Bootcamp. Hvad gør jeg forkert?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-03-08 15:30

Det er endnu ikke lykkedes mig at få WinXP til at boote på en
Macintel og jeg fatter bare ikke, hvad jeg gør forkert.

Mac OS 10.5.2 installeres og jeg lader bootcamp-assistenten dele
disken op i to partitioner. Derefter smider jeg WinXP-disken i
drevet og lader bootcamp-assistenten starte installationen.

Maskinen genstarter og installerer WinXP, men ved den første boot
ender det altid i:

Diskfejl
Tryk på en tast for genstart

Når jeg trykker på en tast, sker der intet, så eneste vej ud
er Power-knappen.

Har prøvet både på en MacPro og en MacBook, men resultatet er
det samme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 15:40

> [...]
> er Power-knappen.
>
> Har prøvet både på en MacPro og en MacBook, men resultatet er

hvilken disk har du valgt at installere XP på ? (i XP installationen)

/thomas

Fra : TT

Dato : 10-03-08 15:47

Thomas G. Madsen skrev:

> Maskinen genstarter og installerer WinXP, men ved den første boot
> ender det altid i:

Og det er minimum WinXP SP2?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-03-08 15:51

Thomas G. Madsen skrev:

> Diskfejl
> Tryk på en tast for genstart

Fandt: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306504>,
men det er noget shit, at jeg i så fald har valgt at lave en
Windows-partition større end 32 GB, for så kan jeg ikke få lov
til at formatere den i FAT32 med Windows-cd'en. ARGH!

--
Hilsen
Madsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-03-08 16:08

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Windows-partition større end 32 GB, for så kan jeg ikke få lov
> til at formatere den i FAT32 med Windows-cd'en. ARGH!

Så formater den med et andet program i forvejen. Du kunne eventuelt
boote på en Ubuntu-CD og gøre det nødvendige derfra.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-03-08 16:13

Frank E. N. Stein skrev:

> Du kunne eventuelt boote på en Ubuntu-CD og gøre det nødvendige
> derfra.

En Ubuntu-CD? Det må jeg prøve...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 10:50

Frank E. N. Stein skrev:

> Så formater den med et andet program i forvejen. Du kunne
> eventuelt boote på en Ubuntu-CD og gøre det nødvendige derfra.

Hvis jeg formaterer den til FAT32 med Ubuntu 7.10 så ender jeg op
med en partition, som ikke kan ses fra OS X og en diskfejl, når der
bootes første gang efter WinXP-installationen.

Jeg har bootet på Ubuntu-cd'en, gået i System -> Administration ->
Partition Editor -> Højreklikket på partition og valgt Format to ->
fat32. Er det ikke det rigtige at gøre?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 11:48

> [...]
>
> Jeg har bootet på Ubuntu-cd'en, gået i System -> Administration ->
> Partition Editor -> Højreklikket på partition og valgt Format to ->

BootCamp skulle også formattere partitionen til FAT32, alligevel beder
BootCamps software + manual om at man bagefter formatterer igen, og med
Windows installationsprogram, da man ellers ikke skulle kunne boote på
partitionen.

Mon ikke der gør sig det samme gældende her?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 11:53

Per Rønne skrev:

> [...]
> beder BootCamps software + manual om at man bagefter formatterer
> igen, og med Windows installationsprogram, da man ellers ikke

Hvis du læser det, jeg tidligere har skrevet, så handler det her
om, at man ikke kan formatere partitioner større end 32 GB i FAT32
med Windows-cd'en og jeg ønsker en større partition end 32 GB.

Derfor skal jeg have omformateret den til FAT32 med et andet program
(eller system), nu når BootCamp ikke kan finde ud af at gøre det
ordentligt, inden WinXP-installationen sættes i gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 12:31

> [...]
> (eller system), nu når BootCamp ikke kan finde ud af at gøre det
> ordentligt, inden WinXP-installationen sættes i gang.

Jeg kender ikke andet program der kan gøre det end netop Windows, og så
er det jeg siger: hold dig til NTFS når du nu skal have en større
partition end 32 GB, det giver også et bedre filsystem, og så brug en af
de fire måder der er nævnt i tråden til at accesse partitionen fra MacOS
X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 12:43

Per Rønne skrev:

> Jeg kender ikke andet program der kan gøre det end netop
> Windows,

Det kunne den version af Bootcamp, som var tilgængelig før den blev
integreret i Leopard, men den kan jeg ikke få lov til at køre fra
Leopard.

