Luft-kompressor
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-03-08 12:12

Hej med jer.

Skal have investeret i en kompressor - men syntes det er uoverskueligt med
alle de modeller/data

Skal bruges til lidt af hvert - måske med undtagelse af sandblæsning.

Der findes både 1 cyl. / 2. cyl. ? hvad er bedst ?

Gider ikke at købe en hvor der ikke er luft nok. Havde lånt en med en lille
mejsel på - men den kunne kun køre i 1 minut
- så skulle den "lade" op igen.

Hvor mange liter/pr. minut skal man op på ?

Kan selvfølgelig bare købe en prof. model men det er der ikke plads til

Der er nogen som angiver luft i ansugningsmængde ? hva' er det ?

Finders der nogle retningslinier (skemaer) for hvor meget kraft/luft der
skal de forskellige værktøjer

Med venlig hilsen
Claus Rasmussen

Fra : Kai I.

Dato : 12-03-08 01:52

On 11 Mar., 12:12, "Claus Rasmussen" <cla...@post10.tele.dk> wrote:
> Hej med jer.
>
> Skal have investeret i en kompressor - men syntes det er uoverskueligt med
> alle de modeller/data

Det er jeg helt enig i

> Skal bruges til lidt af hvert - måske med undtagelse af sandblæsning.
>
> Der findes både 1 cyl. / 2. cyl. ? hvad er bedst ?

Jeg vil mene at med 2 cyl., skal den vel arbejde mindre og dermed få
en længere levetid (mindre slidtage)

> Gider ikke at købe en hvor der ikke er luft nok. Havde lånt en med en lille
> mejsel på - men den kunne kun køre i 1 minut
> - så skulle den "lade" op igen.
>
> Hvor mange liter/pr. minut skal man op på ?

Jeg havde en 3HK med 50 liter tank, jeg roder lidt med bil, og den var
godt nok for lille. Selv med en minisliber måtte den tit "lade op
igen".
Jeg har nu en 5,5HK, 2 cyl. med en 200 ltr. tank, og den klarer det
noget bedre, men den er nok lige stor nok, hvis behovet og pladsen
ikke er der.
> Kan selvfølgelig bare købe en prof. model men det er der ikke plads til
>
> Der er nogen som angiver luft i ansugningsmængde ? hva' er det ?

Ved ikke helt, men nogen taler også om ltr. luft pr. minut, og jo
mere, jo bedre.
En ven sagde engang "en kompressor kan kun blive for lille!!

> Finders der nogle retningslinier (skemaer) for hvor meget kraft/luft der
> skal de forskellige værktøjer

Jeg så et skema i det gamle katalog fra "Biltema", der viste lidt om
det, men i det nye mangler en del af teksten.
Jeg har selv prøvet at søge på nettet - uden større held.
Jeg ved dog, sømpistoler o.l. ikke bruger så meget, slibeværktøj
(roterende værktøj) bruger en del mere, og skal man male, er det vist
en fordel med en rimelg stor kompressor, men det har jeg ikke selv
efterprøvet endnu.

Jeg har købt min ved et godt tilbud hos www.ajengros.dk (nethandel),
men der handles jo kompressorer mange steder.

Håber mit svar kan være til en smule hjælp.

Med venlig hilsen Kai