Brug af telefonsamtaler til uddannelse (vi~
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-02-08 04:42

Hej gruppe

Må man bruge samtaler optaget mellem kunder og ansatte som en del af internt
undervisningsmateriale? (uddannelse og efteruddannelse)
Den ansatte skal godkende brugen (er det bestemt), men *skal* man gøre
kunden opmærksom på det i telefonsamtalen, eller er det nok f.eks. at skrive
på virksomhedens hjemmeside at samtaler optages og kan bruges i
unervisningsøjemed?

Jeg har været Persondataloven igennem
(https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828) og umiddelbart må
det være §6 der gælder her, men jeg er f.eks. i tvivl om hvordan §6, 7) skal
forstås i praksis (specielt: Hvad er en "berettiget interesse"?).

Jeg har ligeledes læst
http://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/seneste-afgoerelser/artikel/vedroerende-optagelse-af-telefonsamtaler/?no_cache=1&cHash=22da5dee69
som lægger op til at så længe kunden er anonym så er det i orden (cirka midt
på siden).

Er der nogen der har nogen erfaringer med dette område?

Mvh
Ole

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-02-08 12:08

se evt: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-10271229.html?rss

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-02-08 16:55

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
[klip]

> se evt: http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-10271229.html?rss

Hej Christian

Tak for linket. Faldt specielt over afsnittet

Citat
Desuden skal både aflytningen og anvendelsen af optagelsen være i
overensstemmelse med god skik, saglig, formålsbestemt og proportional. Det
vil sige, at aflytning ikke må bruges, hvis oplysningerne uden videre besvær
kan skaffes på anden vis.

Saglig, formålsbetjent og proportional har jeg ingen problemer med, men god
skik er jeg mere i tvivl om. Det er sådan et lidt svævende begreb synes jeg.
Umiddelbart rykker jeg lidt nærmere på den opfattelse at det er i orden at
gøre det, men jeg tror der må en henvendelse til Datatilsynet til for at få
fuld klarhed over det.

Mvh
Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-08 17:13

> [...]

> gøre det, men jeg tror der må en henvendelse til Datatilsynet til for at få

Hvis én af personerne er indforstået med at samtalen optages, er
det lovligt at optage den.

Hvad benyttelsen angår behøver du ikke gå til datatilsynet hvis
begge medvirkende er indforståede med at optagelsen bruges som du
ønsker.

Selv om jeg kunne få sådan en tilladelse på anden vis, ville jeg
i dit sted kontakte begge parter alligevel.

--
Bertel

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-02-08 03:48

> Hvis én af personerne er indforstået med at samtalen optages, er
> det lovligt at optage den.

Så langt er jeg med

> Hvad benyttelsen angår behøver du ikke gå til datatilsynet hvis
> begge medvirkende er indforståede med at optagelsen bruges som du
> ønsker.

Okay.

> Selv om jeg kunne få sådan en tilladelse på anden vis, ville jeg
> i dit sted kontakte begge parter alligevel.

Det ville klart være det mest optimale, men det er der problemet opstår.
Det der skal bruges er eksempler på hvor slemt kunder kan opføre sig i
telefonen - f.eks. hvor grimt de kan tale til medarbejderne.
I den situation får man næppe tilladelse til at bruge det til noget som
helst.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-02-08 16:52

Ole> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
Ole> meddelelse news:gbebr3hi0suji58s4rv6nfm550p4cotjlr@4ax.com...

Ole> Så langt er jeg med

Ole> Okay.

Jeg ved ikke lige hvad "anden vis" dækker over...

> [...]
Ole> de kan tale til medarbejderne. I den situation får man næppe
Ole> tilladelse til at bruge det til noget som helst.

Det problem løser mange firmaer ved at når man ringer til dem, er
omstillingsanlægget sat til at spille pause-melodi og en besked om at
der gøres opmærksom på at samtalen kan optages og bruges i
undervisningsøjemed. Så kan man godt senere trække tilladelsen
tilbage, men det er der ingen der gør i praksis.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-08 17:27

On Sat, 16 Feb 2008 16:51:50 +0100, megafedt@hotmail.com (Martin
Jørgensen) wrote:

> [...]
>undervisningsøjemed. Så kan man godt senere trække tilladelsen
>tilbage, men det er der ingen der gør i praksis.
Ovenstående praksis er nok ikke i overenesstemmelse med "god skik",
man bør som minimum kunne vælge "optagelse af samtalen" fra eller
endnu bedre, aktivt vælge at det er ok med optagelsen.

