Brev fra udlejer vedr. affald
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-03-08 10:36

Jeg har modtaget en skrivelse fra min udlejer vedrørende bebyggelsens
affaldscontainere. Stedet er en herregård, hvor der - foruden værtens bolig
i hovedbygningen og kontorhold med 6-8 ansatte i et annex - er udlejet 3
boliger. For hele komplekset er der to standardcontainere til rådighed.

Skrivelsen indeholder bl.a. krav om navnemærkning af affaldssække, som skal
stilles ved siden af containerne onsdag til fredag, hvorefter udlejers
assistent vil kontrollere og smide sækkene i containerne. Det indskærpes,
at hver husstand kun må aflevere een sort sæk og at man selv skal
transportere overskydende affald til lossepladsen. Det bemærkes, at
ovenstående (+ diverse regler og indskærpelser) foreløbigt gælder en måned,
efter hvilken der vil blive foretaget kontrol og forløbet evalueres.

Kan vi pålægges en begrænsning på max. en sæk pr. husstand? Problemet er
opstået efter at det tredie lejemål blev udlejet og da det påregnes at
udleje flere boliger, må problemet forudses at være stigende ligefrem
proportionalt.

Jeg/vi har en forventning om, at kapaciteten øges i takt med antal lejemål,
men hvilket grundlag hviler problematikke på? Lejeloven?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-03-08 11:20

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Det indskærpes,
> at hver husstand kun må aflevere een sort sæk og at man selv skal
> transportere overskydende affald til lossepladsen.

En sæk om ugen svare fint til den mængde affald du ville kunne komme af med
via dagrenovationen, hvis der var tale om en almindelig lejlighed inde i
byen. Det svarer også nøjagtigt til den mængde affald jeg som husejer
betaler for over ejendomsskattebilletten.

> Kan vi pålægges en begrænsning på max. en sæk pr. husstand?

En enkelt affaldssæk om ugen svarer nøje til hvad andre husholdninger kan
komme af med, så jeg har svært ved at se dit problem.
Er der nogen aftale om at du bare kunne fylde containeren?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-03-08 12:02

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> En enkelt affaldssæk om ugen svarer nøje til hvad andre husholdninger kan
> komme af med, så jeg har svært ved at se dit problem.
> Er der nogen aftale om at du bare kunne fylde containeren?

Bare en sidebemærkning:

Den gamle er vicevært i en ejendom hvor containerne altid er fyldte, de unge
mennesker fra opgangen brokker sig imens de smider hele tomme skotøjsæsker
og anden tom emballage ud, skrald der med omtanke kunne bringes til at fylde
meget lidt.

Et stykke A4 papir der er krosset sammen fylder nok 1000 gange mere end hvis
det bare er ligger ukrosset!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren

Dato : 04-03-08 19:48

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> bringes til at fylde meget lidt.
>
> Et stykke A4 papir der er krosset sammen fylder nok 1000 gange mere end

Nu kommer vi langt væk fra emnet.
Jeg kan godt regne betydningen af 'krosset' ud, men hvor kommer det fra?

Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-03-08 12:52

On Tue, 4 Mar 2008 11:19:37 +0100, Allan Soerensen wrote:

> [...]
> komme af med, så jeg har svært ved at se dit problem.
> Er der nogen aftale om at du bare kunne fylde containeren?

Det er for så vidt ikke et problem for mig/os. Vi er to personer og kan
sagtens nøjes med en enkelt sæk under normale omstændigheder.
Besværligheden består i at gå og lure på hvornår containerne er tomme, men
ofte kommer jeg for sent, da de allerede er fyldte.

Min hovedanke er derfor, at kapaciteten er for lille til 4 husstande +
virksomhed. Jeg ønskede blot at vide, om der er hjemmel for at sætte
husstandsbegrænsning på.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jubii

Dato : 04-03-08 13:22

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Min hovedanke er derfor, at kapaciteten er for lille til 4 husstande +
> virksomhed. Jeg ønskede blot at vide, om der er hjemmel for at sætte

Du burde have indsendt dit spørgsmål til dk.snak for mangen til snik-snak du har fået er
desværre en ny regel her i gruppen. Ingen giver svar på spørgsmål i henhold til de vedtagne
regler for gruppen.

