Raw væk fra Aperture
Fra : Claus Sikora

Dato : 09-03-08 21:18

Hejsa.

Jeg bruger PT Aperture 2.0 til min billedredigering og iPhoto08 til at
se billederne og fremvise billederne.

Men nu vil jeg så gerne helt væk fra iPhoto. Jeg syn's at Aperture fint
kan klare begge dele. Når jeg har redigeret mine raw-filerog
konvereteret dem til jpg filer vil jeg gerne have de raw-filer væk fra
computeren og over på en ekstern disk men hvordan sletter jeg de
raw-filer i aperture uden at slette mine jpg'er?
Jeg kan kun vælge at slette "Version" Eller "Master and all versions"
(Tror jeg nok det hedder)...

/Claus

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-08 05:23

Claus Sikora <claussikora@gmail.com> wrote:

> [...]
> raw-filer i aperture uden at slette mine jpg'er?
> Jeg kan kun vælge at slette "Version" Eller "Master and all versions"

Jeg kender ikke Aperture, men kan du ikke lægge begge formater på den
eksterne, slette i Aperture og trække .jpeg´erne tilbage?

Måske lidt bøvlet?

M.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-03-08 06:34

Claus Sikora <claussikora@gmail.com> wrote:

> hvordan sletter jeg de
> raw-filer i aperture uden at slette mine jpg'er?

Det kan du ikke, men du kan:

1) Kopiere hele dit Ap-bibliotek over på extern disk
2) Slette det på intern disk
3) Nu har du to muligheder: a) bare dobbeltklikke på det eksterne bib.
(men så har du ikke nogen kopi på den eksterne) derfor b):
OPret nyt bibliotek på den interne - importer - uden at tage
originalerne med (keep in current location). Så får du små jpg'er på den
interne, så du kan se dine billeder i pæn størrelse. Vil du arbejde med
dem skal du tilslutte den eksterne.

Håber det er forklaret, så det er forståeligt - bruger selv den metode,
da mit Aperture bibliotek er på ca 6.000 billeder på hver 15 MB!

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-03-08 06:35

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> (men så har du ikke nogen kopi på den eksterne)

rettelse: interne selvflg.!

Fra : Claus Sikora

Dato : 10-03-08 13:15

Martin Ammentorp skrev:

> rettelse: interne selvflg.!
Okay det anede mig nok at man ikke bare kunne gøre som jeg ville.
Jeg tjekkede lige at hvis man importerer sine gamle jpg filer ind og
laver en lille rettelse i et af dem så lægger den både det originale
billede og en kopi med rettelsen ind i aperture library.

Jeg tror simpelthen at min løsning bliver at redigere min billeder og
derefter eksportere version til en eller anden mappe, slette projektet
og til sidst importere de færdige billeder ind igen. Så burde der kun
være det ene sæt af de færdige billeder tilbage.

Jeg har læst rundt omkring at folk har problemer med at iphoto bliver
meget tungt når der kommer mange billeder ind... Er det også tilfældet
med aperture?

Og lige til sidst ;) Den preview fil som aperture laver når man
importerer sine billeder hvad bliver den brugt til udover eksportering
til iPhoto?
Er det den preview fil der vil blive fremvist ved f.eks et diasshow for
så er man jo ligevidt så skal man alligevel have alle sine billeder
liggende 2 gange hvis det skal være i ordentlig kvalitet..

/Claus

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-03-08 17:41

> [...]

> Jeg har læst rundt omkring at folk har problemer med at iphoto bliver
> meget tungt når der kommer mange billeder ind... Er det også tilfældet

Det har jeg ikke oplevet (Aperture 2.0.1) - men den seneste iPhoto
klarer det nu også meget godt.....

> Og lige til sidst ;) Den preview fil som aperture laver når man
> importerer sine billeder hvad bliver den brugt til udover eksportering
> til iPhoto?

Jeg bliver dig svar skyldig, beklager

Fra : Claus Sikora

Dato : 10-03-08 18:14

Martin Ammentorp skrev:

> Det har jeg ikke oplevet (Aperture 2.0.1) - men den seneste iPhoto
> klarer det nu også meget godt.....

> Jeg bliver dig svar skyldig, beklager

Hehe okay men tusind tak for svarene ihvertfald ;)

/Claus