Arbejdsbetinget hudlidelse....anmeldelse
Fra : Simonsen

Dato : 04-03-08 20:29

Hejsa gruppe!

Jeg ved ikke om der er nogen der kan hjælpe eller oplyse/vejlede, men jeg
prøver alligevel

Jeg er 45 år, mand.

Jeg har igennem ca. 19 år arbejdet i træindustrien og erhvervet mig en
hudlidelse.
De første 3 - 4 år af tiden, arbejdede jeg i limafd. med urealim. Nej, jeg
brugte ikke handsker, det var ikke muligt med den arbejdsfunktion jeg havde.
Desuden lå det jo lidt i luften, at limen var uskadelig....sådan lyder det
jo fra arbejdsgiveren. Naivt....ja det kan jeg se nu. Hvor dum kunne jeg
være.
Jeg fik eksem på min højre hånd og blev flyttet til en anden afdeling.
Jeg blev efter lægens henvisning, sendt til hudlæge. Her har jeg modtaget
diverse behandlinger (stråler, salve osv), fået foretaget diverse tests,
priktest osv. Men en egentlig anmeldelse af arbejdsskade er ikke sket,
selvom jeg nu har erfaret at speciallægen har pligt til det.
Jeg er nu efter de 19 år så træt af min hudlidelse (og mit arbejde), at jeg
nu vil få det anerkendt som en arbejdsbetinget lidelse.
Jeg har nu efter samtale med min læge, fået en tid hos en hudlæge, med
henblik på anmeldelsen af lidelsen.
Jeg har netop talt med min fagforening TIB (bare for at orientere dem, hvis
der senere skulle opstå problemer), men de var lidt bekymrede da anmeldelsen
ikke var sket inden det magiske 1 år, som man kræver. Men omvendt... det er
jo ikke min fejl.
Jeg har været trofast og loyal overfor mit arbejde, og faktisk aldrig tænkt
i "arbejdsskade-baner". Kun for nyligt, da jeg af en ven, blev gjort
opmærksom på det. Det har virkelig sat tankerne igang.

Min lidelse er nu kronisk og huden i hånden har det i perioder meget
dårligt.
Jeg kan ikke spille badminton, tennis, bordtennis, bowling håndbold eller
lign. Hårdt fysisk arbejde med min hånd, selv med handske, resulterer i
revner med efterfølgende blødning, væsken, sår og skorper.....det er ikke så
sjovt skal jeg hilse og sige.
Jeg havde egentlig en drøm, om måske at vende tilbage til mit tidligere job
som butiksassistent, men det ser jeg nu som en håbløs mulighed med den
eksem.

Hvordan er jeg stillet med henblik på anerkendelse af lidelsen?
Er der nogen der kender lignende tilfælde?

Gode råd modtages meget gerne.

Takker.

Fra : Padre

Dato : 04-03-08 13:00

On 4 Mar., 20:29, "Simonsen" <sigurd-simon...@mail.dk> wrote:

> [...]
> jo ikke min fejl.

> Hvordan er jeg stillet med henblik på anerkendelse af lidelsen?
> Er der nogen der kender lignende tilfælde?

TIB har desværre ret i at skaden skal anmeldes indenfor 1 år. Ved
erhvervssygdomme regnes fristen fra det tidspunkt, hvor man vidste
eller formodede, at sygdommen er forårsaget af arbejdet. Der kan
dispenseres fra fristen, men jo længere tid, der er gået, jo sværere
er det at opnå dispensation. Når man har haft sygdommen i 19 år ville
jeg nok gå ud fra, at sagen er udsigtsløs.

Typisk kan der dispenseres, når
- man har haft grund til at tro, at skaden var anmeldt, selvom den
ikke var det, eller
- når man af lægerne har fået at vide, at der ikke ville komme varigt
mén.

--
padre

Fra : Martin

Dato : 05-03-08 12:11

Ja det er desværre meget usandsynligt at det bliver anerkendt - selvom det
burde.

Fra : Simonsen

Dato : 05-03-08 20:10

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja det er desværre meget usandsynligt at det bliver anerkendt - selvom det
> burde.

Jeg kan kun sige det lyder lidt træls, på godt jysk.
Men jeg sætter min lid til at lægen har lavet fejl, og IKKE anmeldt det. Det
er nok der jeg, jeg søger dispensation for anmeldelsen.
Iflg. Arbejdskadestyrelsen ender de fleste med anerkendelse..... ja, jeg ved
det.. de fleste er nok anmeldt indenfor 1 år, men alligevel.