Uretmæssig hævning på Visa-Dankort
Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-08 10:14

For et halvt år siden købte jeg et virusprogram via nettet og betalte
med Dankort. Licensen var gældende et halvt år.
Nu hæver firmaet igen automatisk et beløb for det næste halve år, trods
mine indsigelser på mail.
Jeg har kontaktet min bank (Nykredit) for at få beløbet tilbageført, men
de siger, at de kun kan gøre indsigelse, ikke tilbageføre.
Jeg mener de har pligt til at tilbageføre, når jeg beder om det, men jeg
kan ikke huske lovgrundlaget. Er der nogen, der kan hjælpe med
henvisning til lov / paragraffer?

--
Venlig hilsen
Preben

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-02-08 11:04

Preben Andersen wrote:
> [...]
> Jeg mener de har pligt til at tilbageføre, når jeg beder om det, men jeg
> kan ikke huske lovgrundlaget. Er der nogen, der kan hjælpe med

Er du 100% sikker på der i betingelser ikke stod at de automatisk blev
fornyet hver halve år? Det er normalt "standard" i sådanne tilfælde.

Mvh
johan

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-08 11:25

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Er du 100% sikker på der i betingelser ikke stod at de automatisk blev
> fornyet hver halve år? Det er normalt "standard" i sådanne tilfælde.

Det er jeg ret sikker på, og jeg har pr. mail gjort opmærksom på, at jeg
ikke ønsker at forny noget som helst, og at de bedes undlade at trække
på mit kreditkort.

mvh
Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 12:26

Preben Andersen skrev:

> Det er jeg ret sikker på, og jeg har pr. mail gjort opmærksom på, at jeg
> ikke ønsker at forny noget som helst, og at de bedes undlade at trække
> på mit kreditkort.

Hvis der ikke er grundlag for at forny abonnementet automatisk,
har banken pligt til at overføre beløbet til dig når du beder om
det og underskriver en tro og love-erklæring. Det følger af lov
om betalingsmidler, § 11 stk. 1:

§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
   andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre
   andet følger af stk. 2-6. Brugeren hæfter kun efter stk. 2-6,
   hvis transaktionen er korrekt registreret og bogført.

At banken evt. må slås med sælger om pengene, er den sag
uvedkommende.

Hvis det senere skulle vise sig at du husker forkert, og at
pengene er trukket retmæssigt, må du naturligvis betale igen og
måske også betale et gebyr til banken for ulejligheden.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-02-08 13:33

> [...]
> pengene er trukket retmæssigt, må du naturligvis betale igen og
> måske også betale et gebyr til banken for ulejligheden.

Tak for §§
mvh/Preben

Fra : Rea721

Dato : 21-02-08 19:32

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:lonqr3la3lpps4f8omqqv29ksff0eui7lf@4ax.com

> [...]
> dig når du beder om det og underskriver en tro og
> love-erklæring. Det følger af lov om betalingsmidler, §

Du "glemmer" èn ting. Der er forskel på at forny et abbonement automatisk og
så lade betalingen foregå automatisk.

I overskriften tales om Visa Dankort og i indlæget kun Dankort, så det vides
ikke om der er tale om en dansk transaktion eller udenlandsk. Det fremgår
ligeledes ikke om der er tale om en PBS transaktion eller en dirrekte
(Visa?) Dankorthævning.

Må en forretning overhovedet gemme (visa?) Dankort oplysninger og selv
trække efter behov??

Mig bekendt skal man godkende betalinger (hævninger) på (Visa?) Dankort hver
gang når disse betalinger ikke er tilmeldt PBS, men jeg kan jo tage fejl.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-02-08 21:48

Rea721 wrote:

> [...]
>
> Mig bekendt skal man godkende betalinger (hævninger) på (Visa?)
> Dankort hver gang når disse betalinger ikke er tilmeldt PBS, men jeg

Jeg køber jævnligt varer hos en forretning i USA. Forretningen har mine
Visa/Dankortoplysninger registreret og hæver beløbet på kortet når
varerne er afsendt uden at jeg skal godkende den enkelte betaling.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rea721

Dato : 21-02-08 22:11

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jeg køber jævnligt varer hos en forretning i USA.
> Forretningen har mine Visa/Dankortoplysninger registreret
> og hæver beløbet på kortet når varerne er afsendt uden at
> jeg skal godkende den enkelte betaling.

Jeg er udemærket klar over at det foregår, men det løser blot ikke problemet
med lovligheden. :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 22:45

Rea721 skrev:

> Jeg er udemærket klar over at det foregår, men det løser blot ikke problemet
> med lovligheden. :)

Alle korthævninger uden underskrift og pinkode foregår sådan.

Det ligger i sagens natur at en hævning uden en af de to
godkendelsesmetoder er anonym og kan foretages af enhver der har
kortnummer, udløbsdata og i dag også sikkerhedskode.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 22:42

Rea721 skrev:

> Du "glemmer" èn ting. Der er forskel på at forny et abbonement automatisk og
> så lade betalingen foregå automatisk.

Det tror jeg nu ikke jeg glemmer, men jeg kan ikke lige se
relevansen. Hvis abonnementet ikke fornys, må sælger ikke tage
sig betalt.

> I overskriften tales om Visa Dankort og i indlæget kun Dankort, så det vides
> ikke om der er tale om en dansk transaktion eller udenlandsk.

Det er ligegyldigt.

> Det fremgår ligeledes ikke om der er tale om en PBS transaktion
> eller en dirrekte (Visa?) Dankorthævning.

Korrekt. En PBS-transaktion har ikke den nemme mulighed for at
blive tilbageført. Der skal man vist over PBS.

> Må en forretning overhovedet gemme (visa?) Dankort oplysninger og selv
> trække efter behov?

Ja, hvis kunden har accepteret det.

> Mig bekendt skal man godkende betalinger (hævninger) på (Visa?) Dankort

Niks. Det har man aldrig skullet.

--
Bertel

Fra : JBJ

Dato : 21-02-08 22:21

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> pengene er trukket retmæssigt, må du naturligvis betale igen og
> måske også betale et gebyr til banken for ulejligheden.

Gælder det ikke kun kredit kort, altså ikke Dankort?

Ifølge Arbejdernes Landsbank kan banken ikke tilbageføre pengene når der er
betalt med Dankort, kun hvis det havde været Visa eller mastercard eller
andet kredit kort. Det er så noget man selv må tage op med sælger, det var
hvad jeg fik at vide af banken ang. Medison køb.

JBJ

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 23:27

JBJ skrev:

> Gælder det ikke kun kredit kort, altså ikke Dankort?

Nej. Det gælder alle kort.

> Ifølge Arbejdernes Landsbank kan banken ikke tilbageføre pengene når der er
> betalt med Dankort

Se det citat af lov om betalingsmidler jeg bragte tidligere. Der
står "udsteder". Der står ikke noget om en specifik type kort.

--
Bertel

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 23-02-08 17:36

JBJ wrote:
> [...]
>

> Gælder det ikke kun kredit kort, altså ikke Dankort?
>
> Ifølge Arbejdernes Landsbank kan banken ikke tilbageføre pengene når der

Selvfølgelig kan banken det, hvis de vil.

/Martin

Fra : Holst

Dato : 21-02-08 11:14

Preben Andersen wrote:

> [...]
> med Dankort. Licensen var gældende et halvt år.
> Nu hæver firmaet igen automatisk et beløb for det næste halve år, trods

Du har vel ikke tegnet et abonnement, som du ikke har opsagt rettidigt?
I så fald er hævningen vel ikke helt uretmæssig.