Fejl-adresseret brev m CPR nr.
Fra : Lars

Dato : 18-02-08 17:25

Hej, min kones fagforening sendte et brev med hendes navn og CPR-nr, men til en forkert
adresse.
Heldigvis var modtageren af min kones brev, ærlig og kontaktede os om dette.

Damen hos fagforeningen (hende der sendte brevet), skød skylden på postvæsenet, idet hun
forsvarede sig med at postvæsnet skulle have opdaget fejlen (begået af hende) og dermed ikke
aflevere brevet.

Jvf. nedenstående artikkel, kan CPR-numre misbruges, hvordan skal vi forholdes os? Bør der ikke
placeres et ansvar ved fagforeningen?

Let at misbruge CPR-numre på nettet:
http://www.pcworld.dk/art/9095?a=rss&i=0

--
Best regards

Lars

Fra : Jubii

Dato : 18-02-08 17:56

Lars wrote:
> Jvf. nedenstående artikkel, kan CPR-numre misbruges, hvordan skal vi
> forholdes os? Bør der ikke
> placeres et ansvar ved fagforeningen?

Der er jo ikke begået en forbrydelse, så det eneste der kan være brudt kan være aftalen mellem
din kone og fagforeningen om hemmeligholdelse af personlige oplysninger. Hun kan klage over det
skete til fagforeningen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-08 19:33

Jubii wrote:

> Der er jo ikke begået en forbrydelse, så det eneste der kan være brudt
> kan være aftalen mellem din kone og fagforeningen om hemmeligholdelse af
> personlige oplysninger. Hun kan klage over det skete til fagforeningen.

Det er givetvis bedre at klage til Datatilsynet, da persondataloven er
overtrådt af fagforeningen.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-08 20:49

Lars skrev:

> Hej, min kones fagforening sendte et brev med hendes navn og CPR-nr, men til en forkert
> adresse.

CPR-nummeret må slet ikke stå så det kan læses uden at kuverten
åbnes. Jeg har været medlem af tre fagforeninger, og ingen af dem
lader CPR-nummeret være læseligt udenpå.

> Jvf. nedenstående artikkel, kan CPR-numre misbruges, hvordan skal vi forholdes os? Bør der ikke
> placeres et ansvar ved fagforeningen?

Jo.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 18-02-08 21:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> CPR-nummeret må slet ikke stå så det kan læses uden at kuverten
> åbnes. Jeg har været medlem af tre fagforeninger, og ingen af dem
> lader CPR-nummeret være læseligt udenpå.

Jeg tror nu ikke cpr-nr. stod på konvolutten, men at det fejladreserede brev er blevet åbnet,
hvilket er ganske forståeligt hvis nogen lige overser navnet tilhørende adressen, og at cpr-nr.
stod i selve brevet.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-02-08 21:30

> CPR-nummeret må slet ikke stå så det kan læses uden at kuverten
> åbnes. Jeg har været medlem af tre fagforeninger, og ingen af dem
> lader CPR-nummeret være læseligt udenpå.

Men mange "vælter" tallene rundt og bruger det til medlemsnummer.
Dette nummer fremgår på adresselabel, og har man luret "koden"
ja så er der frit slav for at høste cpr-numre. Jeg mener blandt andet
at Danske Sælgere (Buisness Danmark) bruger denne "omvæltning".

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-02-08 22:59

Andersen [3650] skrev den 18-02-2008 21:30:

> [...]
> ja så er der frit slav for at høste cpr-numre. Jeg mener blandt andet
> at Danske Sælgere (Buisness Danmark) bruger denne "omvæltning".

Akkkkk, det ville være lettere at lave et 10cifret nummer som overholder
Modulus11-systemet og herefter snige sig igennem de systemer som
bruger cpr.numre til at identificere brugerne og sammen med en
troværdig historie, så er det forholdsvis nemt at få fat "på noget
officielt".

Selv på det tidspunkt er det stadig gerningsmanden som begår noget
kriminelt. Og på en eller anden måde - såfremt det er presserende nok -
så skal han nok findes og offeret får med stor sandsynlighed oprejsning.

Sålænge vi i Danmark ikke indfører noget officielt BilledID (fx noget a
la tyskernes Personalausweis) og i hele taget at sikkerheden omkring
cpr.numrene er så høj som de har været de sidste 40 år, jamen så er et
"omvæltet" cprnummer eller et fejladresseret brev fuldstændig ligegyldigt.

Der burde laves en slags /sikret udgave/ af cpr.nummeret fx til alle de
ikke-essentielle systemer (fagforeninger, klubber eller andre som har
brug for at holde styr på en medlemsbase), hvor det er meget rart at
identificere brugeren, jamen der bruger man det cprnummer vi kender idag.
De essentielle systemer (fx hos banker, forsikringsselskaber,
myndigheder), der bliver cpr.nummeret suppleret med en kontroloplysning
som kun borgeren kender fx forældrenes fødselsdag eller den
folkeregisteradresse man havde 10 år tidligere eller en anden oplysning
som alligevel er "begravet" i cpr-registeret. Kontroloplysningen kan
naturligvis ændres af borgeren.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : HKJ

Dato : 19-02-08 17:36

Carsten Riis wrote:
> Akkkkk, det ville være lettere at lave et 10cifret nummer som overholder
> Modulus11-systemet

Hvorfor bekymre sig om modulus 11?

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-02-08 20:20

HKJ skrev den 19-02-2008 17:36:

> Hvorfor bekymre sig om modulus 11?

Fordi hvis man vil misbruge et cpr.nummer så har man større succesrate
ved at regne et cpr.nummer med modulus 11

Ved at bruge et nummer som ikke overholder modulus11, så er
sandsynligheden for at ramme et "inaktivt" nummer langt større end at
tage et nummer som er aktivt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-08 00:02

Andersen [3650] skrev:

> Men mange "vælter" tallene rundt og bruger det til medlemsnummer.

De tre foreninger - DLF, Prosa og HK - har kun navn og adresse
stående frit læseligt.

--
Bertel

Fra : dotman

Dato : 18-02-08 21:00

"Lars" <nomail@none.com> skrev i meddelelsen
[...]

Det er jo en alm. menskelig fejl, nu skal man ikke altid male fanden på
vægen

Hvordan fandt modtager af brevet frem til din kone, når det ikke var jeres
adresse der stod på brevet?

Fra : Jubii

Dato : 18-02-08 21:32

dotman wrote:
> [...]
> vægen
>
> Hvordan fandt modtager af brevet frem til din kone, når det ikke var jeres

Mon ikke det stod rigtigt i selve brevet? Og det også er heri cpr-nr stod. Det sker nok tit hos
en fortravlet sekretær, at et brev kommes i en forkert konvolut.

Fra : Bo

Dato : 18-02-08 13:06

On 18 Feb., 18:24, Lars <nom...@none.com> wrote:
> [...]
> aflevere brevet.
>
> Jvf. nedenstående artikkel, kan CPR-numre misbruges, hvordan skal vi forholdes os? Bør der ikke

I fredags modtog jeg en E-mail, hvor Cc: var udfyldt med flere tusinde
fagforeningspamperes E-mail adresse og hvor mit eget også var påført.
De skulle have været sendt som Bc: det var en fejl, gjort hos "den
højeste myndighed", som jeg ikke vil oplyse her. Så der laves fejl af
alle ......
PS ! Jeg er ikke fagforeningspamper, men abonnerer gratis på nyhederne
fra deres højeste myndighed.
vh Bo

Fra : Bjarne

Dato : 18-02-08 21:36

Bo skrev:

> [...]
> alle ......
> PS ! Jeg er ikke fagforeningspamper, men abonnerer gratis på nyhederne
Det kan godt være, at du blot kalder flere tusind fagforeningsansatte
eller -TR for pampere, fordi du gerne vil fremstå som dumsmart, men det
er egentlig et lidt beskidt sprogbrug.

Det er ganske givet heller ikke sådan, at den "øverste myndighed" har
besluttet at tæppebombe med massespam.
I virkelighedens verden skyldes den slags altid, at een enkelt person
(ansat) har kvajet sig. Det kan være medvirkende, at M$ har undertrykt
BCC-funktionen i Outlook.

Desværre findes der ingen hjemmel til at straffe den slags.

Bjarne

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-02-08 21:16

Lars skrev den 18-02-2008 17:24:
> [...]
> forsvarede sig med at postvæsnet skulle have opdaget fejlen (begået af hende) og dermed ikke

tja, - så vidt jeg husker - så skal postvæsnet ikke aflevere
forsendelser, når navnet på modtageren ikke fremgår af
indleveringsstedet (postkasse/brevsprække).

> .... hvordan skal vi forholdes os?

rolig!

Og ja, naturligvis kan et cpr.nummer misbruges! men helt ærlig: ta'
dog en slapper. De organisationer som skal bruge cpr.nummer til at
fx låneansøgninger; kreditvurdering og hvad der ellers er af spændende
ting......jamen, de har også andre sikkerheds-tjeks end kombinationen af
fødselsdato og "løbe-numrene" på din kones identitet.
Eller bedre sagt: Det bør de have! Ellers har de et kæmpe problem.

Enhver misbruger med respekt for sig selv kan selv finde relevante
cpr.numre via modulus11-metoden.....og med lidt snedighed fremskaffe de
ting som de skal bruge til deres misbrug.
Dertil er et forkert sendt brev overhovedet ikke nødvendig!

> Bør der ikke
> placeres et ansvar ved fagforeningen?

og hvad vil du bruge det ansvar til?

> Let at misbruge CPR-numre på nettet:
> http://www.pcworld.dk/art/9095?a=rss&i=0

ja, og hva' så?

<<<<og nej, jeg udleverer ikke mit cpr.nummer til hvemsomhelst, men
skulle mit cpr.nummer ved en fejl komme andre i hænde, jamen så er da
træls, at det sker, men ligefrem lede efter en "ansvarsplacering" pga.
potentiel misbrug.....jamen, jeg ville nok hellere fange ham/hende der
foretager det misbrug som eventuelt måtte ske>>>>

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 23:23

On 2008-02-18 21:15:52 +0100, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> Enhver misbruger med respekt for sig selv kan selv finde relevante
> cpr.numre via modulus11-metoden.....og med lidt snedighed fremskaffe de
> ting som de skal bruge til deres misbrug.

Og nu er det så interessant at huske, at modulus11 kontrollen ikke
længere benyttes.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-02-08 00:19

JHP skrev den 18-02-2008 23:23:

> Og nu er det så interessant at huske, at modulus11 kontrollen ikke
> længere benyttes.

Ja, men succesraten for en misbruger er langt højere, hvis man i sin
søgning efter et /aktivt cpr.nummer/ bruger modulus11-systemet.

Husk lige på, at de datoer som ligger i fortiden, hvor man tildeler
cprnumre (og hvad de ellers kaldes ved de forskellige myndigheder), alle
de cpr.numre som allerede er dannet.

Det er altså kun nye cpr.numre som ikke overholder modulus11-systemet.
Alle de gamle cpr.numre: De overholder modulus11-systemet.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 19-02-08 01:53

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er altså kun nye cpr.numre som ikke overholder modulus11-systemet.
> Alle de gamle cpr.numre: De overholder modulus11-systemet.

Hmmm.... er der sket noget nyt, eller gælder den her stadig ?
http://www.cpr.dk/cpr_artikler/Files/Fil1/4229.pdf

For ifølge ovenstående tildeles der først 270 m/k efter modulus 11, og først
derefter tages numre uden kontrolciffer i brug, og selv de har et system.

Forøvrigt, så ja: vi bliver tudet ørerne fulde af at man skal passe på
CPR-nummeret,
og kendsgerning er at det figurerer et hav af steder, fra indbetalingskort,
til
alt muligt andet, man skal bare kigge efter.

Best regards !

Bo G. Christensen - Nuuk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-02-08 09:38

Bo G. Christensen skrev:

> Forøvrigt, så ja: vi bliver tudet ørerne fulde af at man skal passe på
> CPR-nummeret,

Det synes jeg i grunden ikke at vi er blevet. Og de sporadiske
advarsler jeg har hørt, er kommet fra private.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-02-08 20:25

Bo G. Christensen skrev den 19-02-2008 01:53:

> [...]
> derefter tages numre uden kontrolciffer i brug, og selv de har et system.

nemmerlig.

Den situation jeg taler om er, at der i løbet af en given dato bliver
født 270 børn som skal tildeles et cprnummer.

om 20 år dukker de første udlændinge op i Danmark, som skal have
cpr.nummer (kildeskattenummer om du vil). Nummer 271 får et
cpr.nummer uden modulus 11.

Når en misbruger altså vil misbruge et cpr.nummer, så er det altså langt
mere sandsynligt for at få succes ved at regne et cpr.nummer ud og så
først derefter at starte dækhistorien.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 20:21

On 2008-02-19 20:24:43 +0100, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> [...]
> langt mere sandsynligt for at få succes ved at regne et cpr.nummer ud
> og så først derefter at starte dækhistorien.

540 børn (ca.) m/k, men måske nr. 300, hvis der er ført 271 drenge og
29 piger, og nr. 300 er en dreng.

Hvis man vil misbruge, så er det jo ligeså nemt at vælge en tilfældig
dato. Det er jo egentlig ligegyldig om nummeret findes i forvejen -
medmindre man vil svindle over for nogle der har online opslagsmulighed
op mod CPR. Men skal du "bare" bruge et nr., så kan man bare finde på
et.

mhv. Joakim

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 26-02-08 23:33

Til info fra http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=172&ArticleID=4347:

CPR-kontoret kan nu oplyse, at det første personnummer UDEN modulus 11 er
blevet tildelt på

fødselsdatoen 1. januar 1965 for mænd

Personnummeret er tildelt mandag den 1. oktober 2007

Vi skal atter engang opfordre alle brugere af personnumre om at ændre deres
IT-systemer, således at de ikke indeholder modulus kontrollen.

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 20:18

On 2008-02-19 01:53:28 +0100, "Bo G. Christensen" <bgc@greennet.gl> said:

> [...]
> til
> alt muligt andet, man skal bare kigge efter.

Dette skulle gælde stadigvæk:
http://cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108&t=visartikel&Articleid=4229
Det er dog 540 m/k (270 m og 270 k) (ca.)

Men læg mærke til, at man ikke kan sige, at det kun gælder fremtidige
personer, men det gælder også "gamle" datoer.
mvh. Joakim

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-08 23:56

Carsten Riis wrote:

> [...]
> cpr.numrene er så høj som de har været de sidste 40 år, jamen så er et
> "omvæltet" cprnummer eller et fejladresseret brev fuldstændig

Det er næppe en vurdering som Datatilsynet deler med dig.

> [...]
> brug for at holde styr på en medlemsbase), hvor det er meget rart at
> identificere brugeren, jamen der bruger man det cprnummer vi kender

Fagforeninger har kun brug for CPR nummeret når de skal indberette
oplysninger til SKAT. I øvrige sammenhænge bør de bruge et andet nummer
til at identificere deres medlemmer.

--
Jesper Lund