Rygeloven II
Fra : Martin Z

Dato : 08-03-08 12:18

Spørgsmål kort:
Nogen der kan sige om "Rygeloven" gælder på en offentlig tilgængelig
rideskole eller evt. linke til relevant information?

Historie:
På mine døtres rideskole blev det af bestyrelsen for ca. et år siden
vedtaget at indføre indendørs rygeforbud på hele rideskolen (ikke relateret
til "Rygeloven"). Der blev så opsat ét lille skilt i en mellemgang -
problemet (for mig!) er, at ingen overholder dette forbud. Der bliver stadig
røget på livet løs (også af bestyrelsesmedlemmer), både i staldarealer, i
ridehus og i rytterstuen. Senest jeg påtalte en "rygende gruppe", at der
faktisk var rygeforbud på rideskolen, fik jeg en arrogant og beskidt
kommentar om, at det skulle jeg slet ikke blande mig i. Jeg har derfor tænkt
mig at skrive til bestyrelsen, og opfordre denne til at håndhæve
rygeforbuddet, men vil gerne lige orientere mig om "juridikken" inden jeg
sender brevet.

Pft. Martin

PS: Det skal lige siges, at både jeg og mine døtre i alle andre henseender
er meget tilfredse med rideskolen og på ingen måde er interesserede i at
"flytte".

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-03-08 13:05

"Martin Z" <nospam@nospam.com> wrote in message
> Spørgsmål kort:
> Nogen der kan sige om "Rygeloven" gælder på en offentlig tilgængelig
> rideskole eller evt. linke til relevant information?

http://www.ft.dk/doc.aspx?/Samling/20061/lovforslag/L191/som_vedtaget.htm

Ifølge §2, pkt 2 gælder den på "institutioner og skoler for børn og unge".
Jeres rideskole er så absolut dækket af loven.

Fra : Wilstrup

Dato : 09-03-08 10:54

"Martin Z" <nospam@nospam.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> opfordre denne til at håndhæve rygeforbuddet, men vil gerne
> lige orientere mig om "juridikken" inden jeg sender brevet.

Det er desværre sådanne situationer der har gjort rygeloven
nødvendig. Nogle VIL simpelthen ikke overholde noget som helst
der udfordrer deres påståede RET til at svine andre til. Det
ses ikke kun hos rygere, men også hos cyklister der kører over
fodgængerfelterne og på fortovene eller hos bilister der rask
væk taler i håndhold mobiltelefon under kørslen fordi de ikke
risikerer noget som helst (et klip i kørekortet havde været
passende i stedet for de sølle 500 kr. de kommer af med =
mindre end P-afgiften hvis man holder ulovligt.

Men du skal nok regne med at du risikerer at du må forlade
rideskolen sammen med din datter - hvis bestyrelsens medlemmer
er rygere, vil de lade sig irritere af dit brev fremfor at
gøre noget ved problemet, og da de næppe har andre klager, så
vil de sige at hvis du ikke kan lide lugten i bageriet, så kan
du jo forlade stedet.

Det er ofte først når der kommer påbud og risiko ved
forbudsovertrædelsen at det hjælper.

Fra : René Løweneck

Dato : 09-03-08 12:42

Hej Wilstrup !

> Det er ofte først når der kommer påbud og risiko ved forbudsovertrædelsen
> at det hjælper.

Ja, både røgen og foreningen ryger. Præcis som mange små foreninger allerede
har oplevet i forbindelse med rygeloven. Når f.eks. banko kunderne udebliver
fra arragementerne, så forsvinder det primære indtjeningsgrundlag og
foreningen sygner hen og dør.

Ja, rygeloven er virkelig et hit

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Bjarne

Dato : 09-03-08 15:32

René Løweneck skrev:
> [...]
> kunderne udebliver fra arragementerne, så forsvinder det primære
> indtjeningsgrundlag og foreningen sygner hen og dør.

Ja, den virker åbenbart adfærdsregulerende, hvilket jo også er lovens
formål!

Vi lever i et markedssamfund, hvor den enes død er den andens brød, og
hvor samfundet på alle områder regulerer markedet med love og regler.

Når man ændrer reglerne, er der altid nogle, som har ulempe af
ændringen, og andre, som har gavn af ændringen. Prøv selv at finde på
virksomheder, som vil have glæde af, at folk bruger penge på andet end
ryge-arrangementer. Hospitalerne vil kunne bruge deres ressourcer mere
meningsfuldt end på at forsøge at reparere folk, der begår gradvist
selvmord.

