hvor stor gave - og lovligheden i en fremg~
Fra : Wilstrup

Dato : 27-02-08 22:18

Hvor stor pengegave må man give sine børn uden at skattefar
blander sig (årlig) og hvis det er ens børn der giver
forældrene en gave, som de så sender videre til en anden af
børnene, vil det så være lovligt - skattemæssigt set?

Ex. en familie har to børn. Den ene vinder en pengegave i
lotto, der er skattefri. Vinderen ved at hvis han giver sin
bror nogle penge, bliver broderen beskattet af dem. Men så får
han en lys idé. Han sender pengene til forældrene, fordi han
mener at forældrene gerne må modtage en gave uden at det får
særlige skattemæssige konsekvenser for dem. Disse forældre
sender så pengegaven videre til den anden søn inden for de
rammer man som forældre må give sine børn.

Hvilke skattemæssige konsekvenser vil det få for den anden
søn, for forældrene og er det overhovedet lovligt?

Fra : Uni Bull

Dato : 28-02-08 00:27

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Ex. en familie har to børn. Den ene vinder en pengegave i lotto, der er
> skattefri.

Kunne vinderen og brormand ikke bare splejse til den famøse
lottokupon - i et forhold der anses for passende?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 28-02-08 00:36

http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Altså, man kan vel give de der 56800 kr til hver forældre. Og så kan de jo
give dem videre til broderen.

Per

Fra : Barney Gumble

Dato : 28-02-08 05:54

den rigtige fotograf skrev:
> http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm
>
> Altså, man kan vel give de der 56800 kr til hver forældre. Og så kan de jo
> give dem videre til broderen.

Citat fra ovenstående link:
"Gaver til andre end den nærmeste familie, vil i almindelighed blive
indkomstbeskattet. Det er f.eks. tilfældet, hvis man giver en gave til
en ansat, men også hvis man giver en gave til sin søster eller bror, da
en søster eller bror i afgiftsretlig henseende ikke betragtes som ens
nærmeste familie."

Er der nogen der kan bekræfte, at metoden beskrevet af "den rigtige
fotograf" er helt legal (ikke at jeg nødvendigvis betvivler den, men
blot for at være sikker)?

Tillægsspørgsmål:
Det fremgår af ovenstående, at gaver til søskende (der ikke har haft
samme bepæl de sidste 2 år) _ikke_ er undtaget fra skat eller
gaveafgift. Hvis vi ser bort fra ovenstående metode og så ser en gave
som lejlighedsgave (som beskrevet i Ligningsvejledningen pkt. A.B.7.3.1.
http://www.tax.dk/lv/lva/A_B_7_3_1.htm ) er der så nogen der har et bud
på, hvor meget man må give i fx julegave til en søskende?

Har det nogen som helst betydning for hvor stort et beløb man må give,
at det er en søskende eller er der ens regler for søskende og "alle andre"?

I et konkret eksempel gav jeg min søster en rejse til ca. 12.000 kr. i
julegave. Jeg har ikke haft fælles bopæl med min søster de sidste 2 år,
før gaven blev givet. Det ville virke konstrueret (vil jeg tro) først at
give denne rejse til en af mine forældre som så kunne give rejsen videre
til min søster. Skulle min søster (efter lovreglerne) have betalt
gaveafgift af denne rejse?

BG