Almindelige passitivitetsbetragtninger
Fra : XNews-user

Dato : 25-02-08 15:39

Hvordan er reglerne/retspraksis for almindelige passitivitetsbetragtninger
i en sag mellem to privatpersoner?

Der er tale om en handel af en kolonihave i en jysk andelshaveforening for
tre år siden. Haveforeningen fastsatte en pris, og der blev betalt et beløb
herudover. Det beløb kræves nu tilbagebetalt.

Køber har ganske givet kunnet kræve beløbet tilbagebetalt straks efter
handlen. Men kan køber også det efter tre år?

Fra : xxxfoo

Dato : 25-02-08 07:54

On 25 Feb., 15:39, "XNews-user" <n...@mail.invalid> wrote:

> [...]
>
> Køber har ganske givet kunnet kræve beløbet tilbagebetalt straks efter
> handlen. Men kan køber også det efter tre år?

Mit umiddelbare svar er ja. Så vidt jeg ved skal der foreligge særlige
omstændigheder, før man afskærer ellers lovlige krav efter blot 3 år
på grundlag af passivitetsbetragtninger.

Dit spørgsmål lugter iøvrigt lidt af de her kolonihavesager, hvis
retlige løsning jo først fornyeligt fandt sin endelige løsning ved
højesteret. Dermed vil man formentlig slet ikke tale om passivitet i
tiden op til højesterets afgørelse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-08 16:05

xxxfoo skrev:

> Mit umiddelbare svar er ja. Så vidt jeg ved skal der foreligge særlige
> omstændigheder, før man afskærer ellers lovlige krav efter blot 3 år
> på grundlag af passivitetsbetragtninger.

Men i fremtiden (efter 1/1-2008) er tre år vel grænsen?

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-02-08 17:11

Bertel Lund Hansen skrev den 25-02-2008:

> Men i fremtiden (efter 1/1-2008) er tre år vel grænsen?

Jeg går ud fra, at du tænker på forældelsesloven af 2008?? Vær dog
opmærksom på den absolutte forældelsesfrist som kan forlænge
forældelsesfristen til 10 år.... men ellers: ja..! :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen