køkkenbordplade i "skæve" mål ?
Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-03-08 13:13

Hej

Jeg skal skifte køkkenbordplade.

Jeg har pladen foran et vinduesparti, hvilket gør at selve pladen mangler 14
cm der hvor "vindueskarmen" er.
Den gamle plade er tilsyneladende ud-i-et, men jeg vil tro der er på limmet
et 14 cm stykke bag på den eller 60 cm dybe plade.

Spørgsmåler er så hvordan gør man dette ?
Det skal jo ikke kunne ses (Det kan det ikke på den gamle)
så hvad gør man ?
køber man en plade i de mål og form, man skal bruge eller køber man en
standard plade og sætter et ekstra tykke på, og hvorledes gøre dette ?

Mvh
Martin

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 13:58

On Sun, 9 Mar 2008 13:12:57 +0100, "Martin Bilgrav"
<bilgravCUTTHISOUT@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>køber man en plade i de mål og form, man skal bruge eller køber man en
>standard plade og sætter et ekstra tykke på, og hvorledes gøre dette ?

Kommer helt an på hvad pladen er lavet af og hvem der har lavet den.

F.eks. snakker vi om træ eller laminat ?

Jeg har selv arbejdet med fremstilling af bordplader i træ og her blev
hele pladen limet op af stave. Der hvor pladen så sku være dybere
for at gå ind i et vindue blev der limet ekstra stave på og til sidst
blev hele bordpladen så fræst ned på de præcise mål.

Alternativt limer man et stykke på og samler det evt. under bordpladen
med samme type beslag som bruges til at samle 2 plader i f.eks en L
form. ( kommer an på hvor stort et stykke vi taler om )
Til sidst sliber man bordpladen så samlingen ikke kan ses på
overfladen.

mvh Mads

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-03-08 15:44

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in message

> F.eks. snakker vi om træ eller laminat ?

Træ-stave - Det er den gamle plade, også er det vel bedst at limme på.

> [...]
> med samme type beslag som bruges til at samle 2 plader i f.eks en L
> form. ( kommer an på hvor stort et stykke vi taler om )

Kan du uddybe mere - jeg kender ikke L-form beslag ...
Det er 14 cm x 2,5 m ca. der skal på, på bagsiden.

> Til sidst sliber man bordpladen så samlingen ikke kan ses på
> overfladen.

Hvad gør man så med efterbehandlingen ?
Er det bedst at lakkere eller oliere ?
Den har har er vist lak, men jeg ved ikke hvilken type lak der er brugt.

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 18:29

On Sun, 9 Mar 2008 15:44:03 +0100, "Martin Bilgrav"
<bilgravCUTTHISOUT@tiscali.dk> wrote:

>Kan du uddybe mere - jeg kender ikke L-form beslag ...

Jeg mente nu også at beslagene var mest beregnet til når 2
bordplader skal samles i et L, altså for at kunne følge væggen
rundt i køkkenet.
Selve beslagene kender jeg bare som samlebeslag, men det
kan da godt være at de hedder noget mere teknisk.
Beslagene placeres i udfræsninger på undersiden af pladen
og med en bolt imellem. Når man så strammer bolten, trækkes
de to plader imod hinanden og giver en tæt samling.

>Det er 14 cm x 2,5 m ca. der skal på, på bagsiden.

Til 14 cm burde lim kunne gøre det. Især hvis du fræser et spor
i kante af begge plader og limer en flad liste fast. Den vil så også
forhindre at pladestykkerne arbejder lodret hvis limen skulle slippe
et sted. ( jeg håber du forstår hvad jeg mener )

Når du limer, så skal pladen være i spænd i mindst 24 timer mens
limen tørrer.Et par remme og et par gode skruetvinger kan gøre det.

>Hvad gør man så med efterbehandlingen ?
>Er det bedst at lakkere eller oliere ?
>Den har har er vist lak, men jeg ved ikke hvilken type lak der er brugt.

Olie er altid bedst til en rigtig træplade, men hvis den er lakeret
kan du jo ikke give den olie bagefter. Ihvertfald ikke uden at
skulle slibe lakken af først.

Du kan læse mere om vedligeholdelse og efterbehandling af
træbordplader nederst på denne side :
http://www.aalborg-massiv.dk/DK/indexsdk.htm

( beklager hvis det ligner reklame. Jeg er ikke ansat i nævnte
firma, men kender dem dog igennem mit job. )

mvh Mads

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-03-08 21:00

> [...]
> forhindre at pladestykkerne arbejder lodret hvis limen skulle slippe
> et sted. ( jeg håber du forstår hvad jeg mener )

Den er jeg med på !

Dog har jeg ikke alt det "hardware" der skal til ... fræser, rundsav etc
Hvad mener du kan gøre det af hardware ?
Eller er det muligt at få nogen, fx et byggemarked ala silvan/bauhaus, til
at lave pladen ?

> [...]
>
> Olie er altid bedst til en rigtig træplade, men hvis den er lakeret
> kan du jo ikke give den olie bagefter. Ihvertfald ikke uden at

Men er olie ikke lidt uhygiejnisk i et køkken ?

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 22:26

On Sun, 9 Mar 2008 20:59:56 +0100, "Martin Bilgrav"
> [...]

>Hvad mener du kan gøre det af hardware ?
>Eller er det muligt at få nogen, fx et byggemarked ala silvan/bauhaus, til

Måske et mindre snedkerfirma kan hjælpe. De har da værktøjet til den
slags. Jeg tror der er større chance end i et byggemarked.

>Men er olie ikke lidt uhygiejnisk i et køkken ?

Bestemt ikke. Træpladen skal jo heller ikke være våd af olie.
Det suges ned i træet og beskytter det. Overfladen af træet
vil være helt fri for olie. ( forudsat selvf. at der bliver brugt en
rigtig type olie )
Hvis jeg må have lov til endnu engang at henvise til et firma
der ved noget om emnet :
http://www.aalborg-massiv.dk/DK/hyg.asp
Artiklen gælder godtnok skærebrætter i træ, men træet og
olien er jo den samme.

mvh Mads

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-03-08 00:31

Martin Bilgrav wrote:

> Den gamle plade er tilsyneladende ud-i-et, men jeg vil tro der er på
> limmet et 14 cm stykke bag på den eller 60 cm dybe plade.

Jeg købte for ½ år siden en borplade efter en lignende opskrift hos Bauhaus.
Pladen blev leveret i et stykke med det ekstra til at gå ind i
vinduesnichen.

Der var tale om en laminatplade med en plade i massivt træ burde ikke være
nogen forhindring.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov