Amerikansk praksis?
Fra : Martin

Dato : 05-03-08 14:01

Så desværre et afsnit af "melrose place" i dag.

Der blev sagsøgt for 1 mio dollars, fordi en kunde kom til skade ved at
falde over en butiksudstilling. Skaden var dog fake men fungerer det sådan
derovre ellers?

Efterfølgende faldt den dømte med vilje ned af en trappe for at sagsøge en
anden for 5 mio dollars. På forhånd var skrid-underlaget fjernet fra
trappetrinnet og dette skulle så være grundlag for søgsmålet.

Er det sådan i USA, og ville noget lign kunne forekomme i DK hvis man falder
ned af en trapper og på den en eller anden måde pådrager sig en skade...?

Fra : Codexx

Dato : 05-03-08 06:58

On 5 Mar., 14:00, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> Så desværre et afsnit af "melrose place" i dag.

Uden tvivl en god kilde til juridisk information.

> [...]
> ned af en trapper og på den en eller anden måde pådrager sig en skade...?

Man kan jo altid lægge sag an, spørgsmålet er så om man får
medhold

I USA findes begrebet "punitive damages" (prøv at google begrebet),
som er et udtryk for at der kan tilkendes en "erstatning" til
skadelidte, som går ud over skadelidtes tab og har til formål at
"straffe" skadevolder hvid det kan bevises at denne har handlet
hensynsløst. Det er altså en slags bøde, som dog tilfalder skadelidte.
I Danmark tilkender man som hovedregel kun erstatning der kan dække
skadelidtes tab.

Man kan dog sagtens forestille sig en dansk sag om erstatnings for
fald, men erstatningsbeløbet vil typisk være meget lavere, da det kun
er skadelidtes tab der erstattes.

/Bacher

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-03-08 07:16

On Mar 5, 2:58 pm, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Man kan dog sagtens forestille sig en dansk sag om erstatnings for
> fald, men erstatningsbeløbet vil typisk være meget lavere, da det kun

Hænger de store erstatningsbeløb ikke også sammen med at advokaterne
er provisionslønnede og derfor tjener mere ved store erstatninger ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : quilting.honey@googl~

Dato : 05-03-08 07:18

On Mar 5, 2:16 pm, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Hænger de store erstatningsbeløb ikke også sammen med at advokaterne
> er provisionslønnede og derfor tjener mere ved store erstatninger ?

Og ved alvorligere skader kan laegebehandling blive en dyr forretning
i USA, specielt hvis det er over lang tid.

Hanne

Fra : Andy

Dato : 05-03-08 18:36

>Og ved alvorligere skader kan laegebehandling blive en dyr forretning
>i USA, specielt hvis det er over lang tid.

Derudover kan man miste muligheden for sygeforsikring hvis det er en
alvorlig skade, som har gjort at man har påført forsikringsselskabet større
udgifter end den gennemsnitligt forsikrede over et helt liv.

Hanne

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-08 15:39

Christian B. Andresen wrote:

> Hænger de store erstatningsbeløb ikke også sammen med at advokaterne er
> provisionslønnede og derfor tjener mere ved store erstatninger ?

Det er vist meget normalt at advokaten (i USA) tager 1/3 af den
erstatning som tildeles. Men det er jo ikke advokaterne som bestemmer
erstatningens størrelse. Til gengæld tror jeg at det spiller en rolle at
der i USA bruge jury i civile sager, og at det er juryen som udmåler
erstatningen.

--
Jesper Lund