Vedr. reklamation af sofa
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 19:59

Min hustru og jeg købte i juni måned en sofa !
Da vi får den hjem, bemærker vi et par fejl ved den ( slappe fjedre og fejl
i stoffet ) vi klager selvfølgelig over dette og får efter 4½ månedes venten
skiftet sofaen ud, men med en der også har defekter ( træet på undersiden er
flækket, der mangler en stor flis af den )

Igen meddeler vi firmaet at dette ikke er iorden .. efter 1 måned får vi et
fragt brev om at vi får en halv sofa leveret ( men den forkerte halvdel ) så
vi ringer ...igen... for at meddele at vi ikke ønsker den forkerte
halvdel..og er det den 6 marts og vi hører ikke mere fra firmaet...hvad kan
vi gøre rent juridisk ? kan vi tvinge dem til at tage sofaen tilbage eller
andenr ?

Mvh

Anders Skalsted

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-03-08 01:43

On 6 Mar., 19:59, "Gastro" <info(a)gastromad.dk> wrote:

> [...]
> vi gøre rent juridisk ? kan vi tvinge dem til at tage sofaen tilbage eller

Det kan I absolut. Sælger har forsøgt at afhjælpe, og det er ikke
lykkedes ham inden for rimelig tid. Det giver dig ret til at hæve
handlen, hvis I ønsker det.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 18:30

"Kevin Borbye Edelvang" wrote in message

Det kan I absolut. Sælger har forsøgt at afhjælpe, og det er ikke
lykkedes ham inden for rimelig tid. Det giver dig ret til at hæve
handlen, hvis I ønsker det.

super mange tak for svaret !

hvilken lovhenvisning skal vi bruge når vi kontakter dem i morgen formiddag
( Idemøbler hillerød )

Anders Skalsted

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 07-03-08 11:40

On 7 Mar., 18:30, "Gastro" <info(a)gastromad.dk> wrote:

Købelovens § 78, hvoraf det fremgår, at du ved en mangel bl.a. kan
vælge at ophæve købet. Dette kan sælger som udgangspunkt imødegø ved
at afhjælpe manglen inden for rimelig tid, hvilket sælger ikke har
formået i dette tilfælde. Sagen ligger lige til højrebenet.

Du kan læse Købeloven her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
- paragrafferne fra 75a og frem er de relevante.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Holm

Dato : 08-03-08 11:29

kan vi tvinge dem til at
> tage sofaen tilbage eller andenr ?

I har helt sikkert retten på jeres side, men at tvinge uvillige firmaer er
MEGET svært.
Selv efter en eventuel vunden retssag, er der jo ingen der siger at firmaet
efterlever dommen.
Forsøg et par gange med overbevisende vendinger overfor firmaet - virker det
ikke, så drop det. Jeres bekymringer ved en eventuel sag kan meget hurtigt
overstige bekymringerne ved en smådefekt sofa.
Jeg kender så udemærket frustrationen, men egen erfaring siger, at man ikke
skal bruge alt for meget energi på sådanne sager.

Mvh
Peter

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-03-08 06:37

On 8 Mar., 11:29, "Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com>
wrote:

> [...]
> MEGET svært.
> Selv efter en eventuel vunden retssag, er der jo ingen der siger at firmaet

Der tager du fejl. I Danmark har vi noget, der hedder kongens foged.
Hvis ikke en forretningsdrivende efterkommer domstolens ord, kommer
fogeden og henter pengene.

> Forsøg et par gange med overbevisende vendinger overfor firmaet - virker det
> ikke, så drop det. Jeres bekymringer ved en eventuel sag kan meget hurtigt
> overstige bekymringerne ved en smådefekt sofa.

Jeg er helt uenig. Havde der været tale om et mindre møbelfirma, der
efterfølgende var gået konkurs eller en handel mellem private ville
jeg være tilbøjelig til at give dig ret. I dette tilfælde er der tale
om en større møbelkæde, som uden tvivl er til at tale med. Og hvis de
ikke er, så er der jo lige Forbrugerklagenævnet at gå om ad inden man
kommer så vidt som til en retssag.

Et godt råd er imidlertid at gå til en ledende skikkelse, hvis ikke
"manden på gulvet" kommer ud af stedet. Har selv prøvet det med en
defekt hvidevare, og så snart jeg kom til at tale med kædekontoret,
nærmest hoppede og sprang de for mig.

> Jeg kender så udemærket frustrationen, men egen erfaring siger, at man ikke
> skal bruge alt for meget energi på sådanne sager.

Man skal bare vide, hvad man gør, og ikke ryste på hånden. Og så evt..
dukke op med et udkast til en stævning, hvis de ikke makker ret.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Holm

Dato : 09-03-08 20:12

> Der tager du fejl. I Danmark har vi noget, der hedder kongens foged.
> Hvis ikke en forretningsdrivende efterkommer domstolens ord, kommer
> fogeden og henter pengene.

Det er desværre en meget naiv tro.
Jeg kan bevidne dette med en vunden fogedretssag, hvor skyldner
efterfølgende blot undlader at efterleve den aftalte betalingsordning.
Fogedretten gør intet i en sådan sag. Der kommer altså ikke nogen foged med
cowboyhat og pumpgun og skraber penge ind bare forfi domstolen har talt.

> Man skal bare vide, hvad man gør, og ikke ryste på hånden. Og så evt.
> dukke op med et udkast til en stævning, hvis de ikke makker ret.

Hjælper intet, hvis manden ikke betaler.

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-08 00:01

Peter Holm skrev:

> Det er desværre en meget naiv tro.

Jeg har fået en beskrivelse af hvordan fiskere i Nordjylland
tackler fogedens besøg. Det skal altid meldes i forvejen, og så
lemper de alt værdifuldt over til naboen, og når fogeden så
tropper op, er der kun det i hjemmet som han ikke må gøre udlæg
i.

Om det passer, ved jeg ikke ...

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-03-08 15:01

On 9 Mar., 20:12, "Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com>
wrote:

> Det er desværre en meget naiv tro.
> Jeg kan bevidne dette med en vunden fogedretssag, hvor skyldner
> efterfølgende blot undlader at efterleve den aftalte betalingsordning.
> Fogedretten gør intet i en sådan sag.

I sådan et tilfælde bør du klage. I sidste ende skal fogedretten
foretage fogedforretning (evt. med politiets hjælp) i et forsøg på at
finde penge eller ting, der kan gøres udlæg i, på skyldners
forretningssted eller bopæl.

Det er klart, at er der ingen penge at komme efter, kan fogedretten
intet stille op. De har efterhånden også begrænsede muligheder for at
gøre udlæg hos private, men hos et stort firma som Idemøbler, som der
er tale om her, burde det ikke være umuligt at finde genstande, der
kunne realiseres svarende til værdien af en sofa :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Holm

Dato : 09-03-08 23:23

> [...]
> foretage fogedforretning (evt. med politiets hjælp) i et forsøg på at
> finde penge eller ting, der kan gøres udlæg i, på skyldners

Jeg er ikke jurist og kender ikke fogedrettens pligter.
Jeg spørger derfor oprigtigt - Mener du seriøst, at fogedretten SKAL tage ud
på skyldners adresse (http://www.manifezt.dk/, Sct. Mathias Gade 76. 8800
Viborg) og forsøge at indkræve pengene i en sag hvor skyldner ikke har
efterlevet fogedretsdommen? Eller synes du blot at det ville være dejligt
hvis det forholdt sig således? (det synes jeg da bestemt også).

Mvh
Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-03-08 04:22

Den 09-03-08 23.22 skrev Peter Holm følgende:

> [...]
> på skyldners adresse (http://www.manifezt.dk/, Sct. Mathias Gade 76. 8800
> Viborg) og forsøge at indkræve pengene i en sag hvor skyldner ikke har

Ja, det hedder en udkørende fogedforretning. Du kan læse lidt om
fogedforretninger, herunder udkørende fogedforretning, her:
http://www.flere-penge.dk/Fogedforretning.htm

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : phc

Dato : 10-03-08 03:03

On 10 Mar., 04:21, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Ja, det hedder en udkørende fogedforretning. Du kan læse lidt om
> [...]

Tak for linket.
jeg må sige, at det er umådelig kompliceret at gennemskue reglerne og
i hviklen rækkefølge man skal gøre tingene.
Sagen er omtaler er gennemført som 'Forenklet inkasso' uden jeg har
brugt en advokat ved fogedretsmødet.
Ved fogedretsmødet blev der lavet udlæg i debitors bil og en
afdragsordning blev lavet.
Senere viser dig sig, at debitor ikke efterkommer afdragsordeningen,
og desuden viser dig sig, at retten i Viborg har ladet skyldner lave
udlæg i en bil, som retten allerede ved skyldner har brugt som udlæg
mange gange mere end dens værdi.
Retten i Viborg fortæller mig nu, at eneste mulighed for mig er at
begære tvangsauktion over bilen. de fraråder dog dette, det jeg helt
sikkert ingen penge for ud af det, da der er mange i kø foran mig.

Hvordan kan jeg dreje denne sag rundt til en 'udekørende
fogedforretning' hvor fogeden kører ud på virksomhedens adresse og
afhenter værdierne jævnfør nedenstående beskrivelse?
Skal jeg køre fogedretssagen forfra med en ny indgangsvinkel eller kan
jeg forlange at retten laver udekørende fogedforretning på baggrund af
den allerede afsluttede sag?

Udkørende fogedforretning
Om udkørende fogedforretning

En udkørende fogedforretning vil sige, at fogedretten afholder
fogedforretningen på et andet sted end i fogedrettens lokaler. Normalt
betyder det, at fogedforretningen bliver afholdt i Deres hjem eller på
et eventuelt forretningssted. Som skyldner kan De ikke nægte fogeden
eller kreditor adgang til Deres hjem. Derudover gælder de samme
regler, som hvis mødet afholdes i fogedretten. Dvs. De har pligt til
at være til stede, og De har pligt til at tale sandt.
Hvordan en udkørende fogedforretning foregår

Ved en udkørende fogedforretning kommer fogeden og kreditoren ud til
Deres bopæl eller det sted, fogedretten har bestemt. Desuden kommer
der en låsesmed med, og i visse tilfælde kommer der også flyttemænd og
politibetjente med. De har pligt til at deltage i fogedforretningen,
der foregår ligesom et almindeligt fogedretsmøde.

Hvis De ikke kan betale det skyldte beløb, foretager fogedretten udlæg
i Deres ejendele. Der gælder de samme regler om, hvilke genstande der
kan foretages udlæg i, som ved en almindelig fogedforretning. I visse
tilfælde tager fogedretten straks genstandene i sin besiddelse. Dvs.
at flyttemændene straks tager tingene med.

Peter