Vista OEM licens og jura?
Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 22:01

Når man har en OEM licens så har man ret til at have en OEM Vista på sin
pc/laptop
det er et faktum, men har man ikke også ret til at have en Vista OEM DVD?

De fleste laptops leveres med recovery DVD som ikke er en rigtig Vista
installations DVD, mit spørgsmål er så om man kan komme i vanskeligheder ved
at downloade en OEM DVD fra et torrent site eller om ens OEM licens gør at
det er lovligt selvom det er en downloaded kopi?

Det forbistrede ved de recovery DVD'ere er jo at men ikke får restore
funktionen med, og heller ikke kan lave en repair install, de formaterer
bare hdd og farvel til alle ens data(hvis man altså ikke har dem på et andet
drev).

Jeg mener også at have læst et sted på forbug.dk at man har ret til
installations
CD/DVD, men har erfaret at det er ikke alle producenter der udleverer disse
hvis
man spørger og kun henviser til de recovery CD/DVD der er med ved købet.

Er der iøvrigt noget i købeloven som kunne tvinge dem til at udlevere en
installations
DVD og ikke kun recovery DVD?

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 22:54

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> man spørger og kun henviser til de recovery CD/DVD der er med ved købet.
>
> Er der iøvrigt noget i købeloven som kunne tvinge dem til at udlevere en

Bingo: http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad125/

Installationsdisketter

08.05.2007

Køber du en pc med programmer, skal du også kunne geninstallere dem

Når man som forbruger køber en computer med forinstallerede programmer, har
man normalt krav på at kunne geninstallere programmerne. Det kræver ofte, at
man får medleveret installations-cd'er med programmerne.

Hvis man køber en computer uden at få programdisketter med, vil det dermed
være en mangel ved computeren, som forhandleren er forpligtet til at
afhjælpe. Det gælder dog ikke, hvis forbrugeren ved købets indgåelse har
fået oplyst, at program-cd'er ikke leveres, og er blevet vejledt om
betydningen heraf.

Nogle computere har indbyggede systemer til geninstallation, som vil kunne
genskabe styresystem og programmer fra en sikkerhedskopi på harddisken. Det
vil dog i nogen situationer ikke være tilstrækkeligt, og
Forbrugerklagenævnet har derfor afgjort, at styresystemet normalt skal
medfølge på en cd, når almindelige forbrugere køber en computer med indlagt
styresystem.
------------

Spørgsmålet er så om man kan tvinge producenterne til at udlevere en
original
OEM Vista DVD? Isåfald hvordan?

JBJ

JBJ

Fra : dw

Dato : 21-02-08 23:03

JBJ skrev:

> [...]
> styresystem.
> ------------
>
> Spørgsmålet er så om man kan tvinge producenterne til at udlevere en

Ved det ikke.
Men med et kig på at stortset alle færdige maskiner sælges med et
recovery system, tror jeg forbrugerklagenævnet mener at forbrugeren ikke
skal nøjes med et recovery system, som kan køre fra harddisken. Der skal
som minimum være mulighed for at lægge dette på cd, og evt
medfølge/kunne anskaffes på cd.

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 23:26

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> være mulighed for at lægge dette på cd, og evt medfølge/kunne anskaffes på

Det ville være dejligt hvis nogen kunne tage det op i deres jura klasse:) Og
så smide svaret her:)

JBJ

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-02-08 07:13

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> writes:

>Spørgsmålet er så om man kan tvinge producenterne til at udlevere en
>original
>OEM Vista DVD? Isåfald hvordan?

Man kunne jo starte med at spørge pænt?

Det virkede fint med IBM, da jeg gerne ville have en XP-cd til
min Thinkpad.

Mvh.
   Klaus.

Fra : JBJ

Dato : 22-02-08 12:20

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i meddelelsen

> Man kunne jo starte med at spørge pænt?
>
> Det virkede fint med IBM, da jeg gerne ville have en XP-cd til
> min Thinkpad.
>
> Mvh.
> Klaus.

Det har jeg skam gjort, men det er ikke kun mig der har problemet, en ven
har en Acer hvor der ikke fulgte CD/DVD'ere med men var en partion på hdd
hvor man selv skulle lave dem. Desværre kender han ikke så meget til vista
og kom til at installere den i det forkerte sprog. Når det er sket kan man
nemlig kun lave en vista DVD med det sprog som er installeret. Man kan ikke
få en vista DVD fra Acer siger de, men kun et sæt recovery DVD'ere. Og kun
et sæt til det sprog som er installeret, jeg skal så bestille et sæt til ham
til det rigtige sprog, men det er da for dumt istedet for bare ar levere
vista med fra starten.

HP og IBM er ikke så slemme at danse med, det var også derfor jeg skrev:

men har erfaret at det er ikke alle producenter der udleverer disse hvis man
spørger og kun henviser til de recovery CD/DVD der er med ved købet.

I den salgsannonce jeg så til min bærbar stod der intet om at Vista kun kom
på en recovery DVD, der stod derimod "Med Windows Vista Home premium" så kan
man så tolke det som man vil.

Nå men, vi kom lidt væk fra spørgsmålene:

Når man har en licens er det så lovligt at downloade en OEM cd fra nettet?

Er der nogen måde at tvinge producenterne til at udlevere en original Vista
DVD, når der er faldet afgørelse om dette i forbrugerklagenævnet?

JBJ

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-08 08:29

> [...]
> at downloade en OEM DVD fra et torrent site eller om ens OEM licens gør at
> det er lovligt selvom det er en downloaded kopi?

Jeg ser ikke noget som helst ulovligt i, at download'e en kopi af Vista.
Alle udgaver af Vista, som findes, er ens. Det du køber, når du køber en
licens, er jo ikke selve software'n, men derimod retten til at benytte et
bestemt "serienummer", til at låse programmet op med. Og det serienummer vil
du også kunne bruge på en anden kopi af Vista.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : JBJ

Dato : 22-02-08 12:22

> [...]
> vil du også kunne bruge på en anden kopi af Vista.
>
> --
> To crash with a Volvo is extremely safe.

Du kan kun bruge OEM produktnøgle til OEM Vista, den virker ikke til retail
udgaven:)

JBJ

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-08 13:47

> Du kan kun bruge OEM produktnøgle til OEM Vista, den virker ikke til
> retail udgaven:)

Ja, klart. Men jeg forudsatte ligesom at vi snakkede om at download'e en
kopi af en OEM-udgave.

Fra : brian

Dato : 22-02-08 14:38

> [...]
>hvis
>man spørger og kun henviser til de recovery CD/DVD der er med ved købet.

Med recovery cd/dvd har du jo sådan set fået software med.

De Recovery jeg har set har alle til dato haft mulighed for at starte

med at formatere
ikke at formatere
installere alskins pjat som medfulgte incl XP
ikke installere alskins pjat som medfulgte men kun XP

Det har også altid været muligt at lave sin egen installations cd ved
at rippe det rigtige ud af cd/dvd'en (i386 bibliotek)

Men om repair etc kan jeg ikke svare mine pc der skal repareres får en
nydisk og ny install.

Så længe du har en valid kode kan jeg ikke forestille mig at du ikke
må downloade en version men det kan være overordentligt svært at finde
en version der kan bruges med din kode der findes mange forskellige.
Men du har den jo på recoveryen så hvorfor downloade.

Brian

Fra : JBJ

Dato : 23-02-08 12:20

"brian" <no@no.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> en version der kan bruges med din kode der findes mange forskellige.
> Men du har den jo på recoveryen så hvorfor downloade.

eeeh Brían, vi taler om Vista her:) XP er nem nok at lave en cd af, men
Vista er anderledes bygget. På Vista recovery er der som regel kun een
mulighed, formater og geninstall.

JBJ

Fra : brian

Dato : 23-02-08 14:26

>eeeh Brían, vi taler om Vista her:) XP er nem nok at lave en cd af, men
>Vista er anderledes bygget. På Vista recovery er der som regel kun een
>mulighed, formater og geninstall.

He he det havde jeg ikke lige set men det er nok fordi jeg endnu ikke
betragter Vista som et brugbart stykke software.

Men er nu sikker på at samme muligheder er med vista.
Endtil videre har folk der vil have hjælp til vista af mig fået besked
på at give mig en legal install til mig eller finde hjælp andet sted.

sorry kan så ikke hjælpe.

Fra : dw

Dato : 23-02-08 15:08

JBJ skrev:

> eeeh Brían, vi taler om Vista her:) XP er nem nok at lave en cd af, men
> Vista er anderledes bygget. På Vista recovery er der som regel kun een
> mulighed, formater og geninstall.

De vista recoverier jeg har haft kontakt med (fujitsu siemens,
hp/compaq, packard bell, toshiba, medion og et par til), er det kun
toshiba der har været "du kan kun geninstallere".
Bevares man har skulle læse manual til et par af de andre for at finde
funktionerne, men den var med til computeren.
Nogen af dem leveres ligefrem med et HW check program, så man lige kan
få undersøgt ram og harddisk.

Nå det var vidst OT nok i denne gruppe

Fra : JBJ

Dato : 24-02-08 01:27

> [...]
> funktionerne, men den var med til computeren.
> Nogen af dem leveres ligefrem med et HW check program, så man lige kan få

Min er en Toshiba:( Det er vist det samme med Acer:(

JBJ

Fra : dw

Dato : 24-02-08 03:30

JBJ skrev:
> "dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i meddelelsen

> Min er en Toshiba:( Det er vist det samme med Acer:(

Så tror jeg ikke du har noget at komme efter.
Der er leveret cd'er med til computeren.
Lizensen er skrevet til en oem windows vista, toshiba. (hvis jeg ikke
husker forkert)
og det er jo en del af "oem", at den kan være branded.
Men hvis du installerer med en "tom" oem, og din cd key, så vil
microsoft godt aktivere den alligevel.