hosted exchange eller lignende når man bru~
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 10-03-08 12:21

Hej

Vi er 2 som er gået sammen og lavet et webbureau og har købt hver en
macbook pro.

Hvad kan I anbefale man bruger som mail/kalender system, så man kan
tjekke hinandens kalender, få adgang til mail uanset om man bruger sin
mac eller telefon/pda.

Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

mvh. Brian

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 12:39

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote:

> [...]
> mac eller telefon/pda.
>
> Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

Ikke hvis i ikke selv vil have en server stående ...

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-03-08 12:56

Brian Bendtsen skrev:

> [...]
> mac eller telefon/pda.
>
> Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

Man kan opnå det samme med Googles produkter og lidt add-ons, men en
Exchangeserver er et udemærket produkt, der er bygget til formålet. Hvis
du vælger en hosted Exchange, så vær opmærksom på hvilke features du får
med. Der er som regel en fuld og en lite-pakke.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 14:28

> [...]

> mac eller telefon/pda.
>
> Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

I kan købe en Leopard Server, og en maskine der kører denne server hele
døgnet; selv bruger jeg dertil en MacMini [husk ekstern harddisk på 500
GB til TimeManager backup].

Leopard Server har en kalenderserver [faktisk to, idet der også er en
web-server]. Derved kan der oprettes delte kalendere, som er læsbare i
iCal og andre CalDAV-kompatible kalenderprogrammer, /hvortil Microsofts
produkter ikke hører til/.

Køber I den store Officepakke, altså den professionelle med fuld
Entourage, kan I også købe adgang til en Hosted Exchange, men det vil
nok blive dyrere end at købe Leopard Server + det nødvendige hardware.

Et eksempel på Hosted Exchange kan du se her:

<http://www.dandomain.dk/>

Vælg til venstre Produkter, derefter Hosted Exchange. Og I har brug for
Hosted Exchange Komplet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 14:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> <http://www.dandomain.dk/>
>
> Vælg til venstre Produkter, derefter Hosted Exchange. Og I har brug for

Til gengæld står du og skal køre din server selv og selv være din system
administrator. I meget små virksomheder kan det sjældent svare sig at
hoste mail in-house ... når du tæller tid, hardware, licenser, strøm
etc. etc. med.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 14:34

> [...]
> administrator. I meget små virksomheder kan det sjældent svare sig at
> hoste mail in-house ... når du tæller tid, hardware, licenser, strøm

Jeg nævnte vist ikke noget om at køre »in-house« mail. Men nævnte til
gengæld DanDomains Hosted Exchange Komplet som en løsning - til 222 om
måneden.

Jeg bruger selv DanDomain.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 14:44

> Jeg nævnte vist ikke noget om at køre »in-house« mail. Men nævnte til
> gengæld DanDomains Hosted Exchange Komplet som en løsning - til 222 om
> måneden.
>
> Jeg bruger selv DanDomain.

Hvorfor så anbefale en Leopard server .. når det han efterspørger er en
mail/kalender server ?

Og at købe en 10.5 server + hardware blot til at køre kalender server er
overkill.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 15:05

> Hvorfor så anbefale en Leopard server .. når det han efterspørger er en
> mail/kalender server ?
>
> Og at købe en 10.5 server + hardware blot til at køre kalender server er
> overkill.

Jeg nævnte såmænd blot to optioner, der begge løste det angivne problem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-08 15:08

> Jeg nævnte såmænd blot to optioner, der begge løste det angivne problem.

ah ... det fremgik bare ikke klart .. for mig ihvert fald .. måske jeg
skal have briller ;)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 14:32

> [...]

> web-server]. Derved kan der oprettes delte kalendere, som er læsbare i
> iCal og andre CalDAV-kompatible kalenderprogrammer, /hvortil Microsofts

<http://www.apple.com/server/macosx/features/ical.html>

Og kalendere på wiki:

<http://www.apple.com/server/macosx/features/wikis.html>

> Køber I den store Officepakke, altså den professionelle med fuld
> Entourage,

Glemte at den lille alligevel kun er til privat, ikke-kommerciel brug.
»Home & Student«.

111 kroner/måned/konto.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-03-08 16:06

Brian Bendtsen wrote:

> Vi er 2 som er gået sammen og lavet et webbureau og har købt hver en
> macbook pro.

Nice ;)

> [...]
> mac eller telefon/pda.
>
> Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

I kan prøve Google Calendar og BusySync (busysync.com). Den seneste beta
af BusySync lader jer synkroniserer calendere mellem iCal og Google
Calendar.

Jeg bruger det ikke selv til noget seriøst, men det ser ud til at virke
rigtig fint. Det må desuden være en af de billigste løsninger, I kan
finde, da eneste udgift er køb af licenserne til BusySync.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-08 17:06

> [...]
> rigtig fint. Det må desuden være en af de billigste løsninger, I kan
> finde, da eneste udgift er køb af licenserne til BusySync.

behøvs det virkligt - googles egen browser klient er da fremragende.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-03-08 17:30

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> behøvs det virkligt - googles egen browser klient er da fremragende.

Næh det gør det vel egentlig ikke. Jeg ved ikke, hvorfor jeg drømte iCal
ind i spørgsmålet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 10-03-08 16:48

Brian Bendtsen skrev:
> [...]
> mac eller telefon/pda.
>
> Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

Det skulle iCal sammen med et .mac abonnement da kunne klare ....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-08 17:33

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Det skulle iCal sammen med et .mac abonnement da kunne klare ....

kalenderdeling, resuce booking osv er ikke godt nok i .mac

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-08 17:05

> [...]
> mac eller telefon/pda.
>
> Vi har overvejet hosted exchange, men findes der fornuftige alternativer?

Google Premium eller en custom løsning. de tilbyder nu custom
løsninger med CRM integrationn, push til mobile klienter,outlook/notes
frontends osv.