Aktindsigt??
Fra : JBJ

Dato : 03-03-08 20:54

Min far på 78 får pleje i hjemmet af hjemmeplejen og da han har vaskulær
demens samt er appoplexi ramt. Nu er det bare sådan at hjemmeplejen bliver
ved med at sende vikarer som ikke aner en disse om hvordan min far skal
behandles, de har bare fået udleveret et stykke papir hvor der står noget om
hvordan han skal have det. Min mor har spurgt flere gange om hun må se det
papir, men får at vide at de ikke må vise det til hende.

Har hun ikke aktindsigt i hvad der står på det papir når nu de kommer ind i
hendes hus og skal ordne min far, sådan at hun kan kontrollere at det der
står på papiret nu også er korrekt og at de ikke behandler ham forkert?

JBJ

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-03-08 21:09

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> writes:

> [...]
> ind i hendes hus og skal ordne min far, sådan at hun kan kontrollere
> at det der står på papiret nu også er korrekt og at de ikke behandler

Jeg har diskuteret det samme med min gamle kommune. Og de påstod
ihærdigt at selvom man har aktindsigt i ens journal har man ikke
aktindsigt i interne notater. Og f.eks. sociallægens udtalelse om min
sag var et internt notat, og dermed havde jeg ikke ret til at se det.

Desværre har de ret. Det kommer af offentlighedslovens §7:

§ 7. Retten til aktindsigt omfatter ikke en myndigheds interne
arbejdsdokumenter. Som interne arbejdsdokumenter anses

* 1) dokumenter, der udarbejdes af en myndighed til eget brug,
* 2) brevveksling mellem forskellige enheder inden for samme myndighed og
* 3) brevveksling mellem en kommunalbestyrelse og dennes udvalg,
afdelinger og andre organer eller mellem disse organer
indbyrdes.

Så spørgsmålet i jeres tilfælde er om notatet er en brevveksling
mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.

Den enkelte hjemmehjælper har nok ikke voldsomt meget at sige, så jeg
synes I skal kontakte visitationen i kommunen, altså dem der har
bevilliget hjemmehjælpen i første omgang.

Mvh Trine

Fra : JBJ

Dato : 03-03-08 21:45

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Tak Trine:)

Problemet her opstår fordi de vikarer aner intet om hvordan min far skal
behandles og det står åbenbart ikke på deres papir, for de bliver ved med at
spørge min mor hvor tingene er samt hvordan han skal have det på det
tidspunkt af dagen hvor hun skulle kunne slappe af. Hun er på næsten 23
timer i døgnet. Yderligere sendte de iaften en vikar af udenlandsk
afstamning, som min mor ikke kunne forstå.

Min mor har skrevet flere gange til Hjemmeplejen og bedt om at få at vide
hvad der står på "arbejdssedlen" for at finde ud af hvad der mangler at stå
når nu tingene ikke fungerer, desuden har hun alle gange vedlagt en komplet
beskrivelse af hvordan min far skal behandles. Til dags dato har de ikke
gidet svare hende.

JBJ

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-03-08 22:05

> [...]
> stå når nu tingene ikke fungerer, desuden har hun alle gange vedlagt en
> komplet beskrivelse af hvordan min far skal behandles. Til dags dato har

Bed om at få en samtale med kommunen sammen med din mor (hvis din mor altså
ønsker din indblanding). Så kan I også få at vide hvorfor man sender en
ikke-dansktalende hjælp ud til jer, og måske få revideret visitationen, så
den bliver mere effektiv for både jer og kommunen.

Mvh Maria

Fra : JBJ

Dato : 03-03-08 23:19

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> en ikke-dansktalende hjælp ud til jer, og måske få revideret visitationen,
> så den bliver mere effektiv for både jer og kommunen.

Tak for svarene:)

JBJ

Fra : Christian Madsen

Dato : 03-03-08 23:42

Trine Kornum Christiansen skrev den 03-03-2008:

> [...]
> synes I skal kontakte visitationen i kommunen, altså dem der har
> bevilliget hjemmehjælpen i første omgang.

Hvis faderen har en værge, kan denne person bede om aktindsigt (på
vegne af din far) i medfør af FVL (som i denne relation omfatter
personer med partsstatus) (hvilket moderen og sønnen måske også i den
konkrete situation vil have)...

Det er dog korrekt, som du siger, at interne dokumenter ikke er
undergivet aktindsigt (heller ikke efter FVL), jf. FVL § 12, stk. 1.
Jeg ville dog forsøge at benytte mig af ekstraheringspligten i FVL §
12, stk. 2. Det er ikke sikkert, at forvaltningen vil give aktindsigt i
medfør heraf, men de har pligt til at foretage en vurdering, og de skal
naturligvis kunne komme med saglige begrundelser for ikke at indrømme
aktindsigt, hvilket (måske - nu kender jeg ikke sagen) kan være
svært...

