Fortrydelsesret & forsendelsesgebyrer
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 06-03-08 22:05

Jeg har bestilt og modtaget en vare fra en internetbutik. Varen er
ikke hvad jeg havde ventet, så den skal tilbage under brug af
fortrydelsesretten.

Som en del af handlen er der blevet pålagt et "forsendelsesgebyr" på
DKK 75. Dette gebyr har ikke noget med porto at gøre -- butikken
forlanger det også ved afhentning i butikken.

Varen som returneres udgør hele den oprindelige ordre.

Jeg kan ikke blive klog på, om jeg skal have dette
"forsendelsesgebyr" retur. Google svarer sådan lidt i øst og lidt i
vest, og gennemlæsning af Forbrugeraftaleloven gør mig ikke
umiddelbart klogere.

Er der nogen der kender detaljerne og som evt. kan henvise til
paragrafferne?

(Bare lige for at gøre det klart: Jeg er helt med på at jeg skal
betale forsendelsen ved returneringen. Spørgsmålet handler om det
gebyr der blev pålagt da varen blev send til mig).

Mvh

/ Carsten

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-08 22:49

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> af Forbrugeraftaleloven gør mig ikke umiddelbart klogere.
>
> Er der nogen der kender detaljerne og som evt. kan henvise til

Du skal have det fulde beløb incl. fragt og gebyrer tilbage
<http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/godskik/
saerlige-omraader/internet/net-tjek-dk/neterhverv/fortrydelsesret/
virkningen-af-fortrydelse/tilbagebetaling-af-evt-modtagen-betaling/>

Forbrugerombudsmanden har for nylig kørt en oplysningskampagne overfor
netbutikkerne om dette spørgsmål.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-08 22:49

Carsten Pedersen skrev:

> Jeg kan ikke blive klog på, om jeg skal have dette
> "forsendelsesgebyr" retur.

Det skal du. Lov om forbrugeraftaler siger:

§ 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2,
   nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare
   eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende
   ikke gøre krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.

Han kan altså ikke holde gebyrer ude af tilbagebetalingen. Senere
i § 21 står der at tilbagebetalingen skal ske senest 30 dage
efter at han har modtaget varen retur.

--
Bertel

Fra : JL

Dato : 08-03-08 22:42

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Han kan altså ikke holde gebyrer ude af tilbagebetalingen. Senere
> i § 21 står der at tilbagebetalingen skal ske senest 30 dage

Er der nogen af jer der kender en netbutik der overholder dette?

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-03-08 22:57

JL wrote:

> Er der nogen af jer der kender en netbutik der overholder dette?

Dem som har E-mærket (ellers mister de hurtigt mærket).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-08 23:41

Jesper Lund skrev:

> Dem som har E-mærket (ellers mister de hurtigt mærket).

E-mærket er ikke de pixler vær det er skrevet med. Det er givet
til en butik der ifølge eget udsagn slet ikke driver nethandel.

Kender du et eksempel på at nogen har mistet det?

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-03-08 23:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> E-mærket er ikke de pixler vær det er skrevet med. Det er givet til en
> butik der ifølge eget udsagn slet ikke driver nethandel.
>
> Kender du et eksempel på at nogen har mistet det?

GoBlue
<http://www.presswire.dk/presscenter/show.asp?obj=1&id=24871&pbid=185>

Derudover var E-mærket for GetMore (vist nok) suspenderet i en periode.
Jeg tror ikke at de vil acceptere et medlem, som ikke tilbagebetaler det
fulde beløb.

--
Jesper Lund