Wc og bruseniche forbundet ??
Fra : H.S.

Dato : 09-03-08 00:45

På det senest har jeg oplevet et sært fænomen. Når man rykker ud i
WC'et, kommer der kraftige bobler og 'larm' i afløbet i brusenichen.

Hvordan kan det være, for de to er da vel på ingen måde forbundet ?
(den ene er jo kloark, og den anden spildevand)?

Fra : Jens G

Dato : 09-03-08 08:49

On Sat, 8 Mar 2008 23:45:20 -0800 (PST), "H.S." <hschytte@mail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvordan kan det være, for de to er da vel på ingen måde forbundet ?
>(den ene er jo kloark, og den anden spildevand)?

De løber sammen et eller andet sted, senest i samlebrønden.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 09:55

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> De løber sammen et eller andet sted, senest i samlebrønden.

Tjae, hvor jeg bor er det ULOVLIGT at blande det sammen. Kloarkmesteren fik
en bøde, fordi han var kommet til at bytte rundt på tilslutningerne ude ved
vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror jeg er
misforstået.
Mvh Tommy

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-03-08 10:04

"TBJ" wrote

> [...]
> fik en bøde, fordi han var kommet til at bytte rundt på tilslutningerne
> ude ved vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror

Hos os er der een samlebrønd
Det kommer an på husets alder etc

- Peter

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 09-03-08 10:21

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote in message

> [...]
> fik en bøde, fordi han var kommet til at bytte rundt på tilslutningerne
> ude ved vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror

Jeg har aldrig hørt om at man har særskilt kloark rør til vand fra
bruser/håndvask, og så WC,
men til gengæl, er det mange steder hvor man har et rørsystem til overflade
vand (regnvand),
og et til forbrugsvand/WC.

JJ

Fra : Ivar

Dato : 09-03-08 12:10

Johannes Jørgensen skrev:

> Jeg har aldrig hørt om at man har særskilt kloark rør til vand fra
> bruser/håndvask, og så WC,

Heller ikke jeg.

> men til gengæl, er det mange steder hvor man har et rørsystem til overflade
> vand (regnvand),
> og et til forbrugsvand/WC.

Ja, det findes i nyere huse.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Leonard

Dato : 09-03-08 12:31

On Sun, 9 Mar 2008 09:55:02 +0100, TBJ wrote:

> [...]
> vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror jeg er

Fra mit badeværelse på 1. sal er der et afløbsrør, hvor WC, gulvafløb,
vaskemaskine og håndvask samles. Det rør møder afløbet fra WCet
nednunder og lidt længere ude møder det også røret fra køkkenvask,
opvaskemaskine og gulvafløb samt vask i badeværelse og bryggers. Alt
dette samles i en tank, hvor noget bundfælder og det meste føres videre
til et biorenseanlæg. Herfra løber der rent spildevand, som sammen med
vandet fra tagrender og overflade dræn løber ud im arken og ned i en
underjordisk å.

For et par år siden var det kun afløb fra WC der løb i septiktanken,
resten løb direkte i åen, men da det er opvaskemidlerne, der forurener
mest fra en husholdning går den ikke længere.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Armand

Dato : 09-03-08 12:40

TBJ skrev:
> [...]
> vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror jeg er

Uden at vide nærmere end som så, så skulle jeg mene at forskellen ligger
i afledning af regnvand hhv. brugsvand!
Regnvand fra såvel gadens kloakering som hustaget er at regne for ganske
rent hvorimod at selv den anelse sæbe der er iblandet vandet fra din
bruseniche bør igennem rensningsanlægget.
Så det er ikke underligt at de to ting influerer på hinanden hjemme hos
dig - Hvis du graver i det finder du heller ikke andet end én faldstamme
i bygningen!

Endvidere tilslutter jeg mig at det er et varsel på at afløbet er ved at
stoppe til.
Prøv selv at se om ikke du kan nå at redde flow'et v.h.a. en rensefjeder
før du står med håret i postkassen og akut må ty til slamsugerudgiften :-|

--
Armand.

Fra : Ivan

Dato : 09-03-08 13:09

> [...]
> fik en bøde, fordi han var kommet til at bytte rundt på tilslutningerne
> ude ved vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror
Hvis du har 2 samle/gennemløbsbrøde på din grund har du ret.
Du bor i et område hvor der er seperatsystem. Overflade vand for sig og
spildevand for sig.
Med spildevand forstås: vand som er biologisk, kemisk, fysisk eller termisk
forurenet, og som ikke kan henregnes til drænvand eller regnvand. Altså alt
vand indefra huset, lige medmindre du en faldstamme fra taget. Det er
sjældent at det forekommer, men jeg har set det.

Fra : Ivar

Dato : 09-03-08 13:14

Ivan skrev:

> Overflade vand for sig og spildevand for sig.

Nu var det ikke emnet her, men sammenblanding af vand fra
toilet og afløb fra vask.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ivan

Dato : 09-03-08 14:23

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nu var det ikke emnet her, men sammenblanding af vand fra
> toilet og afløb fra vask.

Og det er så spildevand

Fra : Ivar

Dato : 09-03-08 14:31

Ivan skrev:

> Og det er så spildevand

Ja

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Jens G

Dato : 09-03-08 17:44

On Sun, 9 Mar 2008 09:55:02 +0100, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:

> [...]
>vejen, da han lavede nye kloarkrør for os. Så din udlægning tror jeg er

Tænker du ikke på regnvand?

Fra : H.S.

Dato : 09-03-08 00:58

On 9 Mar., 08:48, Jens G <nospam061...@kabelmail.dk> wrote:

> De løber sammen et eller andet sted, senest i samlebrønden.

> [...]

okey, det troede jeg ikke de gjorde, men alt vandet skal jo renses
alligevel, så hvorfor ikke.

Men hvad er problemet, når nu et WC skyl, blæser luft tilbage i
systemet og op i afløbet til brusenichen (det er hvad jeg tror der
sker) ?

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 09:53

On Sat, 8 Mar 2008 23:57:30 -0800 (PST), "H.S." <hschytte@mail.dk>
wrote:

>Men hvad er problemet, når nu et WC skyl, blæser luft tilbage i
>systemet og op i afløbet til brusenichen (det er hvad jeg tror der
>sker) ?

Tjae, henne hos min søster er det symptom som regel det sidste
der sker lige inden kloakken stopper til og der kommer lort op
i brusenichen.
Ja sorry, men det er altså desværre ikke engang løgn.
En uge eller 2 efter at brusenichen begynder at boble må
vi ringe efter et kloakfirma der kan komme og spule rørene
igennem så der igen kommer hul igennem.

mvh Mads

Fra : Ivan

Dato : 09-03-08 09:56

>okey, det troede jeg ikke de gjorde, men alt vandet skal jo renses
>alligevel, så hvorfor ikke.

Bare lige sådan for god ordens skyld: der findes 2 former for spilde vand,
fra beboelse, gråt og sort spildevand. Gråt er fra håndvask o.lign. sort er
fra wc.

>Men hvad er problemet, når nu et WC skyl, blæser luft tilbage i
>systemet og op i afløbet til brusenichen (det er hvad jeg tror der
>sker) ?

Det kan skyltes at ledning ikke kan komme af med den luft der ligger efter
vandlås i wc. Er der et problem du har haft længe? Hvor langt er der til en
samle/gennemløbs brønd? Bor du i etagebyggeri?

Fra : H.S.

Dato : 09-03-08 05:09

On 9 Mar., 09:55, "Ivan" <vir...@ikke.nu> wrote:

> Det kan skyltes at ledning ikke kan komme af med den luft der ligger efter
> vandlås i wc. Er der et problem du har haft længe? Hvor langt er der til en
> samle/gennemløbs brønd? Bor du i etagebyggeri?

Det er et hus fra 1968, og det er først noget vi har oplevet de sidste
par dage, og har aldrig oplevet det i de 8 år vi har boet her. For 1-
1/2 år siden skiftede vi WC'et til et lavskyl 2/4 og det er nærmest
den eneste ændring der har været i 'systemet' hos os, men der har
aldrig været symptomer i den forbindelse, så jeg tvivler på det er det
som har gjort det.

I løbet af i dag har jeg prøvet at skylle ud med stort skyld, en 5-10
gange, og umiddelbart har det virket, de sidste 3-4 gange har der
ihvertfald ikke været den samme 'trykbølge' i brusenichen som
tidligere, så måske røret bare havde behov for en gennemskylning?

Fra : Ivar

Dato : 09-03-08 12:24

H.S. skrev:

> [...]
> den eneste ændring der har været i 'systemet' hos os, men der har
> aldrig været symptomer i den forbindelse, så jeg tvivler på det er det

Det kan, det godt være. Det nye WC bruger utvivlsomt mindre vand
end det gamle. Den mindre vandgennemgang kan gøre, at der lægger sig
noget i rørene. At det hjalp med en gennemskylning kan tyde på at
det er problemet. Måske skal du blot give en sådan tur en gang
imellem, eller måske skal I blot lade være med at bruge det lille skyl.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 09-03-08 12:43

Ivar skrev:

> [...]
> det er problemet. Måske skal du blot give en sådan tur en gang
> imellem, eller måske skal I blot lade være med at bruge det lille skyl.

