|
| EL forsvandt og ødelagde HD hvem skal beta~ Fra : Bo |
Dato : 09-03-08 12:39 |
|
En bekendt købte en mærkevare-PC, hvor der på HD ligger en skjult
partition med Windows på, der blev leveret en Recover-CD. Bekendten
var ved at partitionere en ekstern HD med anerkendt software.
Pludselig forsvandt EL og da EL kom tilbage kunne PC ikke startes,
ejheller med Recover-CD, der meddeles Kernel-fejl ! Jeg er ikke
ekspert i HD med skjult partition og da det er en helt ny PC, afviste
forhandleren gratis rep. med den begrundelse, at han kan ikke gøre for
EL forsvandt. Kan man sagsøge EL-selskabet ? Jeg vil lige nævne at
da lynet slog ned i min PC, betalte forsikringen en helt ny PC, DMI
kunne bekræfte lyn og torden i området. vh Bo
| |
Peter Holm (09-03-2008)
| Kommentar Fra : Peter Holm |
Dato : 09-03-08 20:14 |
|
Bo wrote:
> En bekendt købte en mærkevare-PC, hvor der på HD ligger en skjult
> partition med Windows på, der blev leveret en Recover-CD. Bekendten
> var ved at partitionere en ekstern HD med anerkendt software.
> Pludselig forsvandt EL og da EL kom tilbage kunne PC ikke startes,
> ejheller med Recover-CD, der meddeles Kernel-fejl ! Jeg er ikke
> ekspert i HD med skjult partition og da det er en helt ny PC, afviste
> forhandleren gratis rep. med den begrundelse, at han kan ikke gøre for
> EL forsvandt. Kan man sagsøge EL-selskabet ? Jeg vil lige nævne at
> da lynet slog ned i min PC, betalte forsikringen en helt ny PC, DMI
> kunne bekræfte lyn og torden i området. vh Bo
Prøv at gennemlæse dit el-selvskabs betingelser. Jeg vil umiddelbart tro at
de fraskriver sig ansvar for netop sådanne situationer.
Peter
| |
dw (09-03-2008)
| Kommentar Fra : dw |
Dato : 09-03-08 21:14 |
|
Bo skrev:
> En bekendt købte en mærkevare-PC, hvor der på HD ligger en skjult
> partition med Windows på, der blev leveret en Recover-CD. Bekendten
> var ved at partitionere en ekstern HD med anerkendt software.
> Pludselig forsvandt EL og da EL kom tilbage kunne PC ikke startes,
> ejheller med Recover-CD, der meddeles Kernel-fejl ! Jeg er ikke
> ekspert i HD med skjult partition og da det er en helt ny PC, afviste
> forhandleren gratis rep. med den begrundelse, at han kan ikke gøre for
> EL forsvandt. Kan man sagsøge EL-selskabet ? Jeg vil lige nævne at
> da lynet slog ned i min PC, betalte forsikringen en helt ny PC, DMI
> kunne bekræfte lyn og torden i området. vh Bo
Hvilket mærke er maskinen?
Recovery-cd: er det den han har brændt fra den ramte computer?
Hvor melder den kernefejl?
Lige efter han har valgt start fra cd, loader en menu først?
| |
Bo (09-03-2008)
| Kommentar Fra : Bo |
Dato : 09-03-08 17:31 |
|
On 9 Mar., 22:14, dw <d...@invalidespammerdyr.dk> wrote:
> Bo skrev:
>
> > En bekendt købte en mærkevare-PC, hvor der på HD ligger en skjult
> > partition med Windows på, der blev leveret en Recover-CD. Bekendten
> > var ved at partitionere en ekstern HD med anerkendt software.
> > Pludselig forsvandt EL og da EL kom tilbage kunne PC ikke startes,
> > ejheller med Recover-CD, der meddeles Kernel-fejl ! Jeg er ikke
> > ekspert i HD med skjult partition og da det er en helt ny PC, afviste
> > forhandleren gratis rep. med den begrundelse, at han kan ikke gøre for
> > EL forsvandt. Kan man sagsøge EL-selskabet ? Jeg vil lige nævne at
> > da lynet slog ned i min PC, betalte forsikringen en helt ny PC, DMI
> > kunne bekræfte lyn og torden i området. vh Bo
>
> Hvilket mærke er maskinen?
> Recovery-cd: er det den han har brændt fra den ramte computer?
> Hvor melder den kernefejl?
> Lige efter han har valgt start fra cd, loader en menu først?
Hej dw
DELL PC
Recovery-cd fulgte med PC
Kernel error ( det kan jeg ikke lige huske ) Jeg har ikke set, hvad
der sker når CD'en indsættes. Jeg har fået fortalt at den Kernel error
kommer op og derefter "låser" PC.
