Gemme emballage
Fra : N I E L S

Dato : 24-02-08 21:03

Hej gruppe

Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.

Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
(tilbage) til ex. reparation i original emballage?

MVH
NIELS

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 21:10

On Sun, 24 Feb 2008 21:03:01 +0100, "N I E L S" <underlig_@_msn.com>
wrote:

> [...]
>reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
>(tilbage) til ex. reparation i original emballage?

Det er lidt underligt med den slags,syntes lige at jeg har set en
reklame for Leasy,og de tager embalagen med????Det kan da være de har
et stort lager hvor de gemmer det med navn og adresse på ,Gad vide
hvordan deres kunder står??

Mvh
Gubbi

Fra : dw

Dato : 24-02-08 21:18

gubbi skrev:

> [...]
> reklame for Leasy,og de tager embalagen med????Det kan da være de har
> et stort lager hvor de gemmer det med navn og adresse på ,Gad vide

Eller også er det bare en service så man ikke står med enorme papkasser
og flamingo bras. Det er jo nemt nok at smide ind i varevognen.

Fra : dw

Dato : 24-02-08 21:29

N I E L S skrev:
> [...]
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?

Nej der er ikke noget krav om original embalage ved reklamationer.
Ved garanti kan det være et krav, eller der kan være krav om "passende
embalering", og her kan man gå ud fra at den originale lever op til kravene.
Det kan dog være smart at gemme embalagen til ens eventuelle returret er
udløbet (nogen fysiske butikker har det enda som et krav).

Fra : Wilstrup

Dato : 24-02-08 23:16

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det kan dog være smart at gemme embalagen til ens eventuelle
> returret er udløbet (nogen fysiske butikker har det enda som

ja, det kan gælde hvis butikken reklamerer med returret - men
det er ikke et krav ved almindelig klage over en defekt vare.

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 24-02-08 23:48

"N I E L S" <underlig_@_msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?

Så man kan bevise, at man har købt den hvis apparatet bliver stjålet.

- fik jeg, at vide da jeg købte min autoradio.
Fordi der er meget snyd.

--
/Mikael
Java - Hit Mohammed in the head, before he burns the flag:

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-02-08 00:01

"Mikael Mortensen" <email@xiaodidi.dk> wrote in

> Så man kan bevise, at man har købt den hvis apparatet bliver stjålet.

Der er en kvittering vel nok...

Fra : Mikael Mortensen

Dato : 25-02-08 10:57

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikael Mortensen" <email@xiaodidi.dk> wrote in

> Der er en kvittering vel nok...

Det skulle man tro.

Men det fik jeg at vide...

Fra : Jubii

Dato : 25-02-08 11:30

Mikael Mortensen wrote:
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle man tro.
>
> Men det fik jeg at vide...

Der kan vist skrives en tonstung bog om de ting forretninger bilder folk ind de kan, ikke kan,
må, ikke må og så videre. Det mærkelige er at mange folk tror på det der siges af urigtigheder
og undlader at undersøge om det er rigtigt i f.eks. lovtekst eller regler.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-08 13:04

N I E L S skrev:

> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.

I. 'Direkte' handel (i fysisk butik):
Hvis butikken tilbyder returret, er den ofte betingen af at varen
returneres i original emballage. Hvis den skal være uåbnet, giver
det dog sig selv.

II Fjernhandel (f.eks. nethandel):
Der er som regel automatisk 14 dages returret. Den kan som regel
ikke gøres betinget af at man bruger den originale emballage, men
det er en rigtig god idé at bruge den alligevel, dels fordi den
passer som støbt, og dels fordi man undgår slagsmål med et firma
der tror at det kan kræves

Så jeg kan bekræfte at det er en dårlig idé at smide den væk, men
der findes i de fleste tilfælde intet juridisk krav om at man
skal beholde den.

Hos mig ryger emballagen ud efter 14 dages forløb hvis jeg ikke
vil bruge den til noget.

> [...]
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?

Han kan ikke omgå noget. Der kan være en vare hvor emballagen
tydeligvis er en væsentlig del. Mit eget hjemmekomponerede
eksempel er en dukke der sælges i en papæske der er lavet som et
lille dukkehus. I sådan et tilfælde kan sælger godt kræve
original emballage. Derfor skrev jeg "ofte" og senere "som
regel".

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 25-02-08 15:33

"N I E L S" <underlig_@_msn.com> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.

Nej det er fakta, og det skyldes at produktet er mange MANGE gange bedre
beskyttet under transport i den oprindelige kasse. (selve panelet skal kun
have et svagt tryk før det går i stykker, og det dækker reklamationsretten
IKKE.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-02-08 23:57

Mikael Mortensen wrote:

> Det skulle man tro.
>
> Men det fik jeg at vide...

Muligheden for forsikringssvindel er da væsentligt større, hvis
"emballage" skulle være bevis for at du har ejet genstanden. Du kunne jo
have fundet emballagen i den nærmeste container...

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-02-08 00:00

N_B_DK wrote:

> [...]
> beskyttet under transport i den oprindelige kasse. (selve panelet skal
> kun have et svagt tryk før det går i stykker, og det dækker

Jeg er helt enig fsva. det praktiske ved reklamationer (OT her), men det
juridiske udgangspunkt er at berettigede reklamationer skal ske uden
udgift for forbrugeren. Jeg tvivler stærkt på at forhandleren kan stille
krav om at forbrugeren opbevarer en kasse til eksempelvis et 40"
fladskærms TV (som fylder en del), selvom det eventuelt vil gøre det lidt
lettere at formidle/behandle reklamationen.

--
Jesper Lund