Skat af gratis arbejde
Fra : ennenn2@gmail.com

Dato : 06-03-08 00:30

Først en undskyldning: Dette er et anonymt indlæg. Normalt synes jeg,
det er kujonagtigt at lave anonyme indlæg, men i dette tilfælde er jeg
nødt til at give nogle oplysinger om mine private økonomiske forhold,
som jeg ikke ønsker at udbasunere til højre og venstre. Så jeg beder
jer: Bær over med min anonymitet.

Og så til sagen:

Jeg er i færd med at etablere mig som selvstændig rådgivende ingeniør
- altså med en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg har imidlertid en personlig formue på adskillige millioner kroner,
og jeg har egentlig ikke brug for at tjene flere penge. Derfor har jeg
tænkt mig, at en meget stor del af mit arbejde skal være "pro
bono" (altså gratis) arbejde for små velgørende organisationer, der
normalt ikke har råd til at købe rådgivning. (Der er altså ikke tale
om, at jeg tager arbejde fra andre.)

Men det er åbenbart ikke så nemt. Flere af mine venner plus min
revisor har sagt, at jeg kan få skattevæsenet på nakken, hvis jeg
arbejder gratis. Så mange vennetjenester vil de ikke acceptere.
Skattevæsenets ræsonnement vil være: "Du har udført arbejde for
100.000 kroner for organisation X, men du har ikke taget dig betalt
for arbejdet, så du har reelt foræret organisationen de 100.000
kroner. Men så store gaver kan du ikke trække fra på selvangivelsen,
så nu bliver du sat i skat af en indtægt på 100.000."

Med andre ord: Jeg skal betale skattevæsenet for at få lov til at
hjælpe andre mennesker.

Hvad gør jeg?

Er der en eller anden paragraf i en eller anden lov, der kan redde
mig? Eller er jeg virkelig nødt til at betale adskillige tusinde
kroner til skattevæsenet, bare fordi jeg ønsker at arbejde uden
beregning for nogle små, fattige velgørende organisationer?

NN

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-03-08 08:46

ennenn2@gmail.com skrev:
> [...]
> kroner. Men så store gaver kan du ikke trække fra på selvangivelsen,
> så nu bliver du sat i skat af en indtægt på 100.000."

Det er så heldigvis ikke korrekt.

Hvis - og jeg siger udtrykkeligt *hvis* - du måtte være så uheldig, at
skattefars øjne faldt på dit gratis arbejde, så vil det aldrig være dig
som giver, der bliver beskattet.

Dit gratis arbejde vil i værste fald blive betragtet som en gave - men i
så fald vil det være *modtager* af gaven, der beskattes, ikke giveren.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : ennenn2@gmail.com

Dato : 06-03-08 00:57

On Mar 6, 8:46 am, Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk>
wrote:
> Dit gratis arbejde vil i værste fald blive betragtet som en gave - men i
> så fald vil det være *modtager* af gaven, der beskattes, ikke giveren.

Er du sikker? Hvis jeg var maler, ville skattevæsenet da vist ikke se
med milde øjne på, at jeg rendte rundt og malede gratis i hele
nabolaget. Der er da vist grænser for hvor mange vennetjenester man må
yde. Også selv om man ikke modtager nogen modydelser.

NN

Fra : xxxfoo

Dato : 06-03-08 01:18

On 6 Mar., 08:57, enne...@gmail.com wrote:

[klip]

> [...]
> nabolaget. Der er da vist grænser for hvor mange vennetjenester man må
> yde. Også selv om man ikke modtager nogen modydelser.

Ensidigt udførte vennetjenester giver intet grundlag for beskatning
hos yderen, jf. Jan Pedersen m.fl., "Skatteretten 1", s. 168.

Da der er grænser for, hvilke gaver og hvor meget en gave kan
fradrages i dine rigtige indtægter, er der selvfølgelig dér en
skattemæssig konsekvens. Men vennetjenestens værdi vil aldrig blive
skatteretlig relevant i den forstand, at din skattepligtige indtægt
forhøjes tilsvarende.

Altså, hvis du har realiseret "en ægte" indtægt (penge i hånden) på
100.000 så skal du selvsagt svare skat af denne. Hvis du ved siden af,
ensidigt har udført vennetjenester af en værdi på 100.000 kr. har du
ikke derved haft en skattepligtig indtægt på 200.000 kr. På den anden
side har du som udgangspunkt ikke mulighed for at fradrage
vennetjenestens værdi som gave, så du er stadig skattepligtig af
100.000.

Fra : ennenn2@gmail.com

Dato : 06-03-08 01:29

On Mar 6, 9:18 am, xxxfoo <xxx...@gmail.com> wrote:
> Ensidigt udførte vennetjenester giver intet grundlag for beskatning
> hos yderen, jf. Jan Pedersen m.fl., "Skatteretten 1", s. 168.

Tusind tak! Hvis det forholder sig sådan, burde jeg være på den sikre
side.

NN

Fra : K_N

Dato : 06-03-08 09:33

<ennenn2@gmail.com> wrote in message
> [...]
> hos yderen, jf. Jan Pedersen m.fl., "Skatteretten 1", s. 168.

Tusind tak! Hvis det forholder sig sådan, burde jeg være på den sikre

Det er nok en forhastet beslutning at stole 100% på, hvad der bliver sagt
herinde af en flok pseudo-jurister. Jeg ville nok lytte mere til min
revisor - og evt. sende en forespørgslen til selve ondets rod - SKAT - for
at få et mere endegyldigt svar.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 09:30

<ennenn2@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

---
Hvad med at etablere en forening, som yder gratis rådgivning? Så kan du have
din biks ved siden af og fakturere som normalt.
Mvh Tommy

Fra : alexbo

Dato : 06-03-08 09:58

<ennenn2@gmail.com> skrev

>Men det er åbenbart ikke så nemt. Flere af mine venner plus min
>revisor har sagt, at jeg kan få skattevæsenet på nakken, hvis jeg
>arbejder gratis.

Jeg synes du skal skifte revisor, selv om han måske er gratis er han ikke
pengene værd.
Dette land er fyldt med mennesker der arbejder frivilligt, Spejderledere,
Røde Kors medarbejdere, idrætsledere, overalt i landet knokler frivillige
hver dag uden at SKAT blander sig, stort set ingen foreninger kunne overleve
uden frivillige.

Om du udfører rådgivende arbejde eller slår græsset på fodboldbanen er
ganske ligegyldigt.

Selv disse nyhedsgrupper er ganske skattefri både for skribent og læser,
tusindvis at mere eller mindre gode råd strømmer ud over det ganske land
hver dag, uden at SKAT løfter et øjenbryn.

Jeg synes du skal spørge din revisor om hvilken paragraf i ligningsloven
der giver SKAT mulighed for at beskatte frivilligt ulønnet arbejde.

mvh
Alex Christensen

Fra : dw

Dato : 06-03-08 15:58

alexbo skrev:
> [...]
>
> Jeg synes du skal spørge din revisor om hvilken paragraf i ligningsloven
> der giver SKAT mulighed for at beskatte frivilligt ulønnet arbejde.

Hvis han har et firma, som leverer en ydelse til xxxx kr, men han
jævnligt giver gratis ydelser af samme type, så kan man ryge i problemer.
Det er hele den med "maleren må ikke male naboens entre gratis, men
mekanikeren må godt gøre det".
Opret da en forening hvis du ikke vil tjene penge på rådgivningen.

Fra : alexbo

Dato : 06-03-08 17:29

"dw" skrev

> Hvis han har et firma, som leverer en ydelse til xxxx kr, men han jævnligt
> giver gratis ydelser af samme type, så kan man ryge i problemer.

Sludder, desuden må maleren godt male naboens entre gratis, og mekanikeren
må lave hans bil, sålænge det er ulønnet.
Derimod må mekanikeren og maleren ikke bytte arbejde så de begge arbejder
for den anden, derved får den der arbejder en løn, han får et formuegode ved
hjælp af det arbejde den anden laver.
Der er forskel på frivillig ulønnet arbejde og en naturalieøkonomi hvor man
arbejder for hinanden på en byttebasis.

Det er noget svært at finde nogle paragraffer der viser at noget ikke er
forbudt, så det ville være rart hvis de der mener at det er forbudt eller
skattepligtigt, at de henviste til en relevant paragraf.

En vognmand kan sagtens køre gratis til Rumænien med tøj til børnehjem, uden
at blive beskattet af det, selv han til daglig sælger vognmandsydelser.
En gartner kan uden problemer ordne fodboldkluppens anlæg uden vederlag,
selv om
han sælger gartnerydelser til hverdag.
Man kan oven i købet få forskellige skattefri godtgørelser, det er bare at
google efter frivilligt arbejde, så vælter det frem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-03-08 17:33

> [...]
> at blive beskattet af det, selv han til daglig sælger vognmandsydelser.
> En gartner kan uden problemer ordne fodboldkluppens anlæg uden vederlag,

Klart nok.
Fuldstændig ligesom advokater kan yde gratis retshjælp i de ordninger, der
findes med dette

/Per

Fra : xxxfoo

Dato : 06-03-08 02:31

On 6 Mar., 09:33, "K_N" <denherrammering...@mail.dk> wrote:

[klip]

> Det er nok en forhastet beslutning at stole 100% på, hvad der bliver sagt
> herinde af en flok pseudo-jurister.

Retfærdigvis så henviste jeg til hovedværket inden for dansk
skatteret, der er skrevet af de førende skatteretseksperter i Danmark.

[klip]

> Jeg ville nok [...] sende en forespørgslen til selve ondets rod - SKAT - for
> at få et mere endegyldigt svar.

Enig. Men indtil videre kan I lige skimme denne afgørelse

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1540517&chk=201705#pos

Fra : ennenn2@gmail.com

Dato : 06-03-08 02:53

On Mar 6, 10:30 am, xxxfoo <xxx...@gmail.com> wrote:
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1540517&chk=201705#pos

Jamen, i det dokument står der bl.a.:

"Vennetjenester skal ydes uden for erhvervslivet og indenfor
privatsfæren, og de skal være af uformel og ikke-kommerciel natur."

Det gratis arbejde, jeg har tænkt mig at lave, falder i så fald ikke
ind under "vennetjenester". Jeg er jo netop rådgivende ingeniør og
yder mine gratis ydelser inden for den branche, jeg er ekspert i. Det
kan derfor ikke siges at være inden for privatsfæren, ej heller at de
er af uformel natur.

I stedet bliver der tale om gratis ydelser i større omfang over for
velgørende organisationer, som jeg etablerer en samabejdsaftale med.

Kan jeg så stadig gå fri?

Sprøgsmålet drejer sig vel egentlig basalt om følgende: Uden for
privatsfæren giver X en større gratis ydelse til Y uden at modtage
modydelser. Hvem er skattepligtig af denne ydelse? X, Y eller begge?
(Det rimelige svar bør være Y, og hvs Y så er en almennyttig
organisation slipper de også for skat.)

NN

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-03-08 10:56

<ennenn2@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Med andre ord: Jeg skal betale skattevæsenet for at få lov til at
>hjælpe andre mennesker.

Jeg er enig i det svar du allerede har fået, så nej til den del.

Jeg ser dog en anden ting, som kan blive et problem for dig. Jeg tvivler på
at Skat vil annerkende at der er tale om en "virksomhed", hvis du arbejder
gratis. Der skal bla. være udsigt til en indtægt, og der skal være flere
kunder, før der er tale om en virksomhed efter Skat´s definitioner. Jeg
tvivler derfor på at de vil godkende fradrag dine udgifter til at drive
virksomhed når din tanke er at "en meget stor del af mit arbejde skal være
pro bono (altså gratis)".

Fra : xxxfoo

Dato : 06-03-08 03:30

On 6 Mar., 10:52, enne...@gmail.com wrote:

[klip]

> Kan jeg så stadig gå fri?

Ved nærmere eftertanke var det måske den mest illustrative afgørelse,
da kernen i den sag var om modtagelsen af en vennetjeneste var
skattefri, hvilket den som udgangspunkt næppe synes at være, når
ydelsen i øvrigt må betragtes som kommerciel.

Men jeg vil dog stadig fastholde, giveren af en vennetjeneste eller af
en gratis men professionel rådgivningsydelsen ikke er bliver
skattepligtig af en fiktiv indtægt svarende til værdien af ydelsen, i
hvert fald så længe, at den ikke ydes i et interessefælleskab med
modtageren.

Tjek med skat for en sikkerheds skyld. Eller ved skatteafdelingen hos
et anerkendt revisions- eller advokatfirma.

Fra : T.S. Grautsch von Bu~

Dato : 06-03-08 18:00

"xxxfoo" <xxxfoo@gmail.com> wrote in message
> On 6 Mar., 10:52, enne...@gmail.com wrote:
[...]
> Tjek med skat for en sikkerheds skyld. Eller ved skatteafdelingen hos
> et anerkendt revisions- eller advokatfirma.

Udtalelser fra skat eller andre er ikke bindende.

Fra : Fly Christensen

Dato : 06-03-08 18:11

T.S. Grautsch von Buster wrote:
> "xxxfoo" <xxxfoo@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Udtalelser fra skat eller andre er ikke bindende.

Med mindre at det er lavet om, kan man for at mindre beløb få en
bindende udtalelse, som skat skal holde sig til. Vil de lave om på det,
skal de meddele det rettidigt. De kan ikke gøre det med bagudvirkende kraft.

Fly

Fra : ennenn2@gmail.com

Dato : 06-03-08 09:13

alexbo skrev:
> Hvis han har et firma, som leverer en ydelse til xxxx kr, men han
> jævnligt giver gratis ydelser af samme type, så kan man ryge i problemer.

Hvorfor må advokater så lave pro bono-arbejde? I deres tilfælde er der
jo netop tale om at lave arbejde af præcis samme art som normalt, men
de tager ikke penge for det.

Det er jo også helt normalt at virksomheder giver rabat til visse
kunder. Hvor meget rabat må man så give? 75%? 90%? 100%?

> Det er hele den med "maleren må ikke male naboens entre gratis,

Jamen, hvem er det der bliver sat i skat af arbejdet? Er det maleren
der bliver beskattet af en løn han ikke får udbetalt, eller er det
naboen der bliver beskattet af en ydelse han rent faktisk modtager?
(Eller er det dem begge?)

> Opret da en forening hvis du ikke vil tjene penge på rådgivningen.

Det forstår jeg ikke. Hvorfor må jeg ikke arbejde gratis for
organisation X (min oprindelige målgruppe), men jeg må godt arbejde
gratis for organisation Y (den forening du foreslår mig at oprette)?

NN

Fra : ennenn2@gmail.com

Dato : 06-03-08 09:15

On Mar 6, 5:13 pm, enne...@gmail.com wrote:
> alexbo skrev:

Undskyld fejlcitering. Det var "dw" der skrev det.

NN

Fra : Thomas Holm Jensen

Dato : 06-03-08 18:16

Hej

Hvis jeg var dig ville jeg bede om bindende forhåndsbesked fra SKAT. Så er
du helt på den sikre side.

mvh

Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-03-08 21:33

ennenn2@gmail.com skrev den 06-03-2008 08:29:
> [...]
> nødt til at give nogle oplysinger om mine private økonomiske forhold,
> som jeg ikke ønsker at udbasunere til højre og venstre. Så jeg beder

det er bare i orden.

> Og så til sagen:

> Hvad gør jeg?

Du skriver en meget præcis arbejdsbeskrivelse af, hvordan du har tænkt
dig at give dit arbejde gratis til organisationerne.

Denne arbejdsbeskrivelse sender du til SKAT's afdeling for

Bindende Svar.

Såfremt det bindende svar falder ud til din tilfredshed (at du kan
arbejde gratis), jamen så hold dig indenfor arbejdsbeskrivelsen, så vil
hverken du eller organisationen blive beskattet af din aktivitet.

Bindende svar koster dig 300 kroner.

Og hvis du gør det gennem revisor, så vil revisoren blive opkrævet 9600
kroner og naturligvis fakturere det videre til dig.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-08 22:41

Carsten Riis wrote:

> Og hvis du gør det gennem revisor, så vil revisoren blive opkrævet 9600
> kroner og naturligvis fakturere det videre til dig.

Så får man vel revisoren til at udarbejde en forespørgsel, som man selv
indsender

--
Jesper Lund