Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogen, der har et Nikon D200 OG et D300
Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-03-08 20:45

Hej,

Jeg har efterhånden læst mange reviews, der fremhæver D300 som
"fantastisk", "uovertruffet" etc. Mange reviews har desværre som formål
at fremhæve nye produkter og mere eller mindre at erklære sidste
generation død, nede, uinteressant, antikt eller kort sagt helt ubrugeligt.

Jeg har et D200, og overvejer om jeg skal supplere med et D300. Eller
jeg skal vente et år og hoppe på D3's formodede 25Mpix storesøster
(hvorfor kommer storesøsteren altid senere end...)

Er der her i gruppen nogen, der har både D200 go D300, og kan komme frem
med deres personlig erfaring og sammenligning ?

-og nej, det er ikke et indkøbsspørgsmål, for jeg har ikke pengene her
og nu

Bo //

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-03-08 21:13

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med deres personlig erfaring og sammenligning ?
>
> -og nej, det er ikke et indkøbsspørgsmål, for jeg har ikke pengene her og

Hvad savner du på D200?
Så vidt jeg kan læse af diverse reviews og artikler, er forskellen til at
overse.
10-12 Mp? Næppe en større fordel
Bedre AF? Jeg er helt tilfreds med D200
Støj? Jeg har ikke set noget, der indikerer bedre
performance end D200.

+ "måske" nyttige nye funktioner.

Hvad ønsker jeg? Hvis jeg skulle tænke på et skift.
Full frame i en Dx00 med teknik fra D3.
Gerne 10-12Mp med brugbar ISO 1600-3200. Et hurtig 5D i Nikon design

Så ville jeg overveje et skift.
Gert

Fra : ab©

Dato : 11-03-08 08:19

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Er der her i gruppen nogen, der har både D200 go D300, og kan komme frem
> med deres personlig erfaring og sammenligning ?

Jeg kender én (John), der er gået fra D200 til D300 til D2X (
http://www.fotokritik.dk/salg.html?vid=39537&ll=2 ) han fortæller dig
garanteret gerne om sine erfaringer ...

Men hvad er dine egne erfaringer - du er jo gået den anden vej ?

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-03-08 16:22

ab© wrote:
> [...]
> garanteret gerne om sine erfaringer ...
>
> Men hvad er dine egne erfaringer - du er jo gået den anden vej ?

Sidste sommer anskaffede jeg et D200 af vægtmæssige årsager, da jeg
skulle på vandretur. Den har gjort det godt. Så godt at D2X'en
efterhånden kun kom frem ved særlige lejligheder, hvor jeg enten havde
brug for diktafon, vertikalgreb eller høj skudhastighed. Støj ved høj
ISO er en anelse mindre på D200.

Efterhånden blev der længere og længere imellem, så nu er den solgt.

Bo //

Fra : jakob

Dato : 12-03-08 07:48

Gert Nielsen <gn_abf@Nospam.dk> wrote:

> Støj? Jeg har ikke set noget, der indikerer bedre
> performance end D200.

Så må man vist stille spørgsmålstegn ved om du overhovedet har læst
nogen anmeldelser.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Reidar Solberg

Dato : 11-03-08 19:26

> Er der her i gruppen nogen, der har både D200 go D300, og kan komme frem
> med deres personlig erfaring og sammenligning ?

Jeg fikk min D300 i går, og har vært ute og tatt noen testbilder med den og
D200 i dag. Bildene er tatt med samme objektiv og varierende ISO-verdier.

Holder akkurat på med redigering av disse nå, og kan legge ut noen eksempler
når dette er klart i løpet av kvelden eller morgen formiddag.

mvh
Reidar

Fra : Reidar Solberg

Dato : 11-03-08 21:34

> Holder akkurat på med redigering av disse nå, og kan legge ut noen
> eksempler når dette er klart i løpet av kvelden eller morgen formiddag.

Så er bilder og beskrivelse av testen lagt ut på:
http://www.fototips.no/index.php?side=D200_D300

Reidar

Fra : Gert Nielsen

Dato : 12-03-08 08:51

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse

> Så er bilder og beskrivelse av testen lagt ut på:
> http://www.fototips.no/index.php?side=D200_D300

Hej Reidar

Det er en fin test, du har lavet.
For mig viser den, som flere andre test har gjort, at der kun er marginal
forskel i støj på de to kameraer.
I hvert fald i direkte sollys, hvor støjen er mindst.
Med ny sensor havde jeg forventet en væsentlig forbedring. Den finder jeg
ikke.
Det interessante er at sammenligne iso 800 på D200 med iso 1600 på D300.

Men karakteren af støjen er forskellig. Den blå kanal er tydelig bedre på
D300, mens støjen på D200 er mere jævnt fordelt. Det ligger sikkert i den
forskelige teknik. D300 er vel som forventet et mulehår bedre, men langt fra
1 trin.

Jeg har svært ved at se forskel i detaljerne - eller skarphed. Måske med et
mulehår til D200?

Det ville være interessant med en lignende test i kunstlys - omkring 2500
Kelvin. Her er iso 800 kun netop acceptabel og iso 1600 fæl på min D200.
Måske er der en større forskel der.
Gert

Fra : Reidar Solberg

Dato : 12-03-08 09:26

> Med ny sensor havde jeg forventet en væsentlig forbedring. Den finder jeg
> ikke.

Ja jeg må si meg litt enig med deg. I følge flere reviews jeg har lest
skulle støy være så godt som eliminert på D300 - og det stemmer jo alldeles
ikke.

> Det ville være interessant med en lignende test i kunstlys - omkring 2500
> Kelvin. Her er iso 800 kun netop acceptabel og iso 1600 fæl på min D200.
> Måske er der en større forskel der.

Vi skal snart gjøre en grundigere test med å sammenligne kameraene m.h.p
eksponering etc og vil da ta en test på ISO i kunstlys. Legger resultatene
ut når de er klare.

mvh Reidar

Fra : HKJ

Dato : 12-03-08 17:35

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> med deres personlig erfaring og sammenligning ?
>
> -og nej, det er ikke et indkøbsspørgsmål, for jeg har ikke pengene her

DPreview er endelig kommet med deres review, så du kan læse lidt om
forskellene her:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/

Thom Hogan skulle også snart komme med hans review

Fra : HKJ

Dato : 12-03-08 18:45

HKJ wrote:

> DPreview er endelig kommet med deres review, så du kan læse lidt om
> forskellene her:
>
> http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/
>
> Thom Hogan skulle også snart komme med hans review

Det er faktisk kommet:

http://www.bythom.com/nikond300review.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-03-08 08:34

HKJ wrote:

> Det er faktisk kommet:
>
> http://www.bythom.com/nikond300review.htm

Interessant læsning, tak

Bo //

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-03-08 19:16

Efter min mening er D300 et væsentligt skridt frem i forhold til D200.
Ikke så meget i billedkvalitet, men mere i betjeningen.

- 3 tommer stort display med 4 gange så mange pixels som på D200.
- Bedre AF med mulighed for selv at finjustere for et antal
objektiver.
- Bedre søger med 100% dækning mod 95% i D200
- Ca. 1 trin mindre støj ved høje ISO
- Nemmere at forstå billedeparametre (hvis man fortrækker den gamle
måde kan man hente nogle filer på Nikons supportside).

Som sagt er det ikke så meget billedekvaliteten, der er bedre. Faktisk
ville en D200 sensor i et D300 hus have passet mig fint.

Peter