Det er en uvane at bruge det lille skyl hvis der er papir i kummen :-|
Så måske derfor?

--
Armand.

Fra : Ivan

Dato : 09-03-08 12:59

[...]

Jamen der har du jo problemets løsning. Du har skiftet wcet ud med et lavt
skyld. Det er efter min mening noget l.... at skifte wc ud. Hvorfor: fordi
ledning er dimensioneret med et vandforburg på 1,8 l/s. Det er det der
kommer fra et standard wc, når du så skifter ud til et der ikke giver det
sammme skyld vil noget af de faste stoffer blive liggende i ledning. Der ved
kommer dette porblem. Smind det lav skyldwc ud. Næste problem kan blive at
der ikke kommer nok vand i hovedledning, det er selvfølgelig ikke dit
problem, og så skal denne spules. Dette vil så medføre at kommuneskatten
stiger, det er så din skyld ;) Nå det er måske lige lidt overkill. Men følg
min tanke gang.

Fra : H.S.

Dato : 09-03-08 05:41

On 9 Mar., 12:23, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> det er problemet. Måske skal du blot give en sådan tur en gang
> imellem, eller måske skal I blot lade være med at bruge det lille skyl..

Jeg undrer mig bare lidt over at det skulle tage 1 1/2 år før der
skulle komme bivirkninger.
Men nu må vi se om det kommer igen, så må vi vurdere om vi skal bruge
den store knap hver gang.

Tak for jeres input

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 14:02

On Sun, 9 Mar 2008 04:40:30 -0700 (PDT), "H.S." <hschytte@mail.dk>
wrote:

>Jeg undrer mig bare lidt over at det skulle tage 1 1/2 år før der
>skulle komme bivirkninger.

Næh, det tog også ca 1 1/2 år før problemet opstod første gang
er og det er et nyt hus. Sidste gang vi havde et kloakfirma ude
og spule rørene igennem sagde han at det var et typisk problem
med de nye lavtskyllende toiletter. De bruger for lidt vand til at
holde rørerne fri.

Træls når man nu netop har købt et toilet med 2 slags skyl for at
spare på vandet.

mvh Mads

Fra : Hauge

Dato : 09-03-08 14:08

Mads wrote:
> Træls når man nu netop har købt et toilet med 2 slags skyl for at
> spare på vandet.

Man justerer bare det store skyl til at være lidt større, og lader det lille
være som det er.

Mvh Hauge

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 14:38

On Sun, 9 Mar 2008 14:07:53 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Man justerer bare det store skyl til at være lidt større, og lader det lille
>være som det er.

Og hvordan gør man så det på et Ifø ?

Umiddelbart kan jeg ikke engang se hvordan man får
låget af cisternen.

mvh Mads

Fra : Ivar

Dato : 09-03-08 14:52

Mads skrev:

> Umiddelbart kan jeg ikke engang se hvordan man får
> låget af cisternen.

Hvis det er et af dem med vippeknap, skal man blot trykke ned
i den ene side og vippe knappen op med en skruetrækker i den
anden. Jeg kan ikke huske om man kan justere mængden.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Hauge

Dato : 09-03-08 14:57

Hej
Ivar wrote:
> Hvis det er et af dem med vippeknap, skal man blot trykke ned
> i den ene side og vippe knappen op med en skruetrækker i den
> anden.

Skal dog siges, at man tror man flår det hele fra hinanden, men er beregnet
til det

> Jeg kan ikke huske om man kan justere mængden.

Det kan man. Hvis det er et Cera, så er det ret nemt, og kan tydeligt ses
når man lukket toppen op.

Mvh Hauge

Fra : Mads

Dato : 09-03-08 15:00

On Sun, 9 Mar 2008 14:56:45 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>til det

>Det kan man. Hvis det er et Cera, så er det ret nemt, og kan tydeligt ses

Det er et Cera. Hmm, det skal da prøves. Tak for tippet til jer begge

mvh Mads

Fra : Hauge

Dato : 09-03-08 15:06

Mads wrote:
> Det er et Cera. Hmm, det skal da prøves. Tak for tippet til jer begge

Tag et lille kik på denne side:
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=360

Mvh Hauge