Nedenstående er et svar i henhold til reglerne for gruppen.:

§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige. Alle indretninger til
afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og kulde skal holdes i god og brugbar stand.

Stk. 2. Fornyelse af tapet, maling, hvidtning eller anden istandsættelse som følge af
forringelse ved slid og ælde skal foretages så ofte, det er påkrævet under hensyn til
ejendommens og det lejedes karakter, jf. dog § 22.

Stk. 3. Udlejeren skal ligeledes sørge for renholdelse og sædvanlig belysning af ejendommen og
adgangsvejene til det lejede, ligesom han skal renholde fortov, gård og andre fælles
indretninger.

§ 27. Udlejeren skal sørge for, at der hersker god orden i ejendommen og om fornødent ophæve
lejeforhold i de i § 93, stk. 1, litra g-i og l, nævnte tilfælde.

Stk. 2. Lejeren skal overholde de almindelige ordensregler, der gælder for ejendommen, og skal
efterkomme andre rimelige påbud, der skal sikre god husorden og forsvarlig brug af det lejede,
jf. § 79 a.

Stk. 3. Lejeren skal sørge for, at de pligter, der påhviler ham efter stk. 2, også iagttages af
de personer, for hvis handlinger han er ansvarlig efter § 25.

Der er mindst 2 forhold her.

Jeg tolker lejeloven og de citerede §§ sådan at udlejer ikke kan pålægge lejer nogen form for
begrænsning i deres affaldshåndtering men skal stille tilstrækkelige affaldskontainere til
rådighed så de arealer udlejer har pligt til at renholde kan være fri for affald.

På den anden side kan udlejer, evt. med hjælp fra lejerne, udfærdige en husorden der kan
regulere f.eks. affaldshåndtering.

Disse regler skal være rimelige!

Mener lejerne ikke reglerne er rimelige kan de klage til huslejenævnet og kræve remelige
ordninger.

Så har i en husorden som hver lejer har fået udleveret ved indflytning e.lign., eller fremstår
de krav udlejer har tilsendt som en husorden/ændring til husorden?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-03-08 13:42

> [...]
> Besværligheden består i at gå og lure på hvornår containerne er tomme, men
> ofte kommer jeg for sent, da de allerede er fyldte.

Det er netop det du undgår når udlejer begrænser affaldsmængden til 1 sæk
pr. husstand.
Med mindre der i din lejekontrakt er aftalt at du kan af med mere, har jeg
svært ved at se du har noget at komme efter, for en affaldssæk om ugen er
som sagt normalt for en husstand . Alle kommuner regner med en 110 liter sæk
om ugen pr. husstand når de oplyser priser for renovation.

> Min hovedanke er derfor, at kapaciteten er for lille til 4 husstande +
> virksomhed.

Det er jo netop det din udlejer er ved at undersøge.

> Jeg ønskede blot at vide, om der er hjemmel for at sætte
> husstandsbegrænsning på.

Du har ikke nogen aftale om at kunne aflevere mere affald end en almindelig
husstand.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-03-08 14:05

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> writes:

> Alle kommuner regner med en 110 liter sæk om ugen pr. husstand når
> de oplyser priser for renovation.

Pånær alle dem der ikke gør. Flere af de fynske kommuner afregner
efter vægt, hvorfor størrelsen på affaldsbeholderen kun er et
praktisk spørgsmål i forhold til hvor stor en affaldsmængde man har.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-03-08 14:42

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Pånær alle dem der ikke gør. Flere af de fynske kommuner afregner
> efter vægt, hvorfor størrelsen på affaldsbeholderen kun er et
> praktisk spørgsmål i forhold til hvor stor en affaldsmængde man har.

Du har ret i at det bliver mere og mere almindeligt at afregne efter vægt,
men er det ikke stadig afhentning af en sæk pr. uge. Har man contaioner er
det 14-dages afhenting, hvorved den ugentlige mængde stadig bliver ca. 110
liter?
Det var i hvertfald sådan, da afregning efter vægt var på tale her i
kommunen.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 04-03-08 14:51

> [...]
> vægt, men er det ikke stadig afhentning af en sæk pr. uge. Har man
> contaioner er det 14-dages afhenting, hvorved den ugentlige mængde

Jeg tror det er en 240l vi har stående, så som tommelfingerregl er
det nok ikke helt ved siden af at regne med de 110l som
udgangspunkt. Jeg er ikke som sådan uenig med dig, jeg ville bare
præcisere at de steder hvor man afregner efter vægt, er det ret
illusorisk at opgøre en typisk affaldsmængde fra en husstand efter
volumen.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-03-08 16:27

> Jeg tror det er en 240l vi har stående, så som tommelfingerregl er
> det nok ikke helt ved siden af at regne med de 110l som
> udgangspunkt.

