pensionsopsparing - når en person dør før ~
Fra : Bo Braendstrup

Dato : 06-03-08 23:51

Hej gruppe

Hvad er praksis hvis en person dør inden pensionsalderen
nåes?
De fleste lønmodtagere indbetaler jo til egen pension nu om
dage.
Hvis man nu bliver kørt ned og dør, i morgen - hvor ender
så alle
pensionspengene henne?
Hos arvingerne? Hos Staten? Eller hos pensions-"firmaet"?

Jeg er ude efter generel praksis, tak.
Lovtekst(er) værdsættes også.

/Bo.

Fra : Ole C

Dato : 07-03-08 00:30

Bo Braendstrup skrev blandt andet:

> [...]
> så alle
> pensionspengene henne?
> Hos arvingerne? Hos Staten? Eller hos pensions-"firmaet"?

Jeg er ikke jurist, men ved dog, at det helt kommer an på typen af
pensionsopsparing.
Så skriv lidt mere præcist.

--
vh
Ole C

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 07-03-08 03:33

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg er ikke jurist, men ved dog, at det helt kommer an på
> typen af pensionsopsparing.
> Så skriv lidt mere præcist.

OK. Bare det der er indbetalt til ATP.
Det er jo obligatorisk.

Hvordan lyder deres standardskrivelse?

/Bo.

Kære Yvonne Båthorn

Vi ser af vores registrering at du er nybleven enke efter
Børge Båthorn, der døde
sidste onsdag.
Børge har virkelig gjort noget for at sikre jeres
pensionisttilværelse, og har sparet
rigtig mange penge sammen.
Men Børge døde i en alder af 62 år, fordi friske Jens kørte
ham ned i en fodgængerovergang.
Børge gik jo også over for grønt! Hvad kan man så forvente!?
Derfor er betingelserne for pensionsudbetaling ikke opfyldt,
og de 16.734.592 kroner
som Børge havde på pensionskontoen er nu tilfaldet vores
julefrokostarrangementshold.
Som et plaster på såret vil vi sende dig et postkort fra
vores arrangement på de vestindiske øer.
Vi har allerede fastlagt teksten: Tak Yrsa, for Birgers
bidrag. Dog ser vi os, af økonomiske
årsager, kun i stand til at sende et enkelt postkort.
Frimærker er jo dyre.

Med Venlig Hilsen
Ben Dover og C. Howitt Fields.

Fra : Ole C

Dato : 07-03-08 11:42

Bo Braendstrup skrev blandt andet:

> OK. Bare det der er indbetalt til ATP.
> Det er jo obligatorisk.

Der er tale om en ordning, som ligner den der gælder andre livrenter -
dvs. udbetaling af et fast beløb så længe du lever, selvom det samlede
beløb måske langt overskrider det du selv har indbetalt i årenes løb.
Til gengæld intet i tilfælde af død, men en ægtefælle/samlever vil få
udbetalt et engangsbeløb - og det samme gælder børn under 21.
Men kontakt ATP og få helt præcise oplysninger om din ordning - eller
bestil en adgangskode:
https://selvbetjening.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&Area=privat&ExpandAlias=Privat-logon&Src=/wrr/AtpLogon/LoginServlet
- så du selv kan logge på og se tallene.
--
vh
Ole C

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-03-08 11:55

"Ole C" <ocl@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message

> Men kontakt ATP og få helt præcise oplysninger om din ordning - eller
> bestil en adgangskode:

www.pensionsinfo.dk kan man se alle ens ordninger på en gang - også ATP.
Kræver f.eks. digital signatur.

Kun få pensionsordninger er endnu ikke med og de kommer næsten alle med i
2008.

Fra : Ole C

Dato : 07-03-08 12:14

Uffe Kousgaard skrev blandt andet:

> På www.pensionsinfo.dk kan man se alle ens ordninger på en gang -
> også ATP. Kræver f.eks. digital signatur.
>
> Kun få pensionsordninger er endnu ikke med og de kommer næsten alle
> med i 2008.

Mærkværdigvis er den "særlige pensionsopsparing", SP, ikke med endnu - i
hvert fald ikke i mit tilfælde

--
vh
Ole C

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-03-08 12:22

> Mærkværdigvis er den "særlige pensionsopsparing", SP, ikke med endnu - i
> hvert fald ikke i mit tilfælde

Den er netop én af dem, der mangler.