Tilsvarende er der mange erhvervsinteresser, som vil begræde, at
kunderne udebliver, hvis der bliver mere fred i verden. Men andre vil
drage fordel af fred. Så må man vælge, om man foretrækker det ene eller
det andet.

Bjarne

Fra : René Løweneck

Dato : 10-03-08 10:43

Hej Bjarne !

> Ja, den virker åbenbart adfærdsregulerende, hvilket jo også er lovens
> formål!

Kors, hvor er du naiv og enfoldig

Fra : Bjarne

Dato : 10-03-08 11:08

René Løweneck skrev:
> Hej Bjarne !

> Kors, hvor er du naiv og enfoldig

Hellere naiv og enfoldig end stupid og dumsmart

Bjarne

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-03-08 15:23

"Martin Z" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> PS: Det skal lige siges, at både jeg og mine døtre i alle andre henseender
> er meget tilfredse med rideskolen og på ingen måde er interesserede i at
> "flytte".

Selvfølgelig skal i ikke lade jeg koste rundt fordi andre ikke overholder
loven. Kontakt arbejdstilsynet i jeres område, en overtrædelse verificeret
af dem, har skolen ikke råd til mange af!
Tip dem om hvornår der er størst mulighed for at finde nogen der ikke holder
loven, de er helt hysteriske med skoler og andre steder hvor børn og unge
færdes.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 10-03-08 10:47

> Kontakt arbejdstilsynet i jeres område, en overtrædelse verificeret af
> dem, har skolen ikke råd til mange af!

Nej, få da lukket skolen så hurtigt som muligt. Det har alle da glæde af

> Tip dem om hvornår der er størst mulighed for at finde nogen der ikke
> holder loven, de er helt hysteriske med skoler og andre steder hvor børn
> og unge færdes.

En rigtig lille stikkerdreng, hva' ?

Fra : Bjarne

Dato : 10-03-08 11:13

René Løweneck skrev:

> En rigtig lille stikkerdreng, hva' ?

Jeg tror, du er gået forkert, når du vælger at skrive i
dk.videnskab.jura, selvom dine indlæg ikke har noget med jura at gøre.

Der er mange andre steder, hvor du er velkommen til at lufte dine
fordomme og gøre nar ad dem, du er uenig med.

Bjarne

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-03-08 15:22

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, få da lukket skolen så hurtigt som muligt. Det har alle da glæde af

Ja, der sorteres, dem der indordner sig, og dem der ikke gør. Jeg er normalt
ikke altid enige i de love og regler der udstikkes, men netop denne rygelov
syntes jer er god.
De personer der ikke har omtanke nok til at beskytte andre fra deres røg, og
se fordelene ved større gener ved rygning, som i sidste ende oftest ender
med nedsat forbrug af tobak, fortjener en bøde. På min arbejdsplads får man
efter 2 advarsler en fyreseddel hvis man ryger på de forbudte områder.

> En rigtig lille stikkerdreng, hva' ?

Nej, 1,96m og 112kg.

--
Langgaard, med en svigermor der har "rygerlunger", det vil sige tilkoblet
kørestol og ilt 24 timer i døgnet, alder 64 år!

Fra : S. Hansen

Dato : 10-03-08 16:10

On Mon, 10 Mar 2008 10:47:23 +0100, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Nej, få da lukket skolen så hurtigt som muligt. Det har alle da glæde af

>En rigtig lille stikkerdreng, hva' ?

Eller måske bare en person som gerne vil færdes i det offentlige forum
uden at skulle belastes af andres trang til at dø for tidligt.

Iøvrigt findes der også personer som ikke kan tåle tobksrøg, og som
planlægger efter hvor de kan færdes uden at møde tobaksrøg, men som så
bliver nødt til at finde sig i vejrtræknings problemer fordi folk ikke
kan finde ud af at følge gælden lovgivning.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:02

Jeg syntes som ryger at rygeloven er iorden,der er ikke nogen der skal
blive syge pga at jeg har en beskidt vane,når det så er sagt vil jeg
da også mene at rygere trods alt er mennesker,så hvorfor i hulen skal
de stå i stiv kuling udenfor cafer restauranter,og værtshuse man kunne
mange steder godt liige sørge for at de kunne stå i tørvejr og ryge.

/gubbi

Fra : Bjarne

Dato : 10-03-08 20:00

gubbi skrev:
> [...]
> de stå i stiv kuling udenfor cafer restauranter,og værtshuse man kunne
> mange steder godt liige sørge for at de kunne stå i tørvejr og ryge.

