Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Noen spørsmål rundt scanning med LS-5000
Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 08-03-08 15:50

Hei alle sammen.

Jeg har endelig kjøpt meg en Coolscan LS-5000, og begynt å scanne inn
lysbildesamlingen min.

er det noen som kan gi noen tips til settinger i softwaren? Jeg har gjennom
en mail som jeg sendte til Mogens Hansen, fått litt info om hvordan han
setter opp scanneren for normal scaning, men det hadde også vert interresant
å høre hva dere andre gjør.

Jeg fann denne linken på nettet
http://www.photosafari.com/Articles/ScanningImagesWithNikonScan.asp

Her står det at multisamling ikke forbedrer bildet, og at det derfor ikke er
nødvendig. Dette er ikke i samsvar med de erfaringer jeg har gjort så langt.

Jeg vet at det er noen av dere som har Coolscan, og jeg håper dere er
villige til å dele erfaringer.

Forøvrig har jeg ganske mange gamle negativer med dimensjon 24x24mm. Jeg
klarer ikke å finne ut hvilket kamera disse bildene er tatt med. Disse
negativene skulle jeg også gjerne ha scannet inn, men klarer ikke å finne ut
om Nikon støtter dette negativet. Er det noen her som kjenner til om det er
mulig å scanne 24x24mm negativer med Coolscan?

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : MW

Dato : 10-03-08 15:47

"Gunnar Laurhammer" <gunnar.laurhammer@haugnett.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> ut om Nikon støtter dette negativet. Er det noen her som kjenner til om
> det er mulig å scanne 24x24mm negativer med Coolscan?

Du kan skanne alle formater op til 24x36 men de afvigende formater skal være
monteret i rammer eller du skal bruge en skinne til løse filmstumper (1-4
billeder) FH-3 der af af ukendte årsager ikke følger med som standard men
skal købes i løs vægt (læs manualen)

mvh
MW

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 10-03-08 20:03

> [...]
> (1-4 billeder) FH-3 der af af ukendte årsager ikke følger med som standard
> men skal købes i løs vægt (læs manualen)

Jeg har et tilbehør som heter FH-2. Er det samme sak? Den ser ihvertfall
helt identisk ut.
Jeg har forøvrig lest manualen, men det står ingenting om forskjellige
negativformater. Jeg har også Nikon SA-21 som er en Strip Film adapter, og
det hadde vert perfekt om denne kunne benyttes automatisk til 24x24mm
billeder.

mvh
Gunnar