Syn og skøn. Hvem?
Fra : Sten Bo

Dato : 23-02-08 09:38

Tvist om årsag til skader.

Kan leverandøren af en vare der under kundens besiddelse og brug er skadet
og kræves udbedret - ensidigt foranstalte syn og skøns forretning
gennemført. Og hvilken værdi vil man i så fald tillægge konklusionerne i en
påtænkt retssag? Man har haft vognen i 1 år altså en sæson.

Varen er afleveret til forhandleren med krav om udbedring og har stået der i
nogle mdr.

Og man ser så pludselig dette i Dansk Camping Union s blad.

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=phssr#/page18/

Teorierne i historien omkring 4+4 hjuls trækkere er rigtig morsom da det er
meget populært hos campister med store campingvogne.

Med i historien skal også, oplyst i et andet forum, at kaskoforsikringen
nægter at gå ind i sagen efter vognen med kundens (almindelige!) udstyr i
vognen er kontrolvejet hos forhandleren efter skaden, - og, mit gæt efter
læsning af artiklen, pga. formodet for høj fart over fartbump skilpadder
eller huller i vejen, der har så har udløst skaden.

Det er ganske almindelig at campingvogne er tungere end oplyst og ejeren
hævder kun at ha kendskab til de oplysninger han dels har modtaget i
forbindelse med købet. vognens papirer, og hentet på producentens
hjemmeside. Han har således ikke selv haft vognen på en vægt men kun taget
højde for vægten af eget udstyr.

Men hvad er det for en type syn og skønsforretning der foretaget?

Jeg har kikke lidt på
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/raadgivning/synogskon/Pages/default.aspx
Og http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=921
Og mente i første omgang, inden læsningen, at begge parter skulle godkende
synsmand og spørgsmål - men er kommet i tvivl efter læsning på linkene.

Man hævder ikke at ha godkendt DCU medvirken (?) Og er stærkt utilfreds, vil
starte retssag mod forhandler/forsikring. Og er (antager jeg) medlem i DCU.

Mvh Sten
Der kun har det fra nettet og undrer sig.

Fra : Sten Bo

Dato : 23-02-08 09:49

> Tvist om årsag til skader.

Tilføjelse.
Man oplyser i artiklen, at kunden havde ladet vognen opveje. Men det er sket
via montering af en anden aksel på fabrikken inden vognen blev leveret. -
Og er altså inden for de tilvalg der tilbydes.

sten

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 11:35

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev :

> [...]
>påtænkt retssag? Man har haft vognen i 1 år altså en sæson.

>Varen er afleveret til forhandleren med krav om udbedring og har stået der i

Købeloven siger jo at der eksisterer en formodning om at en fejl
opstået indenfor 6 måneder efter købet, nok har været der fra start,
og at det er sælgeren der skal bevise det modsatte - eksemplet er
åbenbart over 1 år gammelt, og egentligt er det vel korrekt, at
sælgeren kan kræve syn og skøn, for at afgøre/hitte ud af om køberen
har "et krav" - nok den eneste måde en sælger kan bevise skaden ikke
er noget varen var leveret med, men skyldes brugen.

indtil videre må udgiften til det omtalte syn og skøn vel ligge hos
sælgeren

Har vognen været overlæsset/læsset forkert, er det ikke sælgerens
problem - kun hvis køberen kan bevise ikke at have fået tilstrækkelige
oplysninger om hvordan varen skal anvendes.

( Kører selv jævnligt med en stor campingvogn - og har lært, det
bestemt ikke er noget at spøge med )
--
Jan_stevns

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-02-08 15:04

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> ( Kører selv jævnligt med en stor campingvogn - og har lært, det
> bestemt ikke er noget at spøge med )

Men derfra til at noget er gået fra hinanden - der kræves dog nogen styrke
og det må kunne måles. Både hvor meget den er gået ud af kurs og dermed med
hvilken vægt.

Jeg undrer mig en hel del over årsagen til at chefredaktøren på DCU har
valgt at bringe en artikel, der bringer kunden i miskredit - med mindre det
er fordi DCU er bange for campingforhandlerne, - at de vil undlade at fylde
déres blad med reklamer, således at deres selvrosende artikler stikker alt
for meget ud fra resten.

Det er ikke for ingenting at jeg begyndte at kalde DCU for Dansk
Campingbranche Union - det var sidst i halvfemserne. De er ikke blevet
medlemmernes klub siden, tværtimod.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,