Han afventer besøg af en nabo der ved lidt mere om PC, det han er
bange for er en total formattering af HD kørt på en anden PC som
ekstern HD og derved går alle data tabt, hvilket også gælder på hans
eksterne HD, der skulle opdeles i 2 partitioner. Jeg ved ikke hvordan
han kører det program. Da jeg selv ikke
har min HD partitioneret. Det jeg har sagt at måske kan HD reddes når
de forsøges rep. fra anden PC, men jeg ved det ikke. vh Bo
| |
dw (10-03-2008)
| Kommentar Fra : dw |
Dato : 10-03-08 00:43 |
|
Bo skrev:
>
> Hej dw
> DELL PC
> Recovery-cd fulgte med PC
> Kernel error ( det kan jeg ikke lige huske ) Jeg har ikke set, hvad
> der sker når CD'en indsættes. Jeg har fået fortalt at den Kernel error
> kommer op og derefter "låser" PC.
> Han afventer besøg af en nabo der ved lidt mere om PC, det han er
> bange for er en total formattering af HD kørt på en anden PC som
> ekstern HD og derved går alle data tabt, hvilket også gælder på hans
> eksterne HD, der skulle opdeles i 2 partitioner. Jeg ved ikke hvordan
> han kører det program. Da jeg selv ikke
> har min HD partitioneret. Det jeg har sagt at måske kan HD reddes når
> de forsøges rep. fra anden PC, men jeg ved det ikke. vh Bo
han kan måske klare sig med en boot fra en "rigtig" windows install cd
og fra command promten køre sfc /scannow
Men prøv at boote computeren fra recovery cd'en.
Det lydersomom han booter computeren fra harddisken.
Jeg kender ikke dells recovery system specielt godt... men ALLE
gendannelses systemer jeg har haft fat i skal du aktivt acceptere at
harddisken slettes.
Hvis strømmen er gået, mens han var igang med en repartion, kan data
sansynligvis reddes, men selve strukturen af drevet kan være smadret.
altså man kan finde hans dokumenter, men windows og programmer skal
geninstalleres.
Men nu er det vidst RIGELIGT ot for den her gruppe :P
| |
Wilstrup (10-03-2008)
| Kommentar Fra : Wilstrup |
Dato : 10-03-08 01:03 |
|
"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:219a6a4c-2194-4e98-8404-2773cc84a39d@z17g2000hsg.googlegroups.com...
Hej dw
DELL PC
Recovery-cd fulgte med PC
Kernel error ( det kan jeg ikke lige huske ) Jeg har ikke
set, hvad
der sker når CD'en indsættes. Jeg har fået fortalt at den
Kernel error
kommer op og derefter "låser" PC.
Han afventer besøg af en nabo der ved lidt mere om PC, det
han er
bange for er en total formattering af HD kørt på en anden PC
som
ekstern HD og derved går alle data tabt, hvilket også gælder
på hans
eksterne HD, der skulle opdeles i 2 partitioner. Jeg ved ikke
hvordan
han kører det program. Da jeg selv ikke
har min HD partitioneret. Det jeg har sagt at måske kan HD
reddes når
de forsøges rep. fra anden PC, men jeg ved det ikke. vh Bo
DELL og andre firmaer tager normalt forbehold for el-fejl, så
der er nok intet at gøre ad den vej (har selv en Dell, men har
tegnet forsikring på den) - geninstallering af OS via rec. kan
ofte ske på to måder: 1. med en fuldstændig formattering 2.
ved en re-installation af OS uden at data går tabt, men hvor
OS repareres.
Er harddisken gået tabt, er det en særdeles bekostlig affære
at forsøge at få datatabene re-etableret. De fleste rigtige
mænd tager ikke back-up, men de græder længe bagefter.
| |
Bo G. Christensen (10-03-2008)
| Kommentar Fra : Bo G. Christensen |
Dato : 10-03-08 01:51 |
|
Dette svar er OT, så er der advaret !
Dit spørgsmål hører retteligt til et eller andet sted i det tekniske, og har
intet med jura at gøre, det lyder som om der ikke er en hardwarefejl, så det
er.... tjae....
egentligt underligt non-recoverable er vel en mangel ifølge købeloven, især
ved et mærke som Dell, hvor recovery-systemet er leveret af sælger.
Nå, til sagen.
Såfremt du har data på harddisken som er vigtige for dig, skal du straks
ophøre med at bruge maskinen og søge "kvalificeret hjælp", hvis der er data
som er blevet slettet, så kan de genskabes lige indtil de overskrives af
andet, så hvis du stopper med at skrive til disken forbedrer det chancerne
for at der er noget at "genskabe".
Harddisken skal ud af din maskine, og monteres på en anden maskine, hvor der
kan skabes overblik over hvad der er på harddisken, og hvor der eventuelt
kan køres diverse frit tilgængelige recovery programmer, som kan læse
slettede diske.
Overspil alt hvad du vil bevare til den maskine, som disken er monteret på,
således at du får lavet en backup af dine væsentligste data, hos den der
hjælper dig.
Dernæst, hent hos producentens hjemmeside, et analyseprogram som checker
disken, så du får fundet ud af om den har hardwarefejl, såfremt disken har
hardware fejl eller overflade fejl, så er det indenfor garantiperioden, og
det kan Dell næppe slippe uden om, ellers arbejd med disk producenten
direkte,
de fleste har et RMA system, hvor du kan anmelde at din disk er på vej, og
at du vil have garanti.
Såfremt disken hverken har fysiske overfladefejl, eller hardwarefejl, så kan
du nu ånde lettet op, dine data er i sikkerhed.
Formater nu disken, med en almindelig formaterings-kommando, på den maskine
den er koblet op på, vær opmærksom på at du ikke må foretage
nogen former for partitionering inden du foretager formateringen.
Du står nu med en formateret harddisk, og en backup.
Monter din harddisk i kabinettet, og start maskinen op med recovery-CD'en i
cd-rom-drevet, når du bliver spurgt trykker du ifølge mine oplysninger
på "ESC" knappen, og derefter installeres windows, så skal alle
driver-cd'erne i een efter een, og til sidst skal du have din backup ind på
maskinen,
Backupen kan køres ind, hvis den er lille ved at brænde en DVD fra den
maskine den er på, alternativt kan din harddisk jo igen pilles ud, og
monteres
på den maskine hvor backupen ligger, så tager overspilningen meget lidt tid.
OBS !
Husk lige mapperne der ligger under "\documents and
settings\brugernavn\lokale indstillinger\aplication data", når du laver
backup, det er her alle dine e-mails i outlook-express samt alt muligt
andet sjovt er lagret. (mappen kan være skjult, så skal du slå visning af
skjulte mapper til på "\documents and settings\brugernavn")
Skulle disken have fået en overspænding, således at printet er "svedet", så
kan dataene stadig redes, men det er ikke billigt, og er så en overvejelse
af forholdet mellem indholdet af disken,
og den økonomi som er nødvendig for at genskabe data'ene, typisk vil prisen
være mellem 5-15.000,- kr. ifølge mine oplysninger, alt efter datamængde og
andre forhold, dog har de
fleste af de firmaer der udfører dette en "økonomi-ordning", hvor
forundersøgelsen og oversigten over hvad der er muligt er gratis, man sender
således disken, og får derefter en oversigt
over hvad der kan gøres, og hvad det vil koste, og det kan man så acceptere
eller forkaste.
Juridisk, hvis du har en elskade-forsikring, og harddisken er "svedet" i
elektroniken, så er det en forsikringssag, samme gælder hvis andre dele har
fået overspænding, og du er forsikret.
Mig bekendt er det dog ikke normalt at elskade-forsikring dækker dataredning
eller økonomisk tab forbundet med tab af data.
Best regards !
Bo Christensen - Nuuk - Nyetableret i dataredning, og nondestruktiv
systemreetablering.
"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
news:47d47a95$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
> news:219a6a4c-2194-4e98-8404-2773cc84a39d@z17g2000hsg.googlegroups.com...
> Hej dw
> DELL PC
> Recovery-cd fulgte med PC
> Kernel error ( det kan jeg ikke lige huske ) Jeg har ikke set, hvad
> der sker når CD'en indsættes. Jeg har fået fortalt at den Kernel error
> kommer op og derefter "låser" PC.
>
> Han afventer besøg af en nabo der ved lidt mere om PC, det han er
> bange for er en total formattering af HD kørt på en anden PC som
> ekstern HD og derved går alle data tabt, hvilket også gælder på hans
> eksterne HD, der skulle opdeles i 2 partitioner. Jeg ved ikke hvordan
> han kører det program. Da jeg selv ikke
> har min HD partitioneret. Det jeg har sagt at måske kan HD reddes når
> de forsøges rep. fra anden PC, men jeg ved det ikke. vh Bo
>
> DELL og andre firmaer tager normalt forbehold for el-fejl, så der er nok
> intet at gøre ad den vej (har selv en Dell, men har tegnet forsikring på
> den) - geninstallering af OS via rec. kan ofte ske på to måder: 1. med en
> fuldstændig formattering 2. ved en re-installation af OS uden at data går
> tabt, men hvor OS repareres.
>
> Er harddisken gået tabt, er det en særdeles bekostlig affære at forsøge at
> få datatabene re-etableret. De fleste rigtige mænd tager ikke back-up, men
> de græder længe bagefter.
>
| |
brian (12-03-2008)
| Kommentar Fra : brian |
Dato : 12-03-08 14:19 |
|
>
>Er harddisken gået tabt, er det en særdeles bekostlig affære
>at forsøge at få datatabene re-etableret. De fleste rigtige
>mænd tager ikke back-up, men de græder længe bagefter.
>
Det kommer så sandeligt and på hvordan man skal genskabe data.
Ja det kan gøres meget dyrt hvis man går efter top experterne.
Spørg i edb grupperne.
Måske kan pc'en bootes fra anden cd / disk / usb nøgle og data kan
redes.
Måske kan den ikke bootes så ud med disk og over i en anden maskine.
Naboens knægt hen foran pc og sæt ham igang.
Det behøver altså ikke koste en formue.
| |
N/A (10-03-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 10-03-08 00:43 |
|
| |
Bo (10-03-2008)
| Kommentar Fra : Bo |
Dato : 10-03-08 01:08 |
|
On 10 Mar., 02:50, "Bo G. Christensen" <b...@greennet.gl> wrote:
> Dette svar er OT, så er der advaret !
>
> Dit spørgsmål hører retteligt til et eller andet sted i det tekniske, og har
> intet med jura at gøre, det lyder som om der ikke er en hardwarefejl, så det
> er.... tjae....
> egentligt underligt non-recoverable er vel en mangel ifølge købeloven, især
> ved et mærke som Dell, hvor recovery-systemet er leveret af sælger.
>
> Nå, til sagen.
>
> Såfremt du har data på harddisken som er vigtige for dig, skal du straks
> ophøre med at bruge maskinen og søge "kvalificeret hjælp", hvis der er data
> som er blevet slettet, så kan de genskabes lige indtil de overskrives af
> andet, så hvis du stopper med at skrive til disken forbedrer det chancerne
> for at der er noget at "genskabe".
>
> Harddisken skal ud af din maskine, og monteres på en anden maskine, hvor der
> kan skabes overblik over hvad der er på harddisken, og hvor der eventuelt
> kan køres diverse frit tilgængelige recovery programmer, som kan læse
> slettede diske.
>
> Overspil alt hvad du vil bevare til den maskine, som disken er monteret på,
> således at du får lavet en backup af dine væsentligste data, hos den der
> hjælper dig.
>
> Dernæst, hent hos producentens hjemmeside, et analyseprogram som checker
> disken, så du får fundet ud af om den har hardwarefejl, såfremt disken har
> hardware fejl eller overflade fejl, så er det indenfor garantiperioden, og
> det kan Dell næppe slippe uden om, ellers arbejd med disk producenten
> direkte,
> de fleste har et RMA system, hvor du kan anmelde at din disk er på vej, og
> at du vil have garanti.
>
> Såfremt disken hverken har fysiske overfladefejl, eller hardwarefejl, så kan
> du nu ånde lettet op, dine data er i sikkerhed.
>
> Formater nu disken, med en almindelig formaterings-kommando, på den maskine
> den er koblet op på, vær opmærksom på at du ikke må foretage
> nogen former for partitionering inden du foretager formateringen.
>
> Du står nu med en formateret harddisk, og en backup.
>
> Monter din harddisk i kabinettet, og start maskinen op med recovery-CD'en i
> cd-rom-drevet, når du bliver spurgt trykker du ifølge mine oplysninger
> på "ESC" knappen, og derefter installeres windows, så skal alle
> driver-cd'erne i een efter een, og til sidst skal du have din backup ind på
> maskinen,
> Backupen kan køres ind, hvis den er lille ved at brænde en DVD fra den
> maskine den er på, alternativt kan din harddisk jo igen pilles ud, og
> monteres
> på den maskine hvor backupen ligger, så tager overspilningen meget lidt tid.
>
> OBS !
> Husk lige mapperne der ligger under "\documents and
> settings\brugernavn\lokale indstillinger\aplication data", når du laver
> backup, det er her alle dine e-mails i outlook-express samt alt muligt
> andet sjovt er lagret. (mappen kan være skjult, så skal du slå visning af
> skjulte mapper til på "\documents and settings\brugernavn")
>
> Skulle disken have fået en overspænding, således at printet er "svedet", så
> kan dataene stadig redes, men det er ikke billigt, og er så en overvejelse
> af forholdet mellem indholdet af disken,
> og den økonomi som er nødvendig for at genskabe data'ene, typisk vil prisen
> være mellem 5-15.000,- kr. ifølge mine oplysninger, alt efter datamængde og
> andre forhold, dog har de
> fleste af de firmaer der udfører dette en "økonomi-ordning", hvor
> forundersøgelsen og oversigten over hvad der er muligt er gratis, man sender
> således disken, og får derefter en oversigt
> over hvad der kan gøres, og hvad det vil koste, og det kan man så acceptere
> eller forkaste.
>
> Juridisk, hvis du har en elskade-forsikring, og harddisken er "svedet" i
> elektroniken, så er det en forsikringssag, samme gælder hvis andre dele har
> fået overspænding, og du er forsikret.
> Mig bekendt er det dog ikke normalt at elskade-forsikring dækker dataredning
> eller økonomisk tab forbundet med tab af data.
>
> Best regards !
>
> Bo Christensen - Nuuk - Nyetableret i dataredning, og nondestruktiv
> systemreetablering.
>
> "Wilstrup" <n...@invalid.com> skrev i en meddelelsenews:47d47a95$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
> > "Bo" <solfran...@gmail.com> skrev i meddelelsen
> >news:219a6a4c-2194-4e98-8404-2773cc84a39d@z17g2000hsg.googlegroups.com...
> > Hej dw
> > DELL PC
> > Recovery-cd fulgte med PC
> > Kernel error ( det kan jeg ikke lige huske ) Jeg har ikke set, hvad
> > der sker når CD'en indsættes. Jeg har fået fortalt at den Kernel error
> > kommer op og derefter "låser" PC.
>
> > Han afventer besøg af en nabo der ved lidt mere om PC, det han er
> > bange for er en total formattering af HD kørt på en anden PC som
> > ekstern HD og derved går alle data tabt, hvilket også gælder på hans
> > eksterne HD, der skulle opdeles i 2 partitioner. Jeg ved ikke hvordan
> > han kører det program. Da jeg selv ikke
> > har min HD partitioneret. Det jeg har sagt at måske kan HD reddes når
> > de forsøges rep. fra anden PC, men jeg ved det ikke. vh Bo
>
> > DELL og andre firmaer tager normalt forbehold for el-fejl, så der er nok
> > intet at gøre ad den vej (har selv en Dell, men har tegnet forsikring på
> > den) - geninstallering af OS via rec. kan ofte ske på to måder: 1. med en
> > fuldstændig formattering 2. ved en re-installation af OS uden at data går
> > tabt, men hvor OS repareres.
>
> > Er harddisken gået tabt, er det en særdeles bekostlig affære at forsøge at
> > få datatabene re-etableret. De fleste rigtige mænd tager ikke back-up, men
> > de græder længe bagefter.
Rigtig mange TAK for alle svar, som jeg vil lade gå videre og så ikke
mere hardware"snak" i denne juridisk NG !
vh Bo
| |
Henning (11-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 11-03-08 12:26 |
|
On Sun, 9 Mar 2008 11:39:08 -0700 (PDT), Bo <solfranz47@gmail.com>
wrote:
>En bekendt købte en mærkevare-PC, hvor der på HD ligger en skjult
>partition med Windows på, der blev leveret en Recover-CD. Bekendten
>var ved at partitionere en ekstern HD med anerkendt software.
>Pludselig forsvandt EL og da EL kom tilbage kunne PC ikke startes,
>ejheller med Recover-CD, der meddeles Kernel-fejl ! Jeg er ikke
>ekspert i HD med skjult partition og da det er en helt ny PC, afviste
>forhandleren gratis rep. med den begrundelse, at han kan ikke gøre for
Forhandleren? Dell købes normalt direkte over nettet, har han talt med
deres supportafdeling?
| |
SmaRTrxxv (15-03-2008)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 15-03-08 23:21 |
|
Henning skrev:
>
> Forhandleren? Dell købes normalt direkte over nettet, har han talt med
> deres supportafdeling?
Hvordan når du frem til at det drejer sig om en Dell PC?
Thore
| |
Henning (15-03-2008)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 15-03-08 23:49 |
|
On Sat, 15 Mar 2008 23:20:52 +0100, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:
>Henning skrev:
>>
>> Forhandleren? Dell købes normalt direkte over nettet, har han talt med
>> deres supportafdeling?
>
>Hvordan når du frem til at det drejer sig om en Dell PC?
Det svarer spørger på i Message-ID:
<219a6a4c-2194-4e98-8404-2773cc84a39d@z17g2000hsg.googlegroups.com>
| |
|
|