/Hans

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-02-08 17:55

Hans> On Sat, 16 Feb 2008 16:51:50 +0100, megafedt@hotmail.com
Hans> (Martin
Hans> Jørgensen) wrote:

>Det problem løser mange firmaer ved at når man ringer til dem, er

Hans> Ovenstående praksis er nok ikke i overenesstemmelse med "god
Hans> skik", man bør som minimum kunne vælge "optagelse af

Du tager fejl.

Hans> samtalen" fra eller endnu bedre, aktivt vælge at det er ok
Hans> med optagelsen.

Man kan altid tilbagekalde et samtykke efter bl.a. PDL og gældende
retsprincipper og hvis man virkeligt er paranoid og ikke tror på noget
som helst kan man sige at man vil have et direkte telefon-nummer at
ringe op på, på en linje hvor der ikke bliver optaget. Eller også
skriver man et brev eller en mail istedet - hvor svært kan det være?

Man kan også selv optage samtalen hvor man trækker samtykket tilbage
og så har man sin dokumentation på plads. Man kan også sige at man vil
ringes op fra en telefon hvor samtalen ikke optages. Man kan gøre så
meget... I praksis er du ude i noget ubetydeligt flueknepperi, vil jeg
mene - men hvis du virkeligt gerne vil, kan du selvfølgeligt bare
instruere dine medarbejdere til at spørge specifikt hver gang og så
først starte optagelsen, når respondenten har accepteret. Men så
bliver du nok nødt til at spørge 2 gange, fordi du bør nok have
optaget accepten også... For min skyld: Herregud, ingen alarm. Jeg
ville nok vælge den metode jeg foreslog, da der er store seriøse
firmaer der bruger den metode uden problemer.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 18-02-08 15:45

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
> først starte optagelsen, når respondenten har accepteret. Men så
> bliver du nok nødt til at spørge 2 gange, fordi du bør nok have

Og så er vi desværre tilbage ved problemet at utilfredse kunder der sviner
personalet til i telefonen næppe giver tilladelsen.
De "gode" kunder er næppe noget problem at få til at samtykke - og det er
også fint nok.

Har overvejet om man i stedet for ikke skulle genindspille de aktuelle klip
med os andre som "hørespillere".
Det bliver næppe lige så godt, men stadig bedre end at læse samtalen.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-08 22:12

> [...]
Ole> tilladelsen. De "gode" kunder er næppe noget problem at få
Ole> til at samtykke - og det er også fint nok.

Du skal følge loven. Sådan er det.

Ole> Har overvejet om man i stedet for ikke skulle genindspille de
Ole> aktuelle klip med os andre som "hørespillere". Det bliver
Ole> næppe lige så godt, men stadig bedre end at læse samtalen.

I praksis er problemet nok ikke så stort som du gør det til. Du kan
f.eks. undervise i "fiktionelle, virkeligt inspirerede samtaler" som
er ligeså gode - måske endda bedre end virkeligheden.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-02-08 02:29

> Du skal følge loven. Sådan er det.

Ja naturligvis.

> I praksis er problemet nok ikke så stort som du gør det til. Du kan
> f.eks. undervise i "fiktionelle, virkeligt inspirerede samtaler" som
> er ligeså gode - måske endda bedre end virkeligheden.

Ja det er i hvert fald klart det nemmeste i forhold til lovgivningen, så jeg
tror det bliver sådan - i hvert fald i første omgang.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-08 17:27

On Fri, 15 Feb 2008 17:12:44 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis én af personerne er indforstået med at samtalen optages, er
>det lovligt at optage den.
En af de i samtalen deltagende personer optager samtalen, så er det
ok, ellers ikke. Medmindre at alle parter i samtalen på forhånd har
givet samtygge til at samtalen optages.

>Hvad benyttelsen angår behøver du ikke gå til datatilsynet hvis
>begge medvirkende er indforståede med at optagelsen bruges som du
>ønsker.
Enig. De smarte sikre sig et tydeligt samtygge på at samtalen må
benyttets til undervisning/evaluering/etc.

>Selv om jeg kunne få sådan en tilladelse på anden vis, ville jeg
>i dit sted kontakte begge parter alligevel.
Og gør det på forhånd, nogle personer bliver meget stødt af at få at
vide, at en samtale de har været en del af er blevet optaget.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-08 15:34

Hans Kjaergaard skrev:

> En af de i samtalen deltagende personer optager samtalen, så er det
> ok, ellers ikke.

Loven forbyder ikke fremmed medhjælp når der skal laves en
optagelse.

--
Bertel