> og så er det jeg siger: hold dig til NTFS når du nu skal have en
> større partition end 32 GB, det giver også et bedre filsystem,

Både og. Jeg er enig i, at NTFS er et bedre filsystem, men FAT32
er fint til det behov, denne bærbare skal bruges til, og det kunne
forhindre, at jeg skal installere tredjepartsprogrammer for at få
skriverettigheder på WinXP-partitionen fra OS X.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 12:53

> Det kunne den version af Bootcamp, som var tilgængelig før den blev
> integreret i Leopard, men den kan jeg ikke få lov til at køre fra
> Leopard.

Ikke mig bekendt.

> [...]
> forhindre, at jeg skal installere tredjepartsprogrammer for at få
> skriverettigheder på WinXP-partitionen fra OS X.

Forget it.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-08 14:46

Thomas G. Madsen skrev den 11-03-2008 12:42:

> [...]
> forhindre, at jeg skal installere tredjepartsprogrammer for at få
> skriverettigheder på WinXP-partitionen fra OS X.

Det er en kendt begrænsning i formatteringsværktøjet til XP at det ikke
vil lave rigtigt store FAT32 partitioner.

Standardtricket er at bruge Windows 98 til sagen, men det virker måske
ikke på sårn en maskine? (Bare boote en kommandodiskette på cd-format
eller nowet).

Kan du ikke lave en delt disk mellem de to på 32 Gb og så installere XP
på en lille NTFS?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 13:18

Per Rønne skrev:

> Ikke mig bekendt.

Det er også mig, der vrøvler, opdager jeg lige. Beklager.

> Forget it.

Ok. Jeg giver mig og springer på NTFS.

Tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 11-03-08 22:42

Den 11.03.2008 kl. 13:17 skrev Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> Det er også mig, der vrøvler, opdager jeg lige. Beklager.

> Ok. Jeg giver mig og springer på NTFS.
>
> Tak for hjælpen.
Du må da endelig beskrive din Odyssé med NTFS og Leopard. FAT 32 bit kan
kun adressere partitioner i maximalt 32 GB. SÃ¥ derfor bliver de ikke
større med Bootcamp. Men man kunne jo udvide med partitioner på en ekstern
disk som både Leopard og Windows kunne deles om.
Med en ekstern disk med FAT 32 partitioner opnår man jo den fordel at man
kan besøge sine venner med deres windowsmaskiner og få filer med hjem. Det
kan man ikke hvis man medbringer en Macformatteret disk.

Men det forekommer mig at jeg så en hel fjerde formattering(var det en
Linuxformattering?) som både kunne læses og skrives af Mac og Windows? Det
ærgrer mig at jeg ikke kan finde det igen.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 23:19

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Men det forekommer mig at jeg så en hel fjerde formattering(var det en
> Linuxformattering?) som både kunne læses og skrives af Mac og Windows? Det
> ærgrer mig at jeg ikke kan finde det igen.

Den kommer først senere, og der vil næppe blive 'native'
Win-understøttelse; det ville jo stride mod Microsofts kamp mod åbne
standarder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-08 08:35

Lyrik skrev:

> FAT 32 bit kan kun adressere partitioner i maximalt 32 GB.

FAT32 kan snildt "adressere" partitioner større end 32 GB.
Microsoft har blot indbygget en lille "gotcha" i installations-
cd'en, som gør, at man ikke kan få lov til at formatere større
partitioner end 32 GB i FAT32. Velsagtens for at få folk over
på NTFS.

> Så derfor bliver de ikke større med Bootcamp.

Man har mulighed for at lave den større og formatere den med
BootCamp, men noget tyder på, at BootCamp så ikke gør det i FAT32
siden WinXP ikke vil boote fra den, når man under installationen
af WinXP vælger, at den skal efterlade det eksisterende filsystem
intakt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-08 13:47

Den 12.03.2008 kl. 08:35 skrev Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> [...]
> siden WinXP ikke vil boote fra den, når man under installationen
> af WinXP vælger, at den skal efterlade det eksisterende filsystem
Hvorfor er det planlagt så mystisk?
Altså når man bruger Bootcamp Assistant, så kan man kun lave max 32 gig
FAT32 til XP.
Så skulle jeg inddele min eksterne harddisk så der både var Macjournalised
til Timemachine og halvdelen som en FAT32 der kan tages med i byen og
modtage interessante ting fra alle styresystemer, samt bruges som
ekstralager til Bootcamp-XP.

