Værkstedsfaktura fra Peugeot
Fra : @

Dato : 25-02-08 12:54

Jeg har fået min bil (Peugeot) repareret for over 10.000 kr på et Peugeot-
værksted. Da jeg ville afhente bilen viste de mig på faturaen (med giro-
indbetalingskort), hvad der var blevet lavet, og det var ganske ok.

Men jeg fik så at vide at jeg skulle betale kontant og at det var normalt
ved en så relativ høj regning. Det kunne jeg dog ikke og forklarede at jeg
andre gange havde fået regningen tilsendt uden problemer. Efter lidt
snakken frem og tilbage fik jeg dog fakturaen med og efter lidt nærlæsning
af den, derhjemme, kommer så det mærkelige:
På fakturaen står der under betalingsbetingelser, '14 dg. fra fakt dato' og
betalingsdatoen på indbetalingskortet er ganske ret sat til 14 dage efter
fakturadato.

Mit spørgsmål er så om de virkelig kan tillade sig at forlange kontant
betaling, når der allerede står trykt på min faktura at jeg har en
betalingsfrist på 14 dage?

Fra : Holst

Dato : 25-02-08 13:15

@ wrote:

> Mit spørgsmål er så om de virkelig kan tillade sig at forlange kontant
> betaling, når der allerede står trykt på min faktura at jeg har en
> betalingsfrist på 14 dage?

Ja, naturligvis kan de det. Er der ikke andet betalt, så betaler man
naturligvis med det samme.

Hvad der står anført på fakturaen er jo åbenbart blot deres
betalingsregler ved mindre beløb, hvorimod de ved større beløb ønsker
betaling her og nu. Det er de i deres gode ret, medmindre I har betalt
andet.

Dog vil jeg mene, at såfremt du er gammel kunde på værkstedet og altid
blot har fået en faktura til senere betaling, så burde de have
informeret dig om den øjeblikkelige betaling.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-02-08 15:29

<@> skrev i meddelelsen news:47c2ac5f$0$1993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så om de virkelig kan tillade sig at forlange kontant
> betaling, når der allerede står trykt på min faktura at jeg har en

Jeg var hos VW for at få vasket motorrummet for et år siden. I den anledning
ville de have mit cpr-nummer, fordi jeg skulle checkes hos Riber. Jeg
brummede lidt, men gav det alligevel. Da jeg hentede bilen, var det kontant
betaling.

Det var så det eneste jeg har handlet ved dem på nær i dag, hvor jeg gjorde
dem 33 kr. rigere. Dette var også kontant betaling :)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-02-08 15:33

<@> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er så om de virkelig kan tillade sig at forlange kontant
> betaling, når der allerede står trykt på min faktura at jeg har en
> betalingsfrist på 14 dage?

Jeg forstår det sådan, at værkstedet inden de har givet dig fakturaen (eller
samtidig hermed) har sagt at de denne gang vil kræve kontakt betaling aht.
beløbets størrelse.
Det vil de være i deres gode ret til, - de er ikke bundet af fakturaens
tekst, når de samtidig har ændret betingelserne mundtligt.

Man kan så mene, at det er en noget sjusket måde at håndtere
kundekommunikationen på, men det ændrer ikke så meget ved det juridiske.

/Per

Fra : @

Dato : 25-02-08 17:55