Vi oplevede fredag aften i London, hvordan menneskemængder bredte sig
uden for pubberne, men de så ud til at tage det med godt humør.
Vejret var dog også betydeligt mildere.

Hvis der er tilstrækkeligt behov for læ og overdækning uden for
værtshusene, vil det nok efterhånden forekomme flere steder, naturligvis
betalt via indtægterne, på tilsvarende vis som mange butikker bruger
penge på parkeringsanlæg af hensyn til kunder i bil. Det kan simpelthen
blive en naturlig del af planlægningen. Med mindre den
adfærdsregulerende virkning skulle være så effektiv, at der ikke er ret
mange rygere tilbage.

Bjarne

Fra : Frøken Jensen

Dato : 11-03-08 00:36

On 10/03/08 19:59, in article 47d5851a$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote:

<klip>
>Med mindre den
> adfærdsregulerende virkning skulle være så effektiv, at der ikke er ret
> mange rygere tilbage.

Mon dog...

Fra : N_B_DK

Dato : 12-03-08 20:54

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in message
>Med mindre
> den adfærdsregulerende virkning skulle være så effektiv, at der ikke
> er ret mange rygere tilbage.

Eller det slår komplet fejl, og folk begynder at ryge i protest over den
psykopat formaneri attitude som flere og flere folk får.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : S. Hansen

Dato : 13-03-08 09:24

On Wed, 12 Mar 2008 20:53:51 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in message
>
>Eller det slår komplet fejl, og folk begynder at ryge i protest over den
>psykopat formaneri attitude som flere og flere folk får.

Du mener folk skulle begynde at bruge 20-30 kr. dagligt bare for at
genere ikke rygere

Det tror du vel ikke selv på !

Steen

Fra : Frøken Jensen

Dato : 13-03-08 23:33

On 12/03/08 20:53, in article 47d834da$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> Eller det slår komplet fejl, og folk begynder at ryge i protest over den
> psykopat formaneri attitude som flere og flere folk får.

Mon dog det kan få nogle til at begynde at ryge :)

Fra : Frøken Jensen

Dato : 11-03-08 00:35

On 10/03/08 19:02, in article 8ltat3pqkgue974gb3lfkp2m0d0ukpha0d@4ax.com,
"gubbi" <gubbi> wrote:

> [...]
> de stå i stiv kuling udenfor cafer restauranter,og værtshuse man kunne
> mange steder godt liige sørge for at de kunne stå i tørvejr og ryge.

Kunne man ikke bygge noget skur-agtigt udenfor, som var lidt hyggeligere end
bare fortorvet, men som samtidig ikke generede nogen ?
Sådan et udvidet busskur :)

Fra : Bjarne

Dato : 11-03-08 12:43

Frøken Jensen skrev:

> Kunne man ikke bygge noget skur-agtigt udenfor, som var lidt hyggeligere end
> bare fortorvet, men som samtidig ikke generede nogen ?
> Sådan et udvidet busskur :)

Selvfølgelig kunne man det, og man kunne vælge at være velvillig m.h.t.
tilladelser m.v., og mon ikke også det sker efterhånden, hvor det er muligt?

Bjarne

Fra : Frøken Jensen

Dato : 13-03-08 23:27

On 11/03/08 12:43, in article 47d67045$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,

> Selvfølgelig kunne man det, og man kunne vælge at være velvillig m.h.t.
> tilladelser m.v., og mon ikke også det sker efterhånden, hvor det er muligt?

Jo, det tror jeg også.

Fra : N_B_DK

Dato : 12-03-08 20:55

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> wrote in message

> Kunne man ikke bygge noget skur-agtigt udenfor, som var lidt
> hyggeligere end bare fortorvet, men som samtidig ikke generede nogen ?
> Sådan et udvidet busskur :)

Hvis ikkerygerne ikke kan tåle kulden, må de jo bare blive hjemme, det er jo
deres eget valg.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-08 20:38

>Hvis ikkerygerne ikke kan tåle kulden, må de jo bare blive hjemme, det er jo
>deres eget valg.

Det er vel din spøg,ellers er du da langt ude i hampen.

/gubbi

Fra : Holm

Dato : 11-03-08 00:42

On Mar 10, 7:59 pm, Bjarne <alvar.hanso...@gmail.com> wrote:
> Vi oplevede fredag aften i London, hvordan menneskemængder bredte sig
> uden for pubberne, men de så ud til at tage det med godt humør.
> Vejret var dog også betydeligt mildere.

Andre steder i udlandet har de også været kreative
http://vip.tv2.dk/article.php/id-10754822.html?rss

/ Holm