I diskværktøj kunne den sagtens lave en 237 megabyte stor FAT32
partition???
Hvorfor kan den så ikke i Bootcamp???

Hvem kan udrede mysteriet?

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-03-08 14:19

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> ekstralager til Bootcamp-XP.
>
> I diskværktøj kunne den sagtens lave en 237 megabyte stor FAT32

simpelt ... windows installeren er ikke glad for FAT32 over 32 GB ....

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-08 23:37

Den 23.03.2008 kl. 14:19 skrev Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>:

> simpelt ... windows installeren er ikke glad for FAT32 over 32 GB ....
>

> /thomas
Tak for det Thomas. Var det så enkelt. Forbløffende.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-08 08:35

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det er en kendt begrænsning i formatteringsværktøjet til XP at
> det ikke vil lave rigtigt store FAT32 partitioner.

Jeg kendte godt begrænsningen på Windows-installationsdisken,
men jeg vidste ikke at Apple havde valgt at lave noget lignende
på Bootcamp. Desuden så virker det heller ikke særlig åbenlyst at
der ligger den begrænsning i Bootcamp, medmindre man læser manualen
og hvem gør det?

> Standardtricket er at bruge Windows 98 til sagen, men det virker
> måske ikke på sårn en maskine? (Bare boote en kommandodiskette
> på cd-format eller nowet).

Jeg tvivler, men har ikke prøvet.

> Kan du ikke lave en delt disk mellem de to på 32 Gb og så
> installere XP på en lille NTFS?

Det endte med, at jeg delte disken op i to lige store partitioner.
OS X ligger på den ene og WinXP Pro SP2 på den anden, som kører
NTFS. Derefter blev Fusion installeret og bedt om at bruge Bootcamp-
partitionen virtuelt, og det gjorde den så. Godt nok, så kom Fusion
med en fejl som påstod, at partitionen muligvis ikke kunne bruges
virtuelt, men alt ser ud til at virke. Også træk og slip :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-08 13:58

Thomas G. Madsen skrev:

> Godt nok, så kom Fusion med en fejl som påstod, at partitionen
> muligvis ikke kunne bruges virtuelt, men alt ser ud til at
> virke. Også træk og slip :)

Men det undrer mig, at jeg ikke kan vælge 'Suspend Guest', når jeg
lukker Fusion. Der er kun mulighed for 'Shut Down Guest'.

Desuden så skal adgangskoden til OS X-kontoen indtastes _hver gang_
man starter WinXP med Fusion. Ifølge den vejledning, som kom frem på
skærmen, da Fusion ville klargøre bootcamp-installationen, så skulle
adgangskoden kun indtastet én gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-08 10:22

Det var jo også det, jeg skrev i <news:fr84kh.pg.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lyrik

Dato : 03-04-08 10:02

Den 26.03.2008 kl. 10:22 skrev Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> Det var jo også det, jeg skrev i <news:fr84kh.pg.1@tgm.dyndns.dk>.
Sorry Thomas G.!
Jeg har ikke set dit indlæg. Men du skal have "dine palmer" alligevel!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-03-08 16:12

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Windows-partition større end 32 GB, for så kan jeg ikke få lov
> til at formatere den i FAT32 med Windows-cd'en. ARGH!

Og det hjælper heller ikke noget at formatere disken til FAT32
med diskværktøjet fra OS X inden man installerer Windows.

Ak ja. Så er man åbenbart begrænset til en 32 GB FAT32-partition
og så må jeg starte forfra, medmindre I kender et værktøj, som kan
ompartitionere i OS X uden at systemet ryger sig en tur?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 16:18

> [...]
> og så må jeg starte forfra, medmindre I kender et værktøj, som kan
> ompartitionere i OS X uden at systemet ryger sig en tur?

eh, bootcamp assistent kan partitionere disken tilbage igen .. og så kan
du begynde forfra.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 18:30

> [...]
> og så må jeg starte forfra, medmindre I kender et værktøj, som kan
> ompartitionere i OS X uden at systemet ryger sig en tur?

Du kunne jo så også formattere den partitionen til NTFS. Hvis du gerne
vil have adgang til den, mens du er i MacOS X, så kan du installere
Parallels, og vælge partitionen som opstartsdisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 08:18

Thomas von Hassel skrev:

> eh, bootcamp assistent kan partitionere disken tilbage igen ..
> og så kan du begynde forfra.

Smart nok, men jeg vil helst have mere end 32 GB på WinXP-
partitionen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 09:35

> Smart nok, men jeg vil helst have mere end 32 GB på WinXP-
> partitionen.

det kan du også ... men så skal du bare formatere den som ntfs fra
windows installeren ..

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 09:45

> det kan du også ... men så skal du bare formatere den som ntfs fra
> windows installeren ..

Og installere FUSE for MacOS X:

<http://fuse-for-macosx.sourceforge.net/>

- Hvis du ellers tør ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-03-08 10:16

Per Rønne wrote:

> Og installere FUSE for MacOS X:
>
> <http://fuse-for-macosx.sourceforge.net/>
>
> - Hvis du ellers tør ...

Og ntfs-3g (http://macntfs-3g.blogspot.com/).

Her i huset ser det ud til at virke fint. Det er halvlangsomt, men har
ikke givet mig problemer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 08:18

Per Rønne skrev:

> Du kunne jo så også formattere den partitionen til NTFS. Hvis du
> gerne vil have adgang til den, mens du er i MacOS X, så kan du
> installere Parallels, og vælge partitionen som opstartsdi

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg helst vil køre NTFS
under Windows, men jeg har planer om både at kunne boote til WinXP,
men også at tilgå WinXP vha. VMware Fusion imens OS X kører.

Hvis jeg vælger NTFS på WinXP-partitionen, vil det vel give problemer
med at dele filer imellem de to systemer, når WinXP kører virtuelt,
fordi OS X ikke understøtter NTFS, eller vil Fusion mon sørge for at
det stadig virker?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 08:48

> [...]
> med at dele filer imellem de to systemer, når WinXP kører virtuelt,
> fordi OS X ikke understøtter NTFS, eller vil Fusion mon sørge for at

Jeg kender ikke Fusion, men derimod kender jeg Parallels.

Det er muligt at boote på en BootCamp-partition med Windows på, fra
Parallels, og har du gjort det, har du fuld adgang til partitionen fra
Windows, styret af Windows.

Det er ikke muligt at kopiere ting over fra en ikke-Windows maskine til
en NTFS-partition uden at det sker gennem Windows. Ikke uden at man tyr
til pirat-løsninger, der kan give fejl. Jeg tror ganske simpelt at
Microsoft har rettighederne til NTFS, og ikke vil tillade konkurrenter
adgang til formatet. Til andet end at læse på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-08 22:22

> [...]
> med at dele filer imellem de to systemer, når WinXP kører virtuelt,
> fordi OS X ikke understøtter NTFS, eller vil Fusion mon sørge for at

Du kan enten bruge vmwares "shared folder" eller træk og slip mellem
din mac og windows desktop. (I et produktionsmiljø bruger du bare
filserveren)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 09:40

Per Rønne skrev:

> Det er muligt at boote på en BootCamp-partition med Windows på,
> fra Parallels, og har du gjort det, har du fuld adgang til
> partitionen fra Windows, styret af Windows.

Det er også muligt at bruge en BootCamp-partition virtuelt vha.
Fusion. Jeg ved bare ikke, om træk og slip imellem systemerne vil
virke, hvis WinXP-partitionen kører NTFS, men jeg er pt. ved at
afprøve det. Venter på at WinXP-installationen bliver færdig... :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Arning

Dato : 11-03-08 09:49

On 11/03/08 09.39, in article fr5k19.32k.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> virke, hvis WinXP-partitionen kører NTFS, men jeg er pt. ved at
> afprøve det. Venter på at WinXP-installationen bliver færdig... :)

Det virker fint med Paragon NTFS installeret, jeg har ikke prøvet uden
Paragon så om det virker uden ved jeg ikke. En anden meget lækker detalje er
at VM Fusion understøtter brugen af grafikkortet i de virtuelle maskiner.
Jeg sad i går og testede på min Macbook, så DR streaming i 900 Kbit/s i
Windows Mediaplayer og det kørte rigtigt godt.

