Spørgsmål om webshop må annullere min ordr~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-02-08 07:27

Hej NG.

Det er ikke fordi jeg har fået problemer endnu, men for at vide hvad
jeg skal gøre i tilfælde af kommende problemer.

Jeg bestilte et computerspil d. 21/2-2008 til en pris på 396 kr.
Da jeg synes prisen var ca. 30% under det som spillet var prissat til
salg i EU for af producenten
mente jeg det var et meget godt tilbud. Jeg kontaktede webbutikken via
deres online chat 2 gange for at få
bekræftet om jeg ville få spillet til den pris, selv om producenten
evt. ville hæve prisen når release datoen
blev kendt / kom nærmere.
Det bekræftede webbutikken og de skrev at prisen var sat efter hvad de
havde fået af vide fra producenten.
Jeg bestilte spillet og jeg har modtaget en gennemført ordre på
spillet til en pris på 396 kr
Det skal sige at den pris er meget passende for hvad spillet koster i
USA og JP.
Nu viser det sig så at prisen reelt bliver langt højere, da den reele
pris lige er kommet i dag
28/2-2008 så spillet nu er til salg for 899 kr.
Jeg vil stadig mene at jeg var i god tro, da jeg spurgte webbutikken
og de bekræftede jo prisen 2 gange.

Hvis nu webbutikken vil hæve prisen, vil jeg kunne fastholde
webbutikken i den pris på de 396 kr ?

Hvis ja, med hvilken (helst juridisk holdbar) begrundelse ?

Nu har de så fundet en smutvej, de har henvist til at varen er blevet
fysisk større og tungere og derfor med øgede portoudgifter.
Så de har slettet varen og oprette den igen med nyt nummer og dermed
annuleret min ordre og sat prisen op.
Dog er set stort set samme tekst.

Hvordan står jeg ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : alexbo

Dato : 29-02-08 16:06

"Christian B. Andresen" skrev

>Jeg vil stadig mene at jeg var i god tro, da jeg spurgte webbutikken
>og de bekræftede jo prisen 2 gange.

Næh, hvis du havde været i god tro havde du ikke spurgt til prisen flere
gange, det viser at du "vidste" der var noget galt med prisen.

Om du kan gennemtvinge handlen er svært at sige,
en afgørelse kan være at du prøver at udnytte en fejltagelse i webbutikken,
en anden kan være at de hænger på deres tilbud.

mvh
Alex Christensen

Fra : John N. H.

Dato : 29-02-08 17:04

"alexbo" skrev i en meddelelse:

> [...]
> en afgørelse kan være at du prøver at udnytte en fejltagelse i
> webbutikken, en anden kan være at de hænger på deres tilbud.

For mig at se, kan webbutikken ikke levere den ønskede vare, og
annullerer derfor ordren.
Det kan der vel ikke være noget ulovligt i?

De prøver så at få en ny aftale i stand med en anden vare, (Christian
skriver selv: andet nummer), der kan det samme som den første.
Det er vel legalt nok.

Så er der vel kun 2 muligheder:
Lade være med at købe varen.
Acceptere den nye pris.

Det svarer til, at man går ned i en forretning efter ugens tilbud, og
der er udsolgt, eller leverandørsvigt, når man kommer frem.

John
; -))

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-02-08 17:09

alexbo wrote:

> Næh, hvis du havde været i god tro havde du ikke spurgt til prisen flere
> gange, det viser at du "vidste" der var noget galt med prisen.

OP har direkte spurgt til prisen, og butikken har bekræftet at de har sat
prisen ud fra de oplysningerne som de havde til rådighed. Jeg har meget
svært ved at se at der skulle foreligge "ond tro" her.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-02-08 17:12

John N. H. wrote:

> For mig at se, kan webbutikken ikke levere den ønskede vare, og
> annullerer derfor ordren.
> Det kan der vel ikke være noget ulovligt i?

Spørgsmålet er om der er indgået en købsaftale (det kan jeg ikke afgøre
ud fra OPs oplysninger). Hvis det er tilfældet, er butikken forpligtet
til at levere (aftaler er bindende), og hvis de ikke kan/vil levere,
pådrager de sig et erstatningsansvar.

--
Jesper Lund

Fra : dw

Dato : 01-03-08 04:20

<snip>
en hel masse goe betragtninger

MEN

Betyder det ikke noget at det produkt butikken oprindeligt udbød til
forsalg, Ikke stemmer overens med det butikken endigt får at sælge?
altså ophæver butikken salgsaftalen op det oprindelige produkt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-08 01:49

On Feb 29, 4:05 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen"  skrev

> Næh, hvis du havde været i god tro havde du ikke spurgt til prisen flere
> gange, det viser at du "vidste" der var noget galt med prisen.

Det er da fair nok at ville sikre sig at et godt tilbud virkelig er et
godt tilbud.

> Om du kan gennemtvinge handlen er svært at sige,
> en afgørelse kan være at du prøver at udnytte en fejltagelse i webbutikken,
> en anden kan være at de hænger på deres tilbud.

Hvis jeg spørger dem 2 gange som prisen vil holde når producenten
kommer med den endelige pris og de bekræfter det kan det vist ikke
kaldes en udnyttelse, men bare en benyttelse af deres tilbud.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-08 01:51

On Feb 29, 5:04 pm, "John N. H." <jn...@mailFJERN.dk> wrote:

> [...]
>
> De prøver så at få en ny aftale i stand med en anden vare, (Christian
> skriver selv: andet nummer), der kan det samme som den første.

Men det er jo samme vare fysisk, det er bare et andet varenummer.
Hvis man kan gøre det sådan kan man jo gøre det ved alle varer.

> [...]
>
> Det svarer til, at man går ned i en forretning efter ugens tilbud, og
> der er udsolgt, eller leverandørsvigt, når man kommer frem.

Nej.
Jeg forudbestillte varen, de genneførte bestillingen, de reserverer
betalingen hos PBS, de bekræfter prisen 2 gange.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-08 01:51

On Feb 29, 5:12 pm, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> ud fra OPs oplysninger). Hvis det er tilfældet, er butikken forpligtet
> til at levere (aftaler er bindende), og hvis de ikke kan/vil levere,

Det er der, jeg har en bekræftelse og betalingen er reserveret hos
PBS.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-08 01:55

On Mar 1, 4:20 am, dw <d...@invalidespammerdyr.dk> wrote:
> [...]
> forsalg, Ikke stemmer overens med det butikken endigt får at sælge?
> altså ophæver butikken salgsaftalen op det oprindelige  produkt

Jo det er vel den undskyldning de bruger, men det er jo ikke
tilfældet.
Der er kun et produkt med det navn.