Hvad gør vi egentlig?
Fra : Kim2000

Dato : 06-03-08 18:27

Jeg har en nabo som jeg trives rigtig godt med og omvendt. Altså er alt fryd
og lykke. Men:

For 10-20 år siden er der bygget et fyrrum som faktisk rager 20 cm over på
min grund, naboen og jeg er begge enige om det, altså at det rager 40 cm
over på min grund (faktisk 21,2 cm for at være præcis), vi er også enig om
det ikke er et problem.

Men hvordan får vi nemt gjort det officielt, sådan at naboen slipper for
problemer, når/hvis der sker et salg? Fyrrummet er helt klart ulovligt efter
de nuværende regler, da det både overskrider skellet og er 2,10 cm højt. Som
sagt er det ikke noget problem nu, men det er vel også nu man skal sørge for
at sikre sig, det kan jeg jo godt forstå de tænker.

mvh
Kim

Fra : Bo

Dato : 06-03-08 12:22

On 6 Mar., 19:26, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> [...]
> sagt er det ikke noget problem nu, men det er vel også nu man skal sørge for
> at sikre sig, det kan jeg jo godt forstå de tænker.

Henvend jer til en landinspektør så klarer han resten med den
myndighed der har givet ham beskikkelse, nemlig http://www.kms.dk
Kort- & Matrikelstyrelsen ! vh Bo

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-03-08 20:31

On Thu, 6 Mar 2008 18:26:41 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>sagt er det ikke noget problem nu, men det er vel også nu man skal sørge for
>at sikre sig, det kan jeg jo godt forstå de tænker.

Tinglysning ?

Nu er du sikker på det med de 21,2 cm. ?
Skælpæle står de rigtige steder ?
Landmåler har opmålt det ?

/Hans

Fra : Fred Thiesen

Dato : 08-03-08 12:12

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i melding
> [...]
> højt. Som sagt er det ikke noget problem nu, men det er vel også nu man
> skal sørge for at sikre sig, det kan jeg jo godt forstå de tænker.

Bare af ren nysgerrighed samt et fromt ønske om at klare det samme:

Hvordan måler man skælgrænser og højde på et fyrrum med mm-nøjagtighed?

mvh

FredT

Fra : Kim2000

Dato : 08-03-08 13:05

"Fred Thiesen" <fred-thi@online.no> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i melding

> Bare af ren nysgerrighed samt et fromt ønske om at klare det samme:
>
> Hvordan måler man skælgrænser og højde på et fyrrum med mm-nøjagtighed?

Der er nogle fixpunkter, som vi har fundet og målt udfra dem. Ganske enkelt
med en snor fra den ene ende til den anden. Højde har vi egentlig bare taget
en tommelstok og målt fra jorden og op til det højeste punkt, det er ikke
sikkert det er den rigtige måde at gøre det på, men det er sådan vi har
gjort det. Men vi tager nu kontakt til en landmåler, så der kan blive orden
i sagerne. Det er også muligt vi bare har målt forkert, men vi er i hvert
fald enig om hvor grænserne går.
mvh
Kim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-03-08 13:33

On Sat, 8 Mar 2008 13:04:53 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>i sagerne. Det er også muligt vi bare har målt forkert, men vi er i hvert

Enighed er fint så længe den er tilstæde.

Det korrekte er som flere har påpeget at få en landinspektør til at
måle for jer.

Det kan ikke udelukkes at de fixpunkter i benytter ikke står korrekt,
Der skal ikke flyttes ret meget på dem før det får store konsekvenser
for bygninger/ting der tilsyneladende står i skellet.

I ved pt. at der er noget der ikke med 100% sikkerhed er som i troede
det skulle være.

Få det korrekt opmålt og hvis naboenes bygninger står på enes grund er
det smart at få det tinglyst medens enighed er tilstæde.

I kan stille jer i skellet og starte med at synge "Hvem skal nu betale
....." (Den gode landinspektør og tinglysningskontoret arbejder ikke
gratis)

/Hans

Fra : Bo

Dato : 08-03-08 04:53

On 8 Mar., 13:11, "Fred Thiesen" <fred-...@online.no> wrote:
> [...]
>
> Bare af ren nysgerrighed  samt  et fromt  ønske om at  klare det samme:
>
> Hvordan måler man skælgrænser og højde på et fyrrum med mm-nøjagtighed?

Skelgrænser har landinspektørerne nogle fix-punkter placeret rundt
omkring i landskabet (de må ikke fjernes)
udfra fix-punkterne til måling bruger de deres proffessionelle
målegrej (ej købt i Aldi eller Lidl)
skulle hilse og sige at uddannelsen på Aalborg- og København
Universiteter er krævende, man skal være matematiker til
fingerspidserne.
vh Bo