Bilforsikring?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-03-08 23:02

Hej

Hvis man kører i bil, og en person som går på en mørk motorvej midt på
kørebanenpliver påkørt og slynget over på modsatte kørselsretning spor, hvor
man så påkører denne, hvordan så med skaderne på ens bil, er det egen
kaskoforsikring, eller den der påkørte personen først (startede ulykken),
eller er det den påkørdtes (omkomnes) ansvarsforsikring der skal yde
erstatning?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Rea721

Dato : 02-03-08 23:09

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en
meddelelse news:47cb2459$0$90274$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> (startede ulykken), eller er det den påkørdtes (omkomnes)
> ansvarsforsikring der skal yde erstatning?

Altid kaskoforsikringen hvis en sådan findes. De vil så selv udrede
efterfølgende tvister.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Leif Langgaard

Dato : 02-03-08 23:17

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

> Altid kaskoforsikringen hvis en sådan findes. De vil så selv udrede
> efterfølgende tvister.

Jeg udtrykte mig uklart, jeg ville vide om jeg skal betale selvrisiko, var
det min skyld?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-08 00:01

On Sun, 2 Mar 2008 23:17:05 +0100, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg udtrykte mig uklart, jeg ville vide om jeg skal betale selvrisiko,
Ja, hvis din kaskoforsikring har selvrisiko på denne type skade.

> var det min skyld?
Nej

/Hans

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 03-03-08 00:44

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> writes:

> Ja, hvis din kaskoforsikring har selvrisiko på denne type skade.

Har du ikke glemt at tage det objektive ansvar i betragtning her?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : alexbo

Dato : 03-03-08 10:20

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Har du ikke glemt at tage det objektive ansvar i betragtning her?

Jeg tror du har glemt at læse hvad Hans skriver.

Hvis der er selvrisiko på den type skade, så er der selvrisiko på den type
skade, uanset ansvaret.
Jeg er forsikret i Tryg, der er selvrisiko på den type skade.

Der er ikke selvrisiko på skader der falder ind under færdselslovens § 103
stk.1, som handler om personskader, men spørgsmålet gik på skaden på egen
bil.
Dette med ingen selvrisiko på personskadeerstatning efter §103 ser ud til
at være generelt i bilforsikringer.

Jeg synes det vil gavne trådene hvis man vælger at skrive hvad man selv
mener og hvorfor, og ikke bare nogle bemærkninger om at den anden nok har
taget fejl, eller glemt et eller andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 03-03-08 10:49

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Jeg tror du har glemt at læse hvad Hans skriver.

Nej, det har jeg skam læst.

> Hvis der er selvrisiko på den type skade, så er der selvrisiko på
> den type skade, uanset ansvaret.

Det var ikke det spørgsmålet gik på, sådan som jeg forstod det. Det
går derimod på om ejeren af bil B, der bliver ramt af en uheldig
fodgænger, der bliver kastet rundt af bil A, selv skal afholde den
udgift selvrisikoen udgør.

Her er det så at jeg stiller *spørgsmålet* om det objektive ansvar
ikke kommer i spil, sådan at forstå at det er ansvarsforsikringen på
bil A der kommer til at hænge på de udgifter som ejeren af bil B
bliver påført. Skaden er jo som sådan forvoldt af at bil A rammer
fodgængeren.

Fra : alexbo

Dato : 03-03-08 13:20

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Her er det så at jeg stiller *spørgsmålet* om det objektive ansvar
> ikke kommer i spil,

Det er også et glimrende spørgsmål, men det har bare ikke noget med
selvrisiko på kaskoskader at gøre.

Jeg mener så ikke at A har pådraget sig et ansvar i forhold til B.
Begge parter har objektivt ansvar, og den ene er ikke mere ansvarlig for
ulykken end den anden.

Jeg kan huske en sag om en tabt trillebør der skadede flere biler, nogle
også ramte hinanden, der var de enkelte bilers kasko der dækkede,
trillebørstaberen var væk.
Man kunne her påstå at hvis nr1 ikke havde ramt trillebøren var den ikke
kastet rundt på vejen så de andre ramte den.

mvh
Alex Christensen