Åbent trådløst netværk
Fra : flubber

Dato : 18-02-08 01:52

Hej Gruppe

Det har har garanteret været diskuteret 1000 gange før, men i så fald
har jeg ikke fuldt med.

Vi snakkede om piratsoftware den anden dag, og jeg sagde, at jeg følte
mig rimelig sikker, da jeg har et åbent trådløst netværk, og så er der
ingen, der kan bevise, at det var mig, der hentede det. Til det fik
jeg at vide, at det var ubegribeligt dumt, da andre så ville kunne
hente børneporno og alt muligt andet ubehageligt over min trådløse
forbindelse, og at det så var mig, der ville komme til at hænge på
det, og at jeg kunne komme i fængsel i flere år, for noget andre havde
gjort, fordi jeg ikke havde sikret mit trådløse netværk. Er det
rigtigt?

Fra : K_N

Dato : 18-02-08 10:01

"flubber" <styx999@hotmail.com> wrote in message
[...]

Naturligvis er det noget vrøvl - du kan kun komme til at hænge på
forbrydelser du har begået - og det er ikke ulovligt at have et åbent
netværk.
Til gengæld kan du komme alvorligt i klemme, fordi alle indicier vil pege på
dig, hvis man ikke kan finde de andre som har anvendt pågældende netværk.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 11:14

On Mon, 18 Feb 2008 00:51:42 -0800 (PST), flubber
<styx999@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det, og at jeg kunne komme i fængsel i flere år, for noget andre havde
>gjort, fordi jeg ikke havde sikret mit trådløse netværk. Er det

Det er dig, der i første omgang bliver hentet på arbejdspladsen af
uniformerede betjente med anklagen om børneporno el.lign. At du senere
bliver frikendt husker folk ikke på....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-08 12:45

Henning <> skrev:

> Det er dig, der i første omgang bliver hentet på arbejdspladsen af
> uniformerede betjente med anklagen om børneporno el.lign. At du senere
> bliver frikendt husker folk ikke på....

Og der kan gå lang tid inden det konfiskerede udstyr bliver
udleveret igen.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 18-02-08 17:06

> Og der kan gå lang tid inden det konfiskerede udstyr bliver
> udleveret igen.

Konfiskeret udstyr bliver aldrig udleveret igen.

Udstyret bliver *beslaglagt* som bevis i sagen og med henblik på
konfiskation. Er der beviser nok i sagen, bliver det konfiskeret - ellers
bliver det udleveret igen.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-02-08 14:38

flubber wrote:

> Vi snakkede om piratsoftware den anden dag, og jeg sagde, at jeg følte
> mig rimelig sikker, da jeg har et åbent trådløst netværk, og så er der
> ingen, der kan bevise, at det var mig, der hentede det.

Det er ikke problemet.
> [...]
> det, og at jeg kunne komme i fængsel i flere år, for noget andre havde
> gjort, fordi jeg ikke havde sikret mit trådløse netværk. Er det

Problemet er at DU skal bevise at det IKKE var dig, der hentede ulovlige
ting. Kan du ikke det, hænger du på den.

Og tænk lige over at hvis dit netværk er piv-åbent, kan man også komme ind
på din PC. Der kan man oprette et skjult katalog hvor man så lægger en bunke
af de ulovlige filer. Når efterforskerne finder dem, kigger de ikke længere
for nu har de jo fundet den skyldige - dig.

Ovenstående burde være tilstrækkeligt til at du får sat lås og slå på det
netværk hurtigst muligt.

Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-08 14:52

Ebbe Kristensen skrev:

> Problemet er at DU skal bevise at det IKKE var dig, der hentede ulovlige
> ting.

Ikke i Danmark. Der kræves det at anklagemyndigheden kan bevise
mandens skyld før han kan straffes.

> Og tænk lige over at hvis dit netværk er piv-åbent, kan man også komme ind
> på din PC.

Det ved du ikke et suk om. Det kommer helt an på hvordan pc'en
(og et evt. LAN) er sat op.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 18-02-08 15:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det ved du ikke et suk om. Det kommer helt an på hvordan pc'en
> (og et evt. LAN) er sat op.

Men når alt kommer til alt, så har han måske lidt ret, for folk med de
åbne netværk er også ofte dem, som ikke har beskyttet deres computer
tilstrækkelig godt nok.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-08 15:51

Holst skrev:

> Men når alt kommer til alt, så har han måske lidt ret, for folk med de
> åbne netværk er også ofte dem, som ikke har beskyttet deres computer
> tilstrækkelig godt nok.

Det er vi enige om.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-02-08 19:47

Holst skrev:

> Men når alt kommer til alt, så har han måske lidt ret, for folk med de
> åbne netværk er også ofte dem, som ikke har beskyttet deres computer
> tilstrækkelig godt nok.

Medmindre det som i dette tilfælde er et bevidst valg.

Jesper

Fra : claus b.p.

Dato : 24-02-08 01:31

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Medmindre det som i dette tilfælde er et bevidst valg.

Der er en væsentlig ting som ikke har været nævnt: Det kan være p.h.
besværligt at overbevise ens ISP om at de abuses der er blevet sendt via ens
IP adresse ikke kommer fra en selv.
Hvis en psykopat fx. vil true statsministeren, eller en forsmået bejler
chikanerer sin "forhenværende", hvad er så konsekvensen, når meddelelserne
udgår fra ens IP adresse? Lad gå med at man måske ikke bliver dømt på de
foreliggende indicier, men hvis man aldrig fremover vil kunne få et
Internetabonnement, så må man da ihvertfald tænke sig om efter en anden
hobby. - Måske at lede efter usikrede trådløse netværk? §

/Claus

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-02-08 14:59

Ebbe Kristensen skrev:

> [...]
> af de ulovlige filer. Når efterforskerne finder dem, kigger de ikke længere
> for nu har de jo fundet den skyldige - dig.

Hvordan kan man det?

> Ovenstående burde være tilstrækkeligt til at du får sat lås og slå på det
> netværk hurtigst muligt.

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-08 15:04

Jesper Juul skrev:

> Hvordan kan man det?

Kort svar:
Det kan f.eks. lade sig gøre på en Windows-pc der kører en stribe
usikre baggrundstjenester (standardopsætning) og som ikke er
blevet sikret.

Langt svar kan du sikkert få i <news:dk.edb.sikkerhed>.

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-02-08 19:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kort svar:
> Det kan f.eks. lade sig gøre på en Windows-pc der kører en stribe
> usikre baggrundstjenester (standardopsætning) og som ikke er
> blevet sikret.

Jow jow, men det lyder jo som om at bare fordi man kører med åbent
netværk så er ens pc'er pivåbent for alt og alle.

Jesper

Fra : Straight Talk

Dato : 19-02-08 00:07

On Mon, 18 Feb 2008 14:38:05 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

>Problemet er at DU skal bevise at det IKKE var dig, der hentede ulovlige
>ting. Kan du ikke det, hænger du på den.

Måske er det nemmere at sansynliggøre sin uskyld hvis netværket netop
er åbent?

>Og tænk lige over at hvis dit netværk er piv-åbent, kan man også komme ind
>på din PC.

Det er der nu ingen automatik i.

I vore dage hvor folk ta'r deres bærbare med og tilslutter dem til
netværk rundt omkring bør disse i forvejen være sikrede mod den slags.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-08 20:20

Jesper Juul wrote:

> Jow jow, men det lyder jo som om at bare fordi man kører med åbent
> netværk så er ens pc'er pivåbent for alt og alle.

Man kunne f.eks. sætte sin router op således at WLAN kun giver adgang til
internettet, ikke det øvrige LAN.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-02-08 20:33

Jesper Lund skrev:

> Man kunne f.eks. sætte sin router op således at WLAN kun giver adgang til
> internettet, ikke det øvrige LAN.

Præcis.

Jesper

Fra : dw

Dato : 18-02-08 20:46

Jesper Juul skrev:

> Præcis.
>
> Jesper

Yea, men det ændrer ikke ved at dit udstyr sikkert havner i en politi
kælder en masse måneder, før de finder ud af at der ikke er nogen spor
af det ulovlige.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-08 21:04

dw wrote:

> Yea, men det ændrer ikke ved at dit udstyr sikkert havner i en politi
> kælder en masse måneder, før de finder ud af at der ikke er nogen spor
> af det ulovlige.

Det er vel bare at gøre politiet opmærksom på at WLAN kun kan tilgå
internettet. Ellers foretager de beslaglæggelsen mod bedre vidende,
hvilket må være chikane af borgerne.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-08 21:12

Jesper Lund skrev:

> Det er vel bare at gøre politiet opmærksom på at WLAN kun kan tilgå
> internettet.

Hvorfor ikke bare forsikre dem om at man ikke har gjort noget
ulovligt. Så siger de jo straks "Undskyld" og går igen.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-08 22:06

Jesper> dw wrote:
> [...]

Jesper> Det er vel bare at gøre politiet opmærksom på at WLAN kun
Jesper> kan tilgå internettet. Ellers foretager de beslaglæggelsen
Jesper> mod bedre vidende, hvilket må være chikane af borgerne.

Det tror jeg godtnok at de er bedøvende ligeglade med... Syntes jeg at
have læst/hørt... Jeg skal nok poste et link, hvis jeg finder det og
kommer i tanke om hvor jeg har læst det...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : dw

Dato : 18-02-08 21:08

Jesper Lund skrev:

> Det er vel bare at gøre politiet opmærksom på at WLAN kun kan tilgå
> internettet. Ellers foretager de beslaglæggelsen mod bedre vidende,
> hvilket må være chikane af borgerne.

Det kan du nok få lov til når deres it afdeling har haft tid til at
teste udstyret.

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-08 21:22

dw wrote:

> Det kan du nok få lov til når deres it afdeling har haft tid til at
> teste udstyret.

Med den IT-"kompetance" der er hos politiet,
lyder det som en straf i sig selv..

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-08 22:07

Jesper> dw wrote:
> [...]

Jesper> Med den IT-"kompetance" der er hos politiet, lyder det som
Jesper> en straf i sig selv..

JA!

Man kan ligeså godt købe nyt udstyr, så lang tid det tager...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-02-08 22:10

Martin Jørgensen wrote:

> Man kan ligeså godt købe nyt udstyr, så lang tid det tager...

Og kryptere alle sine data i håb om at tosserne spilder 3 måneder på at
bryde krypteringen

--
Jesper Lund