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-08 22:25

> [...]
> virke, hvis WinXP-partitionen kører NTFS, men jeg er pt. ved at
> afprøve det. Venter på at WinXP-installationen bliver færdig... :)

det vil det...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 10:16

Jesper Arning skrev:

> Det virker fint med Paragon NTFS installeret, jeg har ikke
> prøvet uden Paragon så om det virker uden ved jeg ikke.

WinXP-partitionen kom til at hedde 'untitled' under OS X og
jeg kan ikke omdøbe den, så jeg prøver nu om jeg kan finde ud
af at få Ubuntu til at formatere den som FAT32.

> [...]
> brugen af grafikkortet i de virtuelle maskiner. Jeg sad i går og
> testede på min Macbook, så DR streaming i 900 Kbit/s i Windows

Det lyder godt.

Apropos grafikkort, så kan WinXP-installationen ikke genkende
grafikkort, netkort og visse andre ting i den MacBook, jeg sidder
og roder med lige nu. Hvor får man mon fat i de drivere?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 10:32

> WinXP-partitionen kom til at hedde 'untitled' under OS X og
> jeg kan ikke omdøbe den

Prøv at markere den i MacOS X, og tyk derefter på enter.

Dét virker i hvert fald på en FAT32-partition.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-03-08 11:02

Thomas G. Madsen wrote:

> Apropos grafikkort, så kan WinXP-installationen ikke genkende
> grafikkort, netkort og visse andre ting i den MacBook, jeg sidder
> og roder med lige nu. Hvor får man mon fat i de drivere?

De er vist nok på Leopard dvd'en.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 11:25

> De er vist nok på Leopard dvd'en.

du kan godt stryge "vist nok" ... der _er_ på 10.5 cd'en

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 11:50

> du kan godt stryge "vist nok" ... der _er_ på 10.5 cd'en

DVDen .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 12:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> DVDen .

Cirkulært Optisk Databærende medie .. ;)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 12:31

> Cirkulært Optisk Databærende medie .. ;)

Medium .

Og så har vi jo også de nye formater med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-03-08 13:09

Thomas von Hassel wrote:

> du kan godt stryge "vist nok" ... der _er_ på 10.5 cd'en

Ok. Jeg bruger ik' (og har ikke brugt) BootCamp, så følte ikke lige for
at være enormt kategorisk i mit svar ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 11:48

> De er vist nok på Leopard dvd'en.

Ikke 'vistnok'. Sæt Leoparden ind i DVD-drevet, så startes setup.exe
automatisk op [medmindre optionen er slået fra], og driverne installeres
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-08 22:25

> [...]
> grafikkort, netkort og visse andre ting i den MacBook, jeg sidder
> og roder med lige nu. Hvor får man mon fat i de drivere?

bootcamp: apples drivere
fusion: vmware tools

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 10:55

Per Rønne skrev:

> Dét virker i hvert fald på en FAT32-partition.

Det gør det ikke på en NTFS. Velsagtens fordi den er Read Only.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 11:48

> Det gør det ikke på en NTFS. Velsagtens fordi den er Read Only.

Det er jo så det FUSE mv skulle 'reparere' på.

I øvrigt kan man jo også give partitionen et navn i Windows ... det
bruges bare ikke så meget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Arning

Dato : 11-03-08 13:27

On 11/03/08 10.54, in article fr5odh.13g.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det gør det ikke på en NTFS. Velsagtens fordi den er Read Only.

Du skal omdøbe drevet inde fra Windows. I windows hedder drevet Local disk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 11:48

Peter Farsinsen skrev:

> De er vist nok på Leopard dvd'en.

Ok. Jeg prøver, men først må jeg have fundet ud af, hvordan hulen
jeg får skabt en FAT32-partition større end 32 GB, som WinXP kan
finde ud af at boote på.

Hele disken røg sig lige en tur fordi jeg ville prøve at ændre
'Label' på den fra Ubuntu. Jeg troede at Label kun havde noget med
navnet at gøre og troede, at jeg kun pillede ved FAT32-partitionen,
men tog fejl, så nu er jeg tilbage med en frisk 10.5.2-installation
på én partition :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 12:20

> Ok. Jeg prøver, men først må jeg have fundet ud af, hvordan hulen
> jeg får skabt en FAT32-partition større end 32 GB, som WinXP kan
> finde ud af at boote på.

