En absurd situation
Fra : Joakim

Dato : 26-02-08 20:11

om noget så ophidsende som manglende aflæsning af elmåler i
forbindelse med fraflytning.

Sagsforløb:

A fraflytter andelsbolig den 01.11.2007. Anmeldt til folkeregister.
Anmelder ikke flytning til El-forsyningsselskab.

(B tilflytter andelsbolig samme dato. Anmelder ikke flytning til
El-forsyningsselskab.)

December modtager A årsopgørelse/-regulering for El 2007, tilsendt
den nye adresse.

A indbetaler restbeløb og tror at den hellige gral er velforvaret.

Men nej:

A modtager ny kvartalsregning til indbetaling 03/2008.

A meddeler El-forsyningsselskab skriftligt at være fraflyttet
01.11.2007., dvs. ca. 4½ måned for sent.

Og nu er situationen følgende:

1. El-forsyningsselskab meddeler A at han skal betale (B's)
el-forbrug for 12/2007-02/2008?

2. El-forsyningsselskab anerkender ikke medelelse om fraflytning
før elmåler er aflæst og først fra den dato?

To nemme spørgsmål, nogle herinde som har et bud på A's
retsstilling?

Fra : Codexx

Dato : 26-02-08 12:54

On 26 Feb., 20:10, "Joakim" <ncm_abfj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> 01.11.2007., dvs. ca. 4½ måned for sent.
>
> Og nu er situationen følgende:
>
> 1. El-forsyningsselskab meddeler A at han skal betale (B's)

Fra forsyningsselskabet side er det ikke B's elforbrug, men A's, da A
stadig er tilmeldt som kunde på adressen.

> 2. El-forsyningsselskab anerkender ikke medelelse om fraflytning
> før elmåler er aflæst og først fra den dato?

Læs http://www.dongenergy.dk/NR/rdonlyres/F0165100-3F14-4BA8-9DB8-FC085CD63C25/0/Almindeligebetingelsertilslutningoganvendelse.pdf

pkt. 10.2

A vil nok have et krav mod B, som jo har haft en uberettiget vinding
ved at bruge strøm for A's regning.

/Bacher

Fra : Peter

Dato : 26-02-08 22:43

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> om noget så ophidsende som manglende aflæsning af elmåler i
> forbindelse med fraflytning.
>
> To nemme spørgsmål, nogle herinde som har et bud på A's
> retsstilling?

Som et total ujuridisk svar, ville jeg jo nok prøve at kontakte B, for at
høre om vedkommende er tilmeldt adressen hos el-selskabet da vedkommende
flyttede ind, og ligeledes om han/hun har fået regning for samme periode.
Såfremt B ikke har betalt el, fra indflyttedag til aflæserdag, skylder
vedkommende nogle penge til A.

Bortset fra det står A rigtig skidt.

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-02-08 11:16

> [...]

> før elmåler er aflæst og først fra den dato?
>
> To nemme spørgsmål, nogle herinde som har et bud på A's

Hvis nu forsyningsselskabet har samme leveringsbetingelser som andre
forsyningsselskaber (dvs. forsyningsselskaber, som jeg kender til...), så er
situationen den, at A har indgået en aftaæe om levering af el til en adresse
(som han nu er flyttet fra).
Denne aftale løber indtil den overtages af en anden (eller forsyningsstedet
nedlægges).

A har forsømt at opsige aftalen/få den overflyttet til en anden person.
A er derfor pligtig til overfor forsyningsselskabet at betale for det
leverede.

A må hurtigst muligt få gennemført flytningen (herunder aflæsning af måler,
som jo er nødvendig for at opgøre forbruget).
Indtil dette er sket vil A hænge på regningen.

A kan rejse et krav overfor B om betaling af den strøm, der er leveret til
adressen efter B er flyttet ind. Der er godt nok ikke indgået nogen aftale
mellem A og B om dette, men det burde være indlysende for B at elektricitet
koster penge, og at han derfor skal betale for det. Nu bliver det så til A
istedet for til forsyningsselskabet.
Det er imidlertid uhyre vanskeligt at opgøre dette krav præcist, når der
ikke er foretaget nogen aflæsning ved overdragelsen af lejemålet. Det bedste
for A er derfor nok at gå i dialog med B om en fastsættelse af forbruget på
skønsmæssigt plan.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 12:36

Det fremgår ikke helt af din beretning, men det forekommer mig, at der ikke
har været tale om juridisk bistand i forbindelse med overdragelsen af
boligen?
Normalt ville man forvente, at en refusionsopgørelse ville indeholde div.
opgørelser i forhold til a conto bidrag mm.

Men bortset fra det, så er det A's problem, at han ikke har opsagt sin
aftale med forsyningsvirksomheden - hvilket sikkert også fremgår af de
vilkår, han har indgået aftalen på.

Hans krav over for B er sikkert af en størrelsesorden, hvor han kan have
vanskeligt ved at føre en sag på grund af beløbets størrelse, men måske kan
der indgås et forlig. Såfremt A rent faktisk har haft juridisk bistand i
forbindelse med overdragelsen, burde han kontakte sin advokat og høre hvad
der er gået galt.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-02-08 15:18

"L" <none> skrev i en meddelelse
> [...]
> Normalt ville man forvente, at en refusionsopgørelse ville indeholde div.
> opgørelser i forhold til a conto bidrag mm.

Der er tale om en andelsbolig.
Det er ikke normalt at lave refusionsopgørelse ved overdragelse af en sådan.
Der er nemlig normalt ikke rigtig noget at lave den opgørelse over.
De udeståender på forskellige betalinger, der måtte være, håndteres af
andelsforeningen som en opgørelse overfor sælger/køber direkte.

/Per

Fra : Joakim

Dato : 27-02-08 21:16

Ok, tak for svarene.