Bestemmelsen mener jeg kan være særdeles relevant, idet hele ideen med
at beskytte interne dokumenter er at beskytte beslutningsprocesser m.v.
De samme hensyn gør sig ikke gældende her, hvor der er tale om udøvelse
af faktisk forvaltningsvirksomhed (mener jeg)....

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-03-08 00:03

Christian Madsen skrev den 03-03-2008:

> [...]
> hensyn gør sig ikke gældende her, hvor der er tale om udøvelse af faktisk

Da der ikke er tale om en sag, kan bør du nok påberåbe dig
bestemmelsens analogi...

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-03-08 19:42

> [...]
>
> Så spørgsmålet i jeres tilfælde er om notatet er en brevveksling
> mellem forskellige enheder inden for samme myndighed.

jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvordan man kan kalde grundlaget for
den behandling som den gamle mand skal have for intern brevveksling.

ud fra det beskrevne SKAL der gives aktindsigt i det stykkepapir - MED
MINDRE der for eksempel står noget som kan skade den gamle mand hvis han får
det at vide.

Men retten til indsigt gælder ikke nødvendigvis din mor, men det kan klares
ved at din far giver fuldmagt til aktindsigt til din mor.

Det jeg tror der sker er at hjemmehjælperen er bange for at overtræde sin
tavshedspligt, og det er efter de bestemmelser hun nægter at vise papiret
til din mor, men ud fra det beskrevne har din far naturligvis ret til
indsigt i papiret

Peter
(som ofte er bisidder isociale sager)

Fra : JBJ

Dato : 08-03-08 19:17

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tavshedspligt, og det er efter de bestemmelser hun nægter at vise papiret
> til din mor, men ud fra det beskrevne har din far naturligvis ret til

Min far kan ikke noget, han har vaskulær demens samt er appoplexi ramt så
han kan ikke skrive, det er faktisk min mor der tager sig af alt hvad der
vedrører ham. Dette er hjemmeplejen fuldt klar over.
Så i mine øjne må der stå noget på det papir som de ikke vil have min mor
skal vide, men hvordan det kan være lovligt når de kommer ind i mine
forældres hus og skal lave et stykke arbejde kan jeg ikke se.

JBJ

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-03-08 20:55

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skal vide, men hvordan det kan være lovligt når de kommer ind i mine
> forældres hus og skal lave et stykke arbejde kan jeg ikke se.

Allerførst - jeg har aldrig været bisidder for nogen der ikke kunne tale
eller skrive.

Men det som det så gælder om er at din mor må sørge for at hun får status
som partsrepresentant i din fars sager. Så vil hun få samme ret til
aktindsigt som han har. (hvem er værge for ham??)

Jeg tror stadig at hjemmehjælperen misforstår sin tavshedspligt, så tag en
snak med lederen af hjemmeplejen

Peter

Fra : Bo

Dato : 03-03-08 15:47

On 3 Mar., 21:54, "JBJ" <SPØR...@MIG.dk> wrote:
> [...]
> hendes hus og skal ordne min far, sådan at hun kan kontrollere at det der
> står på papiret nu også er korrekt og at de ikke behandler ham forkert?

Der skal ligge i hjemmet hos din far en journal, hvori sygeplejersken
skriver hvad der skal gøres ved din far m.m. desuden skal der ligge
et kontrolskema ala dem der sidder på døren på offentlige toiletter at
den og den har gjort rent kl. dit og dat, altså hvor hjemmehjælperen
skriver sine bemærkninger udfor initialer dato og klokkeslet, jeg
spurgte engang sygeplejersken om jeg måtte kikke deri, ja men at det
var et internt dokument, siden har jeg aldrig kikket deri hos min
pårørende, men kan man ikke dansk, kan man vel heller ikke finde ud af
hvad journalen indeholder ?
vh Bo

Fra : JBJ

Dato : 04-03-08 15:41

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

var et internt dokument, siden har jeg aldrig kikket deri hos min
pårørende, men kan man ikke dansk, kan man vel heller ikke finde ud af

Der ligger en journal som de aldrig kigger i, ej heller skriver i.

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 15-03-08 11:40

> [...]
> i hendes hus og skal ordne min far, sådan at hun kan kontrollere at det
> der står på papiret nu også er korrekt og at de ikke behandler ham

Mange tak for alle jeres svar:)

JBJ