Pris på IHC Net
Fra : Steen Jensen

Dato : 08-03-08 17:41

Hej Alle

Jeg skal til at bygge hus og har fået et tilbud fra et bygge firma på IHC
Net.
I tilbuddet har de afsat 50,000 kr til IHC Net.
Så er det at jeg vil høre jeres erfaringer, hvad har I givet for det?

Mvh. Steen

Fra : SB

Dato : 08-03-08 20:31

"Steen Jensen" <kukkuk@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I tilbuddet har de afsat 50,000 kr til IHC Net.
> Så er det at jeg vil høre jeres erfaringer, hvad har I givet for det?

Er det ekstra ud over hvad en normal installation koster?

Mit IHC kommer til at koste mere end 150.000 kr.

men prisen kan jo svinge utroligt meget, er det bygget op til at kunne bruge
wireless? Er der PIR i rummene? Har du internet/kabel-tv/telefon med rundt?
Osv
tror ikke der er nogen "fast" pris for det, da det jo er ret individuelt
hvad folk vil have bygget på

Søren

Fra : Steen Jensen

Dato : 08-03-08 21:06

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> rundt? Osv
> tror ikke der er nogen "fast" pris for det, da det jo er ret individuelt

Hej Søren

Det jeg skal have installeret er kun internet/tlf/radio-tv delen.
El skal bare være en helt almenlig gammeldags installation

Mvh. Steen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 08-03-08 23:57

> Hej Søren
>
> Det jeg skal have installeret er kun internet/tlf/radio-tv delen.
> El skal bare være en helt almenlig gammeldags installation

Så skal du ikke bruge IHC til noget, du skal bare bruge en lille patch
tavle.
Men hvis det er et nyt hus, så ville jeg klart vælge IHC, det er ikke spor
sjovt at eftermonterer. Det er jeg i gang med, med IHC wireless.
De 150000,- lyder som den komplette installation, ellers er det for dyrt.

Mvh
Leon

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-08 09:06

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> sjovt at eftermonterer. Det er jeg i gang med, med IHC wireless.
> De 150000,- lyder som den komplette installation, ellers er det for dyrt.

Hej Leon

Det er Lauritz Knudsen som kalder det IHC Net. Det er en tilvalgs pakke til
IHC, men en pakke som kan købes uden at man behøver at have IHC. Det er
denne pakke som jeg gerne vil have en ca. pris på.

"Klip fra LKs hjemmeside"
Ét samlet netværk til hjemmet
IHC net er et fleksibelt multimedienetværk til din bolig. Med IHC Net kan du
frit distribuere data-, telefon- eller radio-/TV-signaler til alle rum i
boligen. Og det er uden, at kabler og ledninger ligger og flyder på gulvet.
"Klip slut"

Jeg har overvejet at skulle have IHC Wireless men jeg synes at det er for
dyrt i forhold til hvad jeg vil kunne bruge det til.

Mvh. Steen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-03-08 09:52

> [...]
> du frit distribuere data-, telefon- eller radio-/TV-signaler til alle rum
> i boligen. Og det er uden, at kabler og ledninger ligger og flyder på

Jamen det er jo faktisk det som jeg sagde, stik til alt på væggen og en
patch tavle et centralt sted.

Det har jeg løst på følgende på måde.

2 antenneudtag i hvert rum, i stuen har jeg 3 udtag.
Linksys Wireless N-Gage router, Linksys VOIP router med trådløse telefoner
og telefon/fax (privat/firma) og Linksys Wireless Multimediaboks ved
stereo/tv.
På en enkelt pc har jeg været nød til at sætte en 6+db gain antenne på for
at komme igennem væggene.
Når det hele er færdigt står alt udstyret på kontoret, og der sidder på
loftet en 12+db gain rundstråle antenne.

Med denne konfiguration kan du streame alt fra nettet, en net-HD eller
fildele dine PC'ere, samt spille lidt med ungerne.
Er du træt af at ungerne sidder oppe hele natten og spiller på nettet, så
sætter du vare routeren til at lukke forbindelsen til den en pc kl 22

I soveværelse, kontor og bad har jeg DAB/Net-radio, dvs de kan afspille ca
1000 radiokaneler + streame evt. mp3 musik fra net-hd.

Det hele har ikke kostet mig 15k endnu og man kan udvide med nye ting helt
uden problemer.
(der findes også High-End udstyr, feks har Denon lavet en Surround reciever
med wireless)

Nå ja jeg er måske lidt præget af at have været en del år i It-branchen og
så bliver man vel lidt nørdet.

Hold øjenene åbne, for det sker meget på trådløs multimedia området for
tiden.

Jeg syntes 150000,- lyder vildt.

Mvh
Leon

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-08 11:02

> [...]
> 1000 radiokaneler + streame evt. mp3 musik fra net-hd.
>
> Det hele har ikke kostet mig 15k endnu og man kan udvide med nye ting helt

Det var noget af en mundfuld. Men tak for indputtet.
Der er da noget som jeg vil Google lidt videre på, prisen er til at komme
over

Mvh. Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-08 10:47

> Det er Lauritz Knudsen som kalder det IHC Net. Det er en tilvalgs pakke
> til IHC, men en pakke som kan købes uden at man behøver at have IHC. Det
> er denne pakke som jeg gerne vil have en ca. pris på.

Tag og glem det ... IHC Net er meget dyrt i forhold til den funktionalitet
du får. Ideen i IHC Net er at man kan vælge enten at bruge et udtag til
antenne, netværk eller telefoni. Men virkeligheden idag er jo nærmeste at
man har brug for antenne _og_ netværk _og_ telefoni alle steder...

Basalt set så er det eneste du behøver kabler til antenne/satelit. Netværk
og telefoni kan du lige så godt køre trådsløst. Men det er nu du skal
forberede for fremtiden. Dvs sørg for at få trukket rigeligt med tomrør fra
krydsfelt til alle hjøner af huset - (Sådan stort set

Prøv også at søge på indlæg af Arne Keller eller se her:
http://www.kabling.dk/standard/index.html Han har tidligere skrevet at man
min. bør have 2x20mm rør til hver dåse hvor man kan få brug for
antenne/netværk.

I vores hus var stueetagen "under renovering" da vi købte huset. Desværre er
der ikke trukket andet end antenne dernede Så det lærte vi at leve med
inden vi gik i gang med at lave førstesal.... (Dvs trådsløse telefoner og
netværk) Da vi så lavede førstesal har vi trukket coax og netværkskabel til
mindst et udtag i hvert rum. Men det er kun mellem en stue (htpc) og
hjemmekontoret at vi bruger det kablede netværk.

Vi bruger alligevel mest bærbare computere og så gider man jo alligevel ikke
rode med et kabel henover gulvet når man sidder i sofaen. Skal jeg så have
flyttet store datamængder dribler jeg op på hjemmekontoret og sætter et stik
i...

På min førsteal har jeg også en god skunk i hele husets længde - og jeg har
været ude og trække ekstra kabler. F.eks da jeg satte en parabol op og da
TDC skiftede mit telefonkabel (Det går nu ubrudt fra "gravstenen",
nedgravet over grunden, op igennem hulmuren, på langs af hele huset i
skunken og til mit krydsfelt) Lækkert kabel med 2 lysledere og 4 kobberpar.
Desværre har TDC ikke noget at tilslutte lyslederne til i den anden ende...
Men min ende er klar ..

/A

Fra : Steen Jensen

Dato : 10-03-08 21:11

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.kabling.dk/standard/index.html Han har tidligere skrevet at man
> min. bør have 2x20mm rør til hver dåse hvor man kan få brug for

Hej Anders

Tak for indputtet
Det er lidt af en mundfuld at læse www.kabling.dk Der er godt nok mange ord
og begreber som man skal holde styr på.

Det som jeg godt kan lide ved IHC Net er at man kan have satelitmodtager/dvd
i et rum også se kanalen/filmen på husets øvrige tvér.

Men jeg vil lige prøvet at google "Arne Keller" og se hvad han skriver.

Mvh. Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 11-03-08 08:17

> Det som jeg godt kan lide ved IHC Net er at man kan have
> satelitmodtager/dvd i et rum også se kanalen/filmen på husets øvrige tvér.

Det behøver du ikke IHC Net for.

Parabol -> receiver med uhf modulator (antenneudgang) -> krydsfelt med
filter der samler dit receiver signal med tagantenner og kabeltv -> fordeler
til samtlige huset rum.

Men kvaliteten bliver ringere efter en uhf modulator - specielt hvis du har
planer om noget HD

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-03-08 17:44

> [...]
> fordeler til samtlige huset rum.
>
> Men kvaliteten bliver ringere efter en uhf modulator - specielt hvis du

Hej Anders

Vi har planer om HD. Men kan man få en uhf modulator som trådløs og vil det
så hjælpe på kvaliteten af signalet, eller er det selve modulatoren som
forringer signalet.

Mvh. Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 12-03-08 11:00

> Vi har planer om HD. Men kan man få en uhf modulator som trådløs og vil
> det
> så hjælpe på kvaliteten af signalet, eller er det selve modulatoren som
> forringer signalet.

Der er flere problemer i at få et godt signal.
For at tage slutningen først, så skal det være et signal som tv'et tuner
forstår. Dvs standard opløsnings tv. Dernæst tager de fleste modulatorer kun
et composite video signal. Dette er heller ikke bedst udgangspunkt. Du bør
også være opmærksom på om encoderen understøtter nicam stereo.

Så måske du skulle tænke i andre signalkabler ?

Hvor store afstande (kabelvej) får du mellem de tv der skal kunne vise
signalet i "høj" kvalitet ?
En løsning kunne måske være at hdmi kabler fra receiver til tv'ene (via en
splitter så du har udgange nok) - Der er 10meter kabelvej ikke noget
problem.

Alternativt så vælge en satelit receiver som giver dig mulighed for at tilgå
det "rå" signal. Med en dreambox eller en pc løsning vil du kunne streame
den valgte kanal fra satelit til et antal små boxe/pc'er ved hvert tv

Du har sikkert rigeligt at se til med andre beslutninger til huset - og
hvordan dit antenne skal skrues sammen er mindre vigtigt end at du får
trukket rigeligt med tomrør til "alle hjørner". Så står du temmeligt frit
med at vælge teknologi - og ikke mindst du har mulighed for at skifte
teknikken ud igen om 5-10 år når der er kommet noget smartere ...

/A

Fra : Steen Jensen

Dato : 12-03-08 16:34

> [...]
> bør også være opmærksom på om encoderen understøtter nicam stereo.
>
> Så måske du skulle tænke i andre signalkabler ?

Jeg har aldrig brugt andet en Coax kabel da det er så nemt at tilslutte tvét
og de andere aperater som jeg har.
Er der en beder løsning eller skal jeg bare have et godt kraftigt coax
kabel?

> [...]
> En løsning kunne måske være at hdmi kabler fra receiver til tv'ene (via en
> splitter så du har udgange nok) - Der er 10meter kabelvej ikke noget

Jeg vil få ca. 15 m kabel vis tvét komme længest væk fra satelit receiveren
Hvordan kobler man hdmi til sit øvrige udstyr? igennem splitteren?

> [...]
> med at vælge teknologi - og ikke mindst du har mulighed for at skifte
> teknikken ud igen om 5-10 år når der er kommet noget smartere ...

Jeg kan godt se at tomrørene er en billig fremtids sikring, men hvordan
laver man aflutningen i eks. stuen: som et hul i vægen, i en tom dåse,
eller ?

Mvh. Steen

Fra : Steen Jensen

Dato : 12-03-08 21:18

Hej igen

Jeg kan se at den fladskærm jeg har bestilt har 2 hdmi indgange, så jeg har
da mulighed for noget andet en coax.

Mvh. Steen

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-03-08 08:03

"Steen Jensen" <kukkuk@nypost.dk> wrote in message
> Jeg kan godt se at tomrørene er en billig fremtids sikring, men hvordan
> laver man aflutningen i eks. stuen: som et hul i vægen, i en tom dåse,
> eller ?

Jeg ville føre dem frem til en tom dåse. Så er det nemt og bekvemt at slutte
det til senere.

Keller

Fra : Anders Majland

Dato : 13-03-08 08:34

> Jeg ville føre dem frem til en tom dåse. Så er det nemt og bekvemt at
> slutte det til senere.

Det ville jeg også. Men hvis det er mange udtag der ikke skal bruges og der
skal væv eller anden overfladebehandling på vægene så evt undlade at såte
ramme og blændplade på men bare tapesere over. Når udtaget så skal i brug er
det nemt lige at skære fri. Men det er der kun ide i hvis der er mange flere
tomrør og tomme dåser end du forventer at skulle bruge i første omgang...

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-03-08 19:20

> [...]
> brug er det nemt lige at skære fri. Men det er der kun ide i hvis der er
> mange flere tomrør og tomme dåser end du forventer at skulle bruge i

Hej Carsten og Anders

Tak for hjælpen

Så vil jeg få bygge firmaet til trække tomrør og afslutte med en tom dåse.
Så kan jeg bruge tide indtil at huset står færdig på at finde den rigtige
løsning, til at putte i dåserne.
Jeg tror at det vil blive noget med en: Aktive HDMI splitbox. Jeg skal bare
have en som kan dele ud til 3 tvér og en projektor, men de er ikke i den
billige ende

Mvh. Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 14-03-08 00:57

> Så vil jeg få bygge firmaet til trække tomrør og afslutte med en tom dåse.

Ja så er det fremtidssikret

> [...]
> Jeg tror at det vil blive noget med en: Aktive HDMI splitbox. Jeg skal
> bare have en som kan dele ud til 3 tvér og en projektor, men de er ikke i

Det er ikke så slemt i forhold til hvad det koster at bygge et hus ..
AV connection har en 4-vejs til 1500kr - Det er vel ca prisen på 3
stikkontakter (incl montering og kabeltræk)

God fornøjsel med byggeriet

Fra : Steen Jensen

Dato : 14-03-08 05:54

> Det er ikke så slemt i forhold til hvad det koster at bygge et hus ..
> AV connection har en 4-vejs til 1500kr - Det er vel ca prisen på 3
> stikkontakter (incl montering og kabeltræk)

Hej Anders

Nej 1500 vil jeg gerne give. Den som jeg havde set, på en dank hjemmeside
til ca. 16,000 det syntes jeg er lidt dyrt. Den kunne tage 4 signaler ind og
sende 4 signaler ud, men jeg har ikke gemt hjemmesiden i foretukne da prisen
slo mig lidt ud.

