Husleje - Hvor meget inden skat vil ha del
Fra : OZ3BTO

Dato : 29-02-08 01:42

En kammerat har spurt til om han kunne leje et værelse ved os.. Det er ok
med vores udlejer at vi "fremlejer" et værelse.. Kammeraten er sømand er
meget sjældent hjemme

Hvor meget må vi max tage i leje uden at skat vil have en bid af kagen ? ..
Mindes der er et beløb

Ikke fordi at kammeraten skal betale helt vildt meget men vil jo heller
ikke have problemer med skat.

For min skyld måtte han enda bo her gratis

Erik

Fra : Anders Majland

Dato : 29-02-08 10:25

> [...]
> meget sjældent hjemme
>
> Hvor meget må vi max tage i leje uden at skat vil have en bid af kagen ?

I en ejerbolig er det 24000kr (måske reguleret ?)

Mens det i en lejebolig er 2/3 af den årlige leje inkl. varme

I princippet skal lejen svarer til markedslejen for at skat ikken skal
begynde at opkræve skat af en fiktiv lejeindtægt og lejeren "gaven"

Så det er nok en god ide at han betaler noget "rimeligt" men under
skattegrænsen. Afhængigt af hvor i landet det er og værelsets størrelse vil
et beløb på mellem 1000 og 2000 måske ikke være helt skævt.

/A

Fra : OZ3BTO

Dato : 29-02-08 15:29

> [...]
vil
> et beløb på mellem 1000 og 2000 måske ikke være helt skævt.

Vi havde 1200-1500kr i tankerne så da burde vi jo ikke komme i klemme ... et
tilsvarende værelse i området ligger på 2000+ -

Erik

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-03-08 11:15

OZ3BTO skrev den 29-02-2008 15:29:

> Vi havde 1200-1500kr i tankerne så da burde vi jo ikke komme i klemme ... et
> tilsvarende værelse i området ligger på 2000+ -

Du laver et regnskab, hvor indtægter og udgifter viser et rundt 0, jamen
så kommer du godt nok til at lave noget papirarbejde, men tilgengæld
skal du ikke betale skat af udlejen.

Du skal første betale skat, når udlejeaktiviteten laver et overskud.

Indtægterne og Udgifter skal naturligvis være fornuftige (markedspris)!

Ovenstående er min private holdning og har intet med min arbejdsgiver at
gøre!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Anders Majland

Dato : 01-03-08 21:59

> Du skal første betale skat, når udlejeaktiviteten laver et overskud.

Det er enten at benytte bundfradraget elller at bruge regnskabsmetoden.
Anvender man først regnskabet kan man ikke gå tilbage til bundfradraget. Da
Lars ikke har tænkt sig at tage en husleje over bundfradraget er der ikke
nogen grund til at begynde at lave noget papirarbejde ...

Altså ikke udover at få lavet lejeaftalen skriftligt ...