Vi kan også vælge af få en 240l container i stedet for sække, men så bliver
den kun tømt hver 14 dag => stadig ca. 110 liter om ugen.
Har vi mere affald må vi selv kører det på genbrugspladsen.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-03-08 16:44

Allan Soerensen skrev:

>Du har ret i at det bliver mere og mere almindeligt at afregne efter vægt,
>men er det ikke stadig afhentning af en sæk pr. uge.

I Langeland Kommune er det en sæk pr 14. dag.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Holm

Dato : 04-03-08 06:39

On Mar 4, 1:22 pm, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> rådighed så de arealer udlejer har pligt til at renholde kan være fri for affald.

Jeg er enig med dig i din tolking.

> På den anden side kan udlejer, evt. med hjælp fra lejerne, udfærdige en husorden der kan
> regulere f.eks. affaldshåndtering.

Beboerne bør være opmærksomme på, at renovationsudgiften indgår i
lejebudgettet.
Det vil i praksis være bedst man kan komme til enighed.

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-08 17:01

Jubii wrote:

> [...]
>
> På den anden side kan udlejer, evt. med hjælp fra lejerne, udfærdige en
> husorden der kan regulere f.eks. affaldshåndtering.

En regel om at man kun kan bortskaffe sit affald om fredagen er i hvert
fald ikke rimelig.

Dybest set kan jeg ikke se at der er noget at regulere i en husorden.
Reglerne om håndtering af husholdningsaffald defineres af lovgivning og
kommunen. Man må ikke bortskaffe sit byggeaffald i dagrenovationen, og
afhængig af de lokale forhold kan man selv være nødt til at aflevere det
på losseplads (nogle steder kan det være storskrald). Men der er mig
bekendt ingen mængdebegrænsninger for hvor meget husholdningsaffald en
husstand må producere. Derimod er der kvalitative begrænsninger på hvad
der er husholdningsaffald.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-03-08 17:58

Allan Soerensen wrote:

> Men der er en begrænsning på hvor meget husholdningsaffald har betalt
> for at få afhentet, og dermed har krav på at få afhentet. Hos os kan man
> som sagt vælge en sæk, som afhentes ugentligt, eller en container, som
> tømmes hver 14 dag. Sætter man en pose ekstra ud, eller overfylder man
> sækken/containeren, bliver det ikke afhentet.

Er det ikke alene et økonomisk spørgsmål? Du kan vel få to containere,
hvis du vil betale for det?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-08 15:46

Holm wrote:

> Det giver efter min opfattelse ingen mening at diskutere, hvilke
> affaldsmængder man kan 'forvente at få afhentet' eller finder
> 'rimelige'.
> Afhentning af affald er en serviceydelse, der varetages af et
> renovationsselskab mod betaling. Hvis ejendommens lejere genererer mere
> affald, end der er kapacitet til, må udlejer foranstalte at kapaciteten
> udvides, og hæve huslejen svarende til den deraf følgende meromkostning.

SÃ¥ vidt jeg ved skal almindeligt husholdningsaffald bortskaffes gennem
den kommunale renovationsordning (hvis min ejerforening er trætte af R98,
kan de ikke bare ringe til en tilfældig vognmand). Alene af den grund
mener jeg ikke at udlejer kan pålægge lejerne at bortskaffe
husholdningsaffald på anden vis.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-03-08 18:29

Maria Frederiksen wrote:

> Lad os f.eks. forudsætte at lejer genererer en 20 fods container affald
> hver dag. Er det så udlejers ansvar at bortskaffe det eller vil lejer
> kunne opsiges efter "god skik"-paragraffen?

Hvis det er husholdningsaffald skal det bortskaffes gennem den kommunale
renovationsordning. Jeg er ikke bekendt med andre (lovlige) muligheder
for bortskaffelse af husholdningsaffald.

--
Jesper Lund