Hold dig til NTFS.

> [...]
> navnet at gøre og troede, at jeg kun pillede ved FAT32-partitionen,
> men tog fejl, så nu er jeg tilbage med en frisk 10.5.2-installation

Og til at ændre partitionens navn fra Windows. Højreklik på partitionen,
vælg »Omdøb«, og det er klaret ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-03-08 13:19

> Ok. Jeg prøver, men først må jeg have fundet ud af, hvordan hulen
> jeg får skabt en FAT32-partition større end 32 GB, som WinXP kan
> finde ud af at boote på.

Jeg kan godt se hvor du vil hen med det ... men XP på FAT32 er i
forvejen noget møj ... midt råd inden du begynder at hacke noget sammen
er enten at holde dig til NTFS eller begrænse dig til 32GB

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 12:40

Per Rønne skrev:

> Og til at ændre partitionens navn fra Windows. Højreklik på
> partitionen, vælg »Omdøb«, og det er klaret ...

Det er jeg klar over, men det er under OS X, at jeg ikke gider at
se på en disk, som hedder 'Untitled' :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 12:44

> Det er jeg klar over, men det er under OS X, at jeg ikke gider at
> se på en disk, som hedder 'Untitled' :)

Og du tror ikke at MacOS X bruger samme navn på partitionen, som er
valgt i Windows, og som naturligvis bliver gemt et sted på harddisken,
som såvel Windows som MacOS X kan læse det fra?

Når du ikke er vant til navngivne partitions og disketter på Windows, er
det fordi du er vant til at kalde dem A: og C:
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 15:01

> [...]

> Når du ikke er vant til navngivne partitions og disketter på Windows, er
> det fordi du er vant til at kalde dem A: og C:

Jeg har lige kontrolleret efter; det er ikke samme navn der bruges i
Windows som i MacOS X, så BootCamp må gemme navnet andetsteds - som i
den hjælpe-partition, den opretter, når man opretter en partition til
Windows.

Det er denne skjulte partition der gør det muligt at variere størrelsen
på Windows hhv MacOS X partitionerne, men lur mig om man ikke skal
reinstallere Windows, når man gør det [man behøver det ikke på
Mac-siden].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 23:19

> [...]

> Windows som i MacOS X, så BootCamp må gemme navnet andetsteds - som i
> den hjælpe-partition, den opretter, når man opretter en partition til

Det blev det så alligevel ved 2. genstart i MacOS ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 13:15

Per Rønne skrev:

> Og du tror ikke at MacOS X bruger samme navn på partitionen, som
> er valgt i Windows, og som naturligvis bliver gemt et sted på
> harddisken, som såvel Windows som MacOS X kan læse det fra?

Nå jo. Det kan da egentlig godt være. Det skal prøves.

> Når du ikke er vant til navngivne partitions og disketter på
> Windows, er det fordi du er vant til at kalde dem A: og C:

Ikke forstået. Jeg har altid navngivet mine diske under Windows.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 11-03-08 15:01

> Nå jo. Det kan da egentlig godt være. Det skal prøves.

> Ikke forstået. Jeg har altid navngivet mine diske under Windows.

Det er så lidt - usædvanligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 14:00

Thomas von Hassel skrev:

> midt råd inden du begynder at hacke noget sammen
> er enten at holde dig til NTFS eller begrænse dig til 32GB

Jeg vælger at holde mig til NTFS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-08 14:00

Jesper Arning skrev:

> Du skal omdøbe drevet inde fra Windows. I windows hedder drevet
> Local disk

Ok. Jeg venter lige på, at formateringen til NTFS er overstået og
så skal der prøves :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-03-08 08:36

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> med at dele filer imellem de to systemer, når WinXP kører virtuelt,
> fordi OS X ikke understøtter NTFS, eller vil Fusion mon sørge for at
> det stadig virker?

Ellers kan du installere FUSE med NTFS understøttelse. For mig virker
det uden problemer, men det er jo ingen garanti
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-03-08 23:14

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Det er endnu ikke lykkedes mig at få WinXP til at boote på en
> Macintel og jeg fatter bare ikke, hvad jeg gør forkert.

Naar du starter XP installeren op skal du lade den formatere partionen
med NTFS (ikke quick).

Det tog mig et par forsoeg at finde ud af forleden dag

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH