Reklame foldere - er det lovligt?
Fra : Dennis

Dato : 19-02-08 20:59

Hej NG.

I det område hvor jeg arbejder og handler, er der nærmest gået sport i,
at bombardere bilerne med alverdens slags reklamer.

Der bliver oftere og oftere sat reklamer på bilens forrude og nu endda
og i dør sprækkerne. Det er efterhånden ved at være irriterende og endnu
mere sur blev jeg, da jeg en dag så, hvor hensynsløst de bare smækker
vinduesviskerne ned over forruden, når de fastgør deres spam.

Er det overhovedet lovligt, at omdele reklame på denne måde?

/Dennis

Fra : Bo

Dato : 19-02-08 16:23

On 19 Feb., 21:58, Dennis <use...@mandril.invalid> wrote:
> [...]
> vinduesviskerne ned over forruden, når de fastgør deres spam.
>
> Er det overhovedet lovligt, at omdele reklame på denne måde?

De gør det også her i Grækenland Det er tilladt overalt i EU
Jeg tager reklamen af og sætter på nabobilen
vh Bo

Fra : Dennis

Dato : 20-02-08 12:10

Bo skrev:
> De gør det også her i Grækenland Det er tilladt overalt i EU
> Jeg tager reklamen af og sætter på nabobilen

Det bliver det jo ikke mindre træls af. Men er du sikker på din påstand,
har du evt. et link/paragraf du kan henvise til?

Var der ikke engang en debat med gratisaviserne, hvor man netop havde
ret til, at skrive til dem og frabede sig dem? Gælder det samme med dem,
som spammer ens bil? Ved godt at det aldrig nogen sinde ville være
realistisk, at over holde det, men jeg tænker rent teoretisk?

Hilsen Dennis

Fra : Kim2000

Dato : 20-02-08 13:43

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Dennis

De gør det også her i Grækenland Det er tilladt overalt i EU
Jeg tager reklamen af og sætter på nabobilen

Det er sikkert den samme reklame der blev trykt i '85 som bare er gået på
omgang

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 21-02-08 01:25

Kim2000 wrote:
> [...]
> vh Bo
>
> Det er sikkert den samme reklame der blev trykt i '85 som bare er gået på

Kan du ikke sætte din news-reader til at quote korrekt.

--
Vh. Georg

Fra : Bjarne

Dato : 20-02-08 19:20

Dennis skrev:
> [...]
> vinduesviskerne ned over forruden, når de fastgør deres spam.
>
> Er det overhovedet lovligt, at omdele reklame på denne måde?

Mig bekendt er det ikke lovligt at smide reklamer på gaden.
Kan det ikke sidestilles at anbringe en reklame på en bil, hvorfra den
efterfølgende havner på gaden?
Eller er retstilstanden så grotesk, at det er straffrit at anbringe
tryksager på en bil, mens bilisten efterfølgende bliver kriminel ved at
vippe reklamen fri af vinduesviskerne, så den havner på gaden?

Bjarne

Fra : Dennis

Dato : 20-02-08 19:34

Bjarne skrev:
> [...]
> tryksager på en bil, mens bilisten efterfølgende bliver kriminel ved at
> vippe reklamen fri af vinduesviskerne, så den havner på gaden?

Så er det vel teknisk set bilisten der bliver kriminel. Selvom man ofte
ser, at det er tilfældet, at de havner på gaden.
Gad godt at kunne finde en lovgivning herom, som jeg ved om det er
tilladt eller ej.

Hilsen Dennis

Fra : Jubii

Dato : 20-02-08 20:00

Dennis wrote:

> [...]
> ser, at det er tilfældet, at de havner på gaden.
> Gad godt at kunne finde en lovgivning herom, som jeg ved om det er

Hverken miljøloven eller straffeloven er overtrådt.
(da disse 2 love ikke beskæftige sig med papir smidt på offentlig gade/vej med vilje e.lign.)
Så kan der være kommunale regler der forbyder henkastning af papir/affald på offentlig
gade/vej, da kommunen i henhold til miljøloven er den der skal bortskaffe affald. (kort
fortalt)
Jeg mener at huske at der på kommunale strande var skilte med teksten "Henkastning af papir
forbudt". Nu kan det så være en generel regel i kommunerne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-08 22:06

"Dennis" <usenet@mandril.invalid> skrev i en meddelelse
> Er det overhovedet lovligt, at omdele reklame på denne måde?

Markedsføringsloven er den relevante lov:

Det eneste der umiddelbart kommer i nærheden er:
§6 Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på
afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for den
erhvervsdrivende har frabedt sig dette, [eller] hvis det fremgår af en
fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert
kvartal

Jeg tror dog ikke den finder anvendelse her.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : A R:nen

Dato : 20-02-08 22:39

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Markedsføringsloven er den relevante lov:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31600

> Det eneste der umiddelbart kommer i nærheden er:

§ 1. Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god
markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende
og almene samfundsinteresser.

(Og den slags uddeling af reklamefoldere er altså ikke i strid med den
gældende retlige standard for god markedsføringsskik.)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-08 12:10

Martin Højriis Kristensen skrev:

> §6 Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
> fysisk person [...]

Deraf fremgår det at bestemmelsen ikke gælder for uadresseret,
omdelt reklame.

--
Bertel

Fra : Dennis

Dato : 22-02-08 16:09

Øv øv, det ser så ikke ud til, at der er meget at gøre ved disse "spammer".

Men tusind tak for svarende alle sammen!
Go' weekend!

Hilsen Dennis