Lukket retsmøde...
Fra : Peter

Dato : 22-02-08 20:04

Bær over med mig da jeg er menigmand men der er nogle ting som jeg
ikke forstår:

Jeg sad lige og læste en artikel på politiken.dk som handler om at
politiet gerne vil finde den kilde der har videregivet nogle oplysninger
fra et "Lukket retsmøde"
http://politiken.dk/indland/article474667.ece

1) "lukket retsmøde": Er det ikke en dommer (dvs. retten) der bestemmer
at de oplysninger som lægges frem ved dette møde, ikke skal være
offentlig tilgængelige?

2) Hvis ja til 1): Er det ikke "foragt for retten" - eller er det bare
et begreb jeg har, efter at have set for mange kriminalfilm/serier - at
videregive disse oplysninger alligevel?

3) Hvis ja til 2): Er det ikke i domstolens interesse at finde ud af
hvordan oplysningerne fra 1) kan havne i en avis? og er avisen ikke
delvis skyldig i lovbrud da den ved at oplysningerne kom frem ved et
"lukket retsmøde"

Er der nogle som kan lede mig på rette vej?

Mvh Peter

Fra : Jesper

Dato : 23-02-08 14:48

Peter <me@privacy.net> wrote:

> [...]
> "lukket retsmøde"
>
> Er der nogle som kan lede mig på rette vej?

En dommer kan ved et retsmøde nedlægge referatforbud mod hele eller dele
af retsmødet.
En dommer kan også, efter forhandling for åbne døre, vælge at hele eller
dele af retsmødet skal holdes for lukkede døre.
Ved dobbeltlukkede døre finder forhandlingen om de lukkede døre også
sted for lukkede døre og det kan en dommer også bestemme skal finde
sted.
Det er naturligvis ulovligt at vidergive oplysninger fra et lukket
retsmøde eller et retsmøde hvor der er nedlagt referatforbud, men det er
ikke omfattet af foragt for retten paragraffen i Danmark.

De relevante paragraffer findes i Retsplejeloven og straffeloven og kan
ses her:

<http://www.update.dk/cfje/lovbasen.nsf/(LBfritekstsingle1LOVBEK)/093D55
10761B2138C12571E1003B42A3?OpenDocument>
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.