Bilafbrænding v/uroligheder
Fra : Brian og Charlotte

Dato : 15-02-08 13:47

Jeg har et meget teoretisk spørgmål ang. bilafbrændinger v/uroligheder og
kaskoforsikring på bilen.

I den øjeblikkelige situation må det vel betegnes som værende forøget risiko
at parkere på Nørrebro, men hvordan tackler forsikringsselskaberne den.

Er der fuld erstatning ved afbrænding af ens parkerede bil, eller nedsættes
eller bortfalder erstatningen på grund af den forøgede risiko.
Hvordan stiller sagen sig, hvis bilens ejer - i ytringsfrihedens tegn - har
skrevet nedsættende ord i vinduet og derved har øget risikoen betydeligt?

Må jeg venligst høre jeres indspark hertil?

MVh,
Brian R.

Fra : Hauge

Dato : 15-02-08 16:34

Hej
Brian og Charlotte wrote:
> Må jeg venligst høre jeres indspark hertil?

Der var lige netop noget om dit spørgsmål i enten radioavisen eller
Østjyllands Radio i morges. Kan ikke huske 100% hvad der blev sagt, så
undlader at skrive det her, men det kan sikkert findes på dr.dk/nyheder
eller dr.dk/aarhus

Mvh Hauge

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-02-08 16:46

On Fri, 15 Feb 2008 13:46:48 +0100, Brian og Charlotte wrote:

> [...]
> skrevet nedsættende ord i vinduet og derved har øget risikoen betydeligt?
>
> Må jeg venligst høre jeres indspark hertil?

"Ham" fra forsikringsoplysningen (husker ikke lige hans navn) besvarede
dette spørgsmålet på P1 i morges: Bilens kasko dækker fuldt ud.

Det er forsikringsselskaberne selv der afgør, hvornår grænsen til "borlige
uroligheder" er overskredet, men der skal mere til, end selv de uroligheder
der var på Nørrebro, da det var værst sidste år.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-02-08 16:55

On Fri, 15 Feb 2008 16:46:04 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> uroligheder" er overskredet, men der skal mere til, end selv de uroligheder
> der var på Nørrebro, da det var værst sidste år.

Ups, min svar kan læses som om nedenstående også er omfattet. Det blev ikke
nævnt i indslaget:

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-02-08 17:13

Brian og Charlotte wrote:
> Hvordan stiller sagen sig, hvis bilens ejer - i ytringsfrihedens tegn
> - har skrevet nedsættende ord i vinduet og derved har øget risikoen
> betydeligt?

jeg kender ikke juraen bag, men en sådan handling har intet med
ytringsfrihed at gøre som jeg opfatter den. Det er i mine usaglige øjne ren
provokation.... Stikker man næsen frem risikerer man at få den poleret....
Er man usikker på de juridiske konsekvenser, er det jo uendeligt nemt at
lade være....

Undskyld mit 'ikke juridiske' indlæg.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-08 17:24

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> jeg kender ikke juraen bag, men en sådan handling har intet med
> ytringsfrihed at gøre som jeg opfatter den.

Den har det med ytringsfriheden at gøre at man har lov at skrive
hvad man vil på en plakat som man sætter op i sit vindue.

Man kan straffes bagefter hvis noget af det overtræder loven,
f.eks. paragraffen for racisme.

> Det er i mine usaglige øjne ren provokation....

Det begreb findes ikke i den danske lovgovning.

> Er man usikker på de juridiske konsekvenser, er det jo uendeligt nemt at
> lade være....

Der er ikke noget juridisk krav om at man bør gøre det der er
nemt. Derimod findes denne her paragraf i straffeloven:

§ 294.   Den, som ulovligt tager sig selv til rette,
   straffes med bøde.

Den siger at selv om en mand i sit hus har gjort noget ulovligt
(der ikke truer nogens liv eller ejendom), så må man som
privatperson ikke gøre noget ved det. Man må melde det til
politiet.

Og at én mand laver et eller andet giver *overhovedet* ikke nogen
'ret' til at brænde en anden mands bil af.

--
Bertel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-02-08 18:43

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Man kan straffes bagefter hvis noget af det overtræder loven,
> f.eks. paragraffen for racisme.

> Det begreb findes ikke i den danske lovgovning.

nej men det gør det vel indirekte, da man jo taler om at man kan være
sagesløs.

om det så har noget med den her situation skal jeg lade være usagt

PEter

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-02-08 20:58

Bertel Lund Hansen skrev den 15-02-2008:

> [...]
> politiet.
>
> Og at én mand laver et eller andet giver *overhovedet* ikke nogen
> 'ret' til at brænde en anden mands bil af.

JEg vil give dig ret, dog tror jeg spørger tænkte på, om det evt. kunne
opfattes som groft uagtsomt, jf. FAL § 18, stk. 2.

Vedrørende begrebet groft uagtsomt, kan der (for de læselystne)
henvises til:

http://www.rettid.dk/2001/200104.pdf

(og til MJ og Andreas: Nej, jeg har ikke noget med denne side at gøre,
så der er ingen grund til at gå amok og futte til det ene og andet sted
(ikke at jeg bekymrer mig om det :) )

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bjarne

Dato : 15-02-08 17:53

Brian og Charlotte skrev:

> Hvordan stiller sagen sig, hvis bilens ejer - i ytringsfrihedens tegn - har
> skrevet nedsættende ord i vinduet og derved har øget risikoen betydeligt?

Jeg kunne forestille mig, at krænkende eller provokerende ord evt. kunne
virke som en formildende omstændighed i forhold til straf mod f.eks.
hærværksmænd.
Det er næppe til ulempe for den forsikrede selv, med mindre det i sig
selv er en ulempe at bruge kaskoforsikringen og man kunne være sluppet
for bøvl ved at opføre sig mere hensynsfuldt.

Hvis man har et budskab, som man gerne vil ud med, må man vurdere
nytteværdien og sammenholde den med risikoen.

Er det så vigtigt for dig at fremstille Jesus som bøsse eller svedig
svindler, at du vil reklamere med dine synspunkter fra din bil, må du
også leve med en vis risiko for ballade.

Bjarne

Fra : TOSB

Dato : 16-02-08 14:34

"Brian og Charlotte" <no@e-mail.dk> wrote in message
> Jeg har et meget teoretisk spørgmål ang. bilafbrændinger v/uroligheder og
> kaskoforsikring på bilen.
klip

> [...]
> har skrevet nedsættende ord i vinduet og derved har øget risikoen
> betydeligt?
>
> Må jeg venligst høre jeres indspark hertil?

Hvis bilen er brændt, så er der vel ikke ret meget tilbage, og så bliver det
vel næppe et element i relation til erstatning eller et spørgsmål om øget
risiko - hvem skulle bagefter kunne komme med udsagn om nedsættende ord i
vinduet?
Medmindre du selv anfører "nedsættende ord i vinduet" i din skadeanmeldelse
til forsikringsselskabet
Altså ingen grund til at være bekymret - bortset fra, det måske er mere end
dumt at udsætte sig selv og sin ejendom for skade ved at skrive det ene
eller andet i vinduet, uanset ytringsfrihed.

Mvh
Torben