/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Gemme emballage
Fra : N I E L S


Dato : 24-02-08 21:03

Hej gruppe

Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.

Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
(tilbage) til ex. reparation i original emballage?

MVH
NIELS




 
 
Ukendt (24-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-08 21:10

On Sun, 24 Feb 2008 21:03:01 +0100, "N I E L S" <underlig_@_msn.com>
wrote:

>Hej gruppe
>
>Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
>emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.
>
>Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
>Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
>reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
>(tilbage) til ex. reparation i original emballage?
>
>MVH
>NIELS
>
>

Det er lidt underligt med den slags,syntes lige at jeg har set en
reklame for Leasy,og de tager embalagen med????Det kan da være de har
et stort lager hvor de gemmer det med navn og adresse på ,Gad vide
hvordan deres kunder står??

Mvh
Gubbi

dw (24-02-2008)
Kommentar
Fra : dw


Dato : 24-02-08 21:18

gubbi skrev:
> On Sun, 24 Feb 2008 21:03:01 +0100, "N I E L S" <underlig_@_msn.com>
> wrote:
>
>> Hej gruppe
>>
>> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
>> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.
>>
>> Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
>> Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
>> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
>> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?
>>
>> MVH
>> NIELS
>>
>>
>
> Det er lidt underligt med den slags,syntes lige at jeg har set en
> reklame for Leasy,og de tager embalagen med????Det kan da være de har
> et stort lager hvor de gemmer det med navn og adresse på ,Gad vide
> hvordan deres kunder står??
>

Eller også er det bare en service så man ikke står med enorme papkasser
og flamingo bras. Det er jo nemt nok at smide ind i varevognen.

dw (24-02-2008)
Kommentar
Fra : dw


Dato : 24-02-08 21:29

N I E L S skrev:
> Hej gruppe
>
> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.
>
> Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
> Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?
>

Nej der er ikke noget krav om original embalage ved reklamationer.
Ved garanti kan det være et krav, eller der kan være krav om "passende
embalering", og her kan man gå ud fra at den originale lever op til kravene.
Det kan dog være smart at gemme embalagen til ens eventuelle returret er
udløbet (nogen fysiske butikker har det enda som et krav).

Wilstrup (24-02-2008)
Kommentar
Fra : Wilstrup


Dato : 24-02-08 23:16


"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i meddelelsen
news:47c1d37d$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nej der er ikke noget krav om original embalage ved
reklamationer.
> Ved garanti kan det være et krav, eller der kan være krav om
> "passende embalering", og her kan man gå ud fra at den
> originale lever op til kravene.
> Det kan dog være smart at gemme embalagen til ens eventuelle
> returret er udløbet (nogen fysiske butikker har det enda som
> et krav).

ja, det kan gælde hvis butikken reklamerer med returret - men
det er ikke et krav ved almindelig klage over en defekt vare.



Mikael Mortensen (24-02-2008)
Kommentar
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 24-02-08 23:48


"N I E L S" <underlig_@_msn.com> skrev i en meddelelse
news:U3kwj.46$Jn4.5@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
>
> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.
>
> Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
> Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?


Så man kan bevise, at man har købt den hvis apparatet bliver stjålet.

- fik jeg, at vide da jeg købte min autoradio.
Fordi der er meget snyd.

--
/Mikael
Java - Hit Mohammed in the head, before he burns the flag:
Aero Pig: http://home24.inet.tele.dk/harmonika/java/jar.htm



Henrik Stidsen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 25-02-08 00:01

"Mikael Mortensen" <email@xiaodidi.dk> wrote in
news:47c1f435$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Så man kan bevise, at man har købt den hvis apparatet bliver stjålet.

Der er en kvittering vel nok...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Mikael Mortensen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 25-02-08 10:57



"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A4F39876A1henrikstidsendk@130.225.247.90...
> "Mikael Mortensen" <email@xiaodidi.dk> wrote in
> news:47c1f435$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Så man kan bevise, at man har købt den hvis apparatet bliver stjålet.
>
> Der er en kvittering vel nok...


Det skulle man tro.

Men det fik jeg at vide...




--
/Mikael
Java - Hit Mohammed in the head, before he burns the flag:
Aero Pig: http://home24.inet.tele.dk/harmonika/java/jar.htm



Jubii (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 25-02-08 11:30

Mikael Mortensen wrote:
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns9A4F39876A1henrikstidsendk@130.225.247.90...
>> "Mikael Mortensen" <email@xiaodidi.dk> wrote in
>> news:47c1f435$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>>
>>> Så man kan bevise, at man har købt den hvis apparatet bliver stjålet.
>>
>> Der er en kvittering vel nok...
>
>
> Det skulle man tro.
>
> Men det fik jeg at vide...

Der kan vist skrives en tonstung bog om de ting forretninger bilder folk ind de kan, ikke kan,
må, ikke må og så videre. Det mærkelige er at mange folk tror på det der siges af urigtigheder
og undlader at undersøge om det er rigtigt i f.eks. lovtekst eller regler.



Bertel Lund Hansen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 25-02-08 13:04

N I E L S skrev:

> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.

I. 'Direkte' handel (i fysisk butik):
Hvis butikken tilbyder returret, er den ofte betingen af at varen
returneres i original emballage. Hvis den skal være uåbnet, giver
det dog sig selv.

II Fjernhandel (f.eks. nethandel):
Der er som regel automatisk 14 dages returret. Den kan som regel
ikke gøres betinget af at man bruger den originale emballage, men
det er en rigtig god idé at bruge den alligevel, dels fordi den
passer som støbt, og dels fordi man undgår slagsmål med et firma
der tror at det kan kræves

Så jeg kan bekræfte at det er en dårlig idé at smide den væk, men
der findes i de fleste tilfælde intet juridisk krav om at man
skal beholde den.

Hos mig ryger emballagen ud efter 14 dages forløb hvis jeg ikke
vil bruge den til noget.

> Hvad kunne tænkes at ligge til grund for denne advarsel?
> Er det overhovedet muligt for en forhandler at 'omgå' regler om
> reklamationsret og evt. garanti-forpligtelser, fordi varen ikke leveres
> (tilbage) til ex. reparation i original emballage?

Han kan ikke omgå noget. Der kan være en vare hvor emballagen
tydeligvis er en væsentlig del. Mit eget hjemmekomponerede
eksempel er en dukke der sælges i en papæske der er lavet som et
lille dukkehus. I sådan et tilfælde kan sælger godt kræve
original emballage. Derfor skrev jeg "ofte" og senere "som
regel".

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

N_B_DK (25-02-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 25-02-08 15:33

"N I E L S" <underlig_@_msn.com> wrote in message
news:U3kwj.46$Jn4.5@news.get2net.dk
> Hej gruppe
>
> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.

Nej det er fakta, og det skyldes at produktet er mange MANGE gange bedre
beskyttet under transport i den oprindelige kasse. (selve panelet skal kun
have et svagt tryk før det går i stykker, og det dækker reklamationsretten
IKKE.

--
MVH.
N_B_DK
Købes display print til en Panasonic NV-HS1000
Min mail add er gyldig.



Jesper Lund (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 25-02-08 23:57

Mikael Mortensen wrote:

> Det skulle man tro.
>
> Men det fik jeg at vide...

Muligheden for forsikringssvindel er da væsentligt større, hvis
"emballage" skulle være bevis for at du har ejet genstanden. Du kunne jo
have fundet emballagen i den nærmeste container...

--
Jesper Lund

Jesper Lund (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 26-02-08 00:00

N_B_DK wrote:

>> Der verserer tygter om at det er en dårlig idé at skille sig af med
>> emballagen til f.eks. ens nyindkøbte fladskærm.
>
> Nej det er fakta, og det skyldes at produktet er mange MANGE gange bedre
> beskyttet under transport i den oprindelige kasse. (selve panelet skal
> kun have et svagt tryk før det går i stykker, og det dækker
> reklamationsretten IKKE.

Jeg er helt enig fsva. det praktiske ved reklamationer (OT her), men det
juridiske udgangspunkt er at berettigede reklamationer skal ske uden
udgift for forbrugeren. Jeg tvivler stærkt på at forhandleren kan stille
krav om at forbrugeren opbevarer en kasse til eksempelvis et 40"
fladskærms TV (som fylder en del), selvom det eventuelt vil gøre det lidt
lettere at formidle/behandle reklamationen.

--
Jesper Lund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste