Frisk kanin fra SuperBest
Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-08 13:30

Den var ikke helt billig (75,- for en ½ kanin) - til gengæld var den frisk
(og dermed velegnet til nedfrysning, som man skrev på etiketten ):

Stykkerne blev brunet godt af i smør/olivenolie i en stor gryde. Derefter
smed jeg en ½ flaske Royal St Vincent over (mousserende hvidvin) og toppede
op med vand.

På jagt i vindueskarmen fandt jeg en håndfuld friske krydderurter (estragon,
timian og oregano), som røg i sammen med ét etfedshvidløg skåret i passende
stykker samt salt og friskkværnet peber. Låg på og simre lige under
kogepunktet i noget under to timer.

Kødstykkerne op og ind i den lune ovn i et overdækket fad, hvorefter væden i
gryden blev reduceret til passende konsistens. Den resulterende sauce blev
smagt til med ribsgele og balsamico.

Serveret med halverede tomater med pesto på, der lige havde fået en tur i
ovnen.

Kan anbefales. Vi spiser for lidt kanin i Danmark!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Inger D.

Dato : 09-03-08 17:43

"> Kan anbefales. Vi spiser for lidt kanin i Danmark!

Ja, men for mit vedkommende er det fordi, der er så dyrt. Jeg fatter ikke
hvorfor, Det er da ret let at holde kaniner, og det kan ikke være noget
problem at få dem til at formere sig!
Når jeg en dag får plads, starter jeg min egen hjemmeproduktion i haven.

Inger D.

Fra : Søren

Dato : 09-03-08 18:36

> [...]
> blev smagt til med ribsgele og balsamico.
>
> Serveret med halverede tomater med pesto på, der lige havde fået en tur i

Lyder lækkert, jeg kommer altid til at tænke på hobbitter...

> Kan anbefales. Vi spiser for lidt kanin i Danmark!

Det er fordi kaniner er søde.
http://www.savetoby.com/

Søren

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 09-03-08 13:14

On 9 Mar., 13:29, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Den var ikke helt billig (75,- for en ½ kanin) - til gengæld var den frisk
> (og dermed velegnet til nedfrysning, som man skrev på etiketten ):

Jeg stod også og kiggede på den i Superbæstet i går og endte faktisk
med at lægge den i køledisken igen af forargelse over prisen. I Rom
får man en hel, fuldstændig friskslagtet kanin for de penge.

Uhm, jeg husker søndagene i Rom, hvor jeg kom hjem fra kirke og
"mamma" lavede Coniglio alla cacciatore - jeg elsker kanin!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-08 21:56

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg stod også og kiggede på den i Superbæstet i går og endte faktisk
> med at lægge den i køledisken igen af forargelse over prisen.

Well. Med en datter på 13, der elsker kanin, er det jo nogen gange svært at
bevare overblikket. Sjovt nok var det kalvestegen, nedsat til 300 kroner!,
der var den helt store skuffelse. Den skulle være fedtmamoreret. I
virkeligheden var den sene-mamoreret, og den endte op som et "slag", da jeg
først havde pudset den. Den smagte forøvrigt OK efter en million år i ovnen
ved 65 grader

> I Rom
> får man en hel, fuldstændig friskslagtet kanin for de penge.

Man får vel to? 75 kroner for en ½ kanin er helt urimeligt. Også selvom den
er fløjet ind fra Frankrig. Hvorfor pokker er der ikke nogle danske
fjerkræavlere, der udskifter besætningen?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-03-08 22:52

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Man får vel to? 75 kroner for en ½ kanin er helt urimeligt. Også selvom den
> er fløjet ind fra Frankrig. Hvorfor pokker er der ikke nogle danske
> fjerkræavlere, der udskifter besætningen?

Fordi den menige forbruger ikke synes det er synd at spise en kylling,
men meget synd at spise en kanin. Bare et gæt.

Mvh Trine, der gerne spiser søde rådyr, kaniner, harer og andet i den
retning. Bare hun slipper for selv at slå det ihjel.

Fra : Max

Dato : 09-03-08 23:10

Hej Jens

> Kan anbefales. Vi spiser for lidt kanin i Danmark!

Vi havde i mange år et hus på Endelave, der spiste man
ikke for lidt kanin dengang :)

--
Mvh Max

Fra : Margrete Johansen

Dato : 10-03-08 10:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Jens

> Vi havde i mange år et hus på Endelave, der spiste man
> ikke for lidt kanin dengang :)

Næh - hele Øvre flød jo med dem! Velkommen til et kært barndomsminde, og tak
Max.

Margrete www.smagsuniverset.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-03-08 09:53

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> on søndag 9. marts 2008 at 13:29
+0100 wrote:
>Kan anbefales. Vi spiser for lidt kanin i Danmark!

Fuldkommen enig. Vi har heldigvis adgang til kaniner, der er en almindelig
spise i Tyskkand hvor de fås både friske og frosne.

En god variant er at lave dem i gryde med porrer og hele skalotteløg,
masser af estragon og en smule frisk timian, hæld en flaske riesling af
hæderlig kvalitet ved, lad det simre ca. 45 minutter eller til kødet er
mørt.
Begynd med at brune kødet, tilsæt derefter vinen, smid en groftskåret
porre eller to ved, 8-10 skalotter, krydderurterne samt salt og peber og
gerne et par fed hvidløg. Server med små kartofler med skræl, der er kogt
i smør.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-03-08 09:28

On 9 Mar., 21:56, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Man får vel to? 75 kroner for en ½ kanin er helt urimeligt.

Nja, man får 1 og så lidt smådele. Så vidt jeg husker, står en frisk
kanin hos slagteren sådan noget som 8 euro. Rom er ikke, hvad der var
før euroland, rent prismæssigt. Fødevarer steg typisk med 50-100 % i
løbet af de første par år. Det samme gælder (naturligvis)
restaurantpriser.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang