller andet andet og nu
skal det tabte tjenes ind et sted hvor du "nok ikke opdager det". Sørgeligt,
men med en vis sandsynlighed sandt...

Carsten

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 15-03-08 18:37

Carsten wrote:
> [...]
> skal det tabte tjenes ind et sted hvor du "nok ikke opdager det". Sørgeligt,

HVis der ikke er kælder under huset burde det vognmandsfirma/byggefirma
have lidt "reklame" i www.dr.dk/kontant

Hvis huset er 160 kvm og man har gravet mulden af samt ned til frostfri
dybde ved fundamentet burde det give 100 - 160m3 - Det svarer også
nogenlunde til at man har kørt godt 120m3 grus på hvis gulvet er hævet
20 - 30 cm i forhold til grunden. Hvis der er fuld kælder under huset
som er gravet godt 3m ned kan det godt forklare næsten 500m3

Hvis der ikke er skyggen af en kælder kan det meste af den jord der er
kørt væk kun være fusk dersom der ikke der er en særdeles god forklaring.

/Lars

Fra : [wanker]

Dato : 13-03-08 09:33

Hej og tak for alle svar.

Jeg har bedt om dokumentation og afventer dette.
Må dig ret i Carsten, at der nok skal tjenes ind på hvad de end måtte
have tabt andetsteds.

Jeg er sku spændt på hvad der kommer af forklaring. Byggefirmaet siger
at de "bare har viderefaktureret iflg. vognmandes køresedler"
Men sagde ellers ikke et ord om hvorvidt det kunne passe med den store
mængde... (det stinker jo osse lidt)

På dk.binaer har jeg lagt et par billeder af grund samt sokkel.