Mvh. Steen

Fra : Anders Majland

Dato : 14-03-08 09:18

> [...]
> og sende 4 signaler ud, men jeg har ikke gemt hjemmesiden i foretukne da

Hvis bare kablerne er der (eller de nemt kan trækkes) så er der ingen grund
til at købe mere elektronik end det du skal bruge. Jeg fortod det sådan at
det var et signal (sat receiver) du havde behov for dele. Skulle du i
fremtiden få brug for en 4ind 4 ud switch er den sikkert faldet i pris i
imellemtiden

Du kunne jo også gå den anden vej og sætte en sat receiver ved hvert
fjernsyn. Så skal du bare have et andet hoved på parabolen og en
multischalter.

Dvs 4 kabler fra lnb/parabol til multischalteren og derfra et til hver sat
receiver. Fordel - så behøver alle ikke se samme program.

Fra : Steen Jensen

Dato : 14-03-08 19:51

> Jeg fortod det sådan at det var et signal (sat receiver) du havde behov
> for dele.

Det er det som udgangs pungt også, jeg kan jo købe en billig dvd afspiller
hvis jeg skulle få brug for det.

> [...]
>
> Dvs 4 kabler fra lnb/parabol til multischalteren og derfra et til hver sat
> receiver. Fordel - så behøver alle ikke se samme program.
Så skal jeg til at betale for extra kort, men det giver selvfølgelig også
den fordel at man ikke behøver at se samme kanal.
Så er det bare vil man betale for den luxus?!

Så løsningen må vist blive:

Bygge firmaet installerer tomrør og tomme dåser
Jeg trækker kabler og forbinder dem til en splitbox så jeg kan få delt mit
Viasat abonnement.
Så kan jeg overveje om jeg køber et par billige dvd afspiller eller jeg
ofrer pengene på en bedre splitbox.

Mvh. Steen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-03-08 00:49

Steen Jensen wrote:

> [...]
> delt mit Viasat abonnement.
> Så kan jeg overveje om jeg køber et par billige dvd afspiller eller

hvor i landet?

du er velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud på
antennegrejet og evt. installering.

Rasmus - rmj[snabela]rmjelektronik.dk
RMJ elektronik

Fra : Anders Majland

Dato : 13-03-08 08:43

> Jeg har aldrig brugt andet en Coax kabel da det er så nemt at tilslutte
> tvét og de andere aperater som jeg har.
> Er der en beder løsning eller skal jeg bare have et godt kraftigt coax
> kabel?

Med et enkelt coax har du overført signaler som composite video - stort set
laveste fællesnævner, men der er 15meter kabelvej ikke noget problem på et
ordenligt kabel. Til videosignaler har jeg gennem årene brugt rigtigt meget
RG59 der er et flekisbelt coax kabel.

Du vil bliver overrasket over hvor meget bedre billedet kan blive med
composite video som reference.

> Jeg vil få ca. 15 m kabel vis tvét komme længest væk fra satelit
> receiveren
> Hvordan kobler man hdmi til sit øvrige udstyr? igennem splitteren?

Du kan købe sourround receivere med indbygget hdmi switch. Det er den
elegante løsning hvis du har mange signalkilder der skal tilsluttes samme
skærm. Men då fåes også løst.

Men du skal lidt den anden vej. Fra din sat receiver skal du ha

Prøv at se :http://avconnection.dk/?ML=299 og mere specifikt her:
http://avconnection.dk/?PGr=1208&ML=428 Det er en splitter der deler dit
signal fra sat receiveren i 2 - et til fladskærmen langt væk og et signal du
kan bruge lokalt. De har også 15meter hdmi kabler.

(Jeg valgte at linke til av connection da de har et stort udvalg af kabler,
men jeg har aldrig handlet der)

/A

Fra : SB

Dato : 09-03-08 10:36

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sjovt at eftermonterer. Det er jeg i gang med, med IHC wireless.
> De 150000,- lyder som den komplette installation, ellers er det for dyrt.

Det er en komplet installation, med PIR i næsten alle rum,
internet/TV/telefon via IHC router
Wireless tænd/sluk med lysdæmper og auto opstart på 25% lysstyrke efter
midnat, sluk alt, vandalarm ved vaskemaskine, osv
komplet tavler og ny DIN skinnemåler. styring via PC osv

Søren