Dagpenge under uddannelse
Fra : Peter S

Dato : 02-03-08 16:50

Hej jeg har et ? til gruppen vedr dagpengeret.

Min kone blev færdiguddannet i sommeren 2007 og har siden været arbejdssøgende inden for
marketing.
Hun har da modtaget dagpenge (dimitent-sats) i perioden.
Fra sept. 2007 startede hun på en on-line e-learning uddannelse (Bachelor), som ikke er SU-
berettiget. Uddannelsen henvender sig også til folk der er i arbejde og vil opkvalificere sig,
med andre ord: Uddannelsen står IKKE i vejen for et arbejde.
Herunder en beskrivelse af uddannelsen:
http://www.iba.dk/default.asp?id=37&id0=6&id1=37

Hendes fagforening (HK) bliver dengang informeret om dette mundtligt under eet af de møder min
kone har med dem, de ser dengang ikke noget problem i dette.
I og med der er tale om 10 - 15 timers studie per uge og tidspunkter efter eget valg, hjemmefra
via internet, er hun fuldt tilgængelig for arbejdsmarkedet og meget aktiv jobsøgene.

Her i februar sker der så en række ting:
d. 17 feb udfyldte hun den sædvanlige dagpenge erklæring (AR 272) om at hun ikke har haft
arbejde i perioden.

Mandag d. 18 febr. har hun eet af de sædvanlige møder med HK, dog med en ny person.
Min kone fortæller også overfor damen at hun er igang med en on-line uddannelse, hvor damen
ikke helt forstår konceptet og omtaler muligheden for at min kone ikke kan få dagpenge.
Damen vil derfor efterfølgende poste en blanket vedr. uddannelsen som min kone skal udfylde.

Tirsdag d. 19 febr kommer det månedlige brev fra A-kassen vedr. udbetaling, her står der
noteret 37 timer/ uge under "Dagpenge spærring", med andre ord, min kone modtager nu intet.

Et par dage senere har vi dokumentet til udfyldelse fra HK vedr hendes uddannelse, denne bliver
da sendt retur, udfyldt d. 24 feb.

Fra arbejdsdirektoratets webside vedr: "Dagpenge under uddannelse", kan jeg ikke se der skulle
være nogen konflikt eftersom min kone er fuldt til rådighed og aktivt jobsøgene:
http://www.adir.dk/sw15502.asp

Hvad mener I? Kan HK uden at have set det udfyldte dokument om uddannelsen, spærre for
dagpenge?

mvh Peter

Fra : Martin

Dato : 03-03-08 10:20

Hvad mener I? Kan HK uden at have set det udfyldte dokument om uddannelsen,
spærre for
dagpenge?

Ja det kan de godt. Så længe der kører "en sag" så kan det. Jeg er også i HK
og havde en "sag" - der tog dem næsten 3 mdr at færdiggøre!

Prøv evt at søge kontanthjælp.

Og så lige et tip: Hvis hun har svært ved at finde lige det job hun ønsker
sig, så ring til vikarbureauerne og hør om de ikke har noget hun kan lave
bare i 3-4 mdr for så kommer hun op på højeste dagpengesats istedet for den
lave dimmitend-sats.

Fra : K_N

Dato : 03-03-08 11:38

A-kasserne følger bare de (strenge) instrukser beskæftigelsesministeriet
udsteder - så ja HK ikke bare kan, men skal gøre sådan.

Hvis du ønsker at gøre noget som helst andet end pille næse under
arbejdsløshed, så sørg for PÅ FORHÅND, at få A-kassens skriftlige accept af
at det er OK at deltage i det (i dette tilfælde på omtalte kursus)

Knud

Fra : Peter S

Dato : 03-03-08 12:53

In article <47cbd4f3$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, denherrammeringenj@mail.dk says...
> A-kasserne følger bare de (strenge) instrukser beskæftigelsesministeriet
> udsteder - så ja HK ikke bare kan, men skal gøre sådan.

Jeg kan mildt sagt ikke se andet end at HK har begået en procedure-bommert a rang, hvorfor jeg
selvf. også tager fat i dem.

HK har siden efteråret haft adgang til nødvendig information om omtalte uddannelse.
HK er forudgående dvs. aug 2007 blevet briefet mundtligt under møde om opstart på denne on-line
uddannelse, som jeg linkede til.

Jvf. arbejdsdirektoratet:
http://www.adir.dk/sw15502.asp

Konflikter denne uddannelse ikke med dagpenge-reglerne. Hun har søgt over 200 jobs i perioden
inden for sit fag. Hun har haft møder med Adecco, Temp-team, Manpower, Mercuri-Urval etc.
HK er også informeret om dette.
Med andre ord: Hun er i særdeleshed til rådighed for arbejdsmarkedet.

Igen: Fortæl mig lige hvor konflikten er og hvad der berettiger HK til at spærre for dagpenge,
når de på forhånd har fuld information om omtalte uddannelse????

mvh Peter

Fra : K_N

Dato : 03-03-08 13:27

Så længe du ikke forlods har sikret en SKRIFTLIG accept har du intet at have
din sag i - så strenge er reglerne faktisk.
Sidste år havde jeg ophør med selvstændig virksomhed - alt var ok indtil AAK
opdagede at Selskabsstyrelsen ifm. med omlægningen 1.1.2007 havde misset min
ophørsdato i CVR registret.
Jeg kæmpede i 4 måneder - og det selvom Selskabstyrelsen dokumenterede, at
jeg var uskyldig - fik dog min ret i sidste ende.

Fra : Peter S

Dato : 03-03-08 15:34

In article <47cbee92$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, denherrammeringenj@mail.dk says...
> Så længe du ikke forlods har sikret en SKRIFTLIG accept har du intet at have
> din sag i - så strenge er reglerne faktisk.

Nå, men ikke desto mindre har HK nu fået rettet fejlen, nu da jeg gennemgik sagen med dem.
De kunne godt se at der ikke var nogen grund til spærring af dagpenge, hvormed denne nu er